לראשונה מאז שנוסדה ב-1992, מפלגת מרצ תישאר מחוץ לכנסת הבאה, אחרי שלא הצליחה לעבור את אחוז החסימה. למפלגה היו דרושים פחות מ-4,000 קולות כדי לעבור, ויו"ר המפלגה זהבה גלאון התייחסה היום (חמישי) לראשונה למפלה הפוליטית. "זהו רגע מאד קשה עבורי ועבור החברים שלי במרצ. תוצאות הבחירות הן אסון למרצ, אסון למדינה, וכן, גם אסון אישי לי", אמרה גלאון בסרטון לבוחרים.
גלאון הוסיפה שכבר כמה ימים לפני הבחירות, ידעה שהסכנה למרצ גדולה ומוחשית. "חלף לי בדיוק הסיוט הזה בראש, של כנסת שתהייה ריקה ממרצ. שהמפלגה של כהנא בתוך הכנסת, והמפלגה של אלוני ושריד - לא. בשביל זה עשיתי מה שמעולם לא חשבתי ששוב אעשה - כשראיתי שמרצ נמצאת בסכנה חזרתי למדמנה של הפוליטיקה - מתוך תקווה להציל את מרצ והמחנה".
1 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
זהבה גלאון
(צילום: ריאן פרויס)


גלאון הדגישה כי התריעה בפני חבריה מהגוש על הסכנה. "דחפתי לאיחוד עם מרב מיכאלי, ובימים האחרונים התרעתי מספר פעמים בפני ראש הממשלה, יאיר לפיד והתרענו בפני אנשיו שהם משחקים באש, ושאם לא ניזהר, לא רק מרצ, אלא המחנה כולו, ישלם את המחיר. לצערי הבוחרים שלנו קנו את קמפיין 'המפלגה הגדולה' והעדיפו לחזק את יאיר לפיד מול ביבי".

גלאון אמרה כי גם היא נושאת באחריות למצב. "בגלל שלקחתי על עצמי את המשימה הזאת, אני רוצה להגיד את זה הכי ברור - האחריות היא כמובן גם עלי. בימים האחרונים פנו אליי המונים - נשים, להט"בים, יהודים וערבים, בייאוש ובפחד. אני רוצה לומר לכם: אתם לא לבד, הערכים של אהבת אדם, חירות וחופש, הם לא רק שלכם. הם משותפים למיליוני אנשים בכל העולם".
"הניצחון של הצד הימני, עם השותפים הגזעניים והמדכאים - הוא לא באמת ניצחון", הוסיפה. "יש מספר שווה של ישראליות וישראלים בצד אחד ובצד השני, שמאמינים בשוויון, בזכויות אדם, בסיום הכיבוש ובצדק חברתי. כי תראו מה קורה בכל המדינות בעולם שעוברות עכשיו גל של ניאו-פאשיזם - נעמדת מולם רוח אנושית גדולה, שמקורה ברעיון שכל בני האדם נולדו שווים. ואף כהניסט, אף פאשיסט, אף גזען הומופוב ושובניסט לא יכבה את הרוח הזאת. הערכים ההומניסטים לא נעלמים בגלל 3,800 קולות שבחרו בפתק הלא נכון. הם לא נחסמים בידי שום אחוז חסימה - אנחנו נמשיך להילחם, ובסוף ואנחנו ננצח. גם אם החורף קשה - זה ממש לא ימנע את בוא האביב".
גם השרה תמר זנדברג ממרצ התייחסה היום למפלה. "אומרים שמפלגה זה לא בית, ושבפוליטיקה אסור לערב רגשות. ובכל זאת, מרצ, שאני מושקעת בה כמעט שני עשורים, סיימה את דרכה בתצורה הזאת. רגע היסטורי ברמה הלאומית, ורגע משמעותי ברמה האישית. המחשבות והתובנות כבר מתגבשות, ובינתיים- המאבקים לצדק, שוויון, דמוקרטיה וסביבה לא תמו. והם ינצחו".