ממשלת הימין המסתמנת בראשות בנימין נתניהו סוחבת אחריה שורה ארוכה של הבטחות בחירות שיצטרכו להתממש בהרכב קואליציוני ברור. בשונה מהגוש הנגדי המסובך, נתניהו לא צפוי להתקשות להקים ממשלה עם שותפיו הטבעיים - כך שמלבד הליכוד אלו יהיו הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ׳, עוצמה יהודית של איתמר בן גביר (שרצו יחד), ש״ס ויהדות התורה.
מיד עם קבלת תוצאות האמת, יבקש נתניהו את המנדט מנשיא המדינה יצחק (בוז׳י) הרצוג, ויתחיל במלאכת ההרכבה. כבר אמש הוא שוחח עם כל שותפיו לגוש למה שנראה כמו יציאה רשמית לדרך.
850 בחירות 2022 מפת הבחירות

איך תיראה הממשלה הבאה? אם יממש את הבטחתו מהקמפיין, איתמר בן גביר יתעקש לקבל לידיו את תיק ביטחון הפנים. נתניהו נוטה שלא להסכים לכך, אולם ייתכן שבסיטואציה מסוימת ובהיעדר ברירה בשל משא ומתן קשוח, הוא ייאלץ לוותר.
באשר לשותף בצלאל סמוטריץ׳, האחרון הבהיר בהזדמנויות שונות כי תחומי הביטחון, המשפט והכלכלה חשובים ביותר מבחינתו ולכן סביר שידרוש אחד מאלה: תיק המשפטים, תיק האוצר או תיק הביטחון. בכל אחד מהם יש לו תוכניות גדולות.
3 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו
כמה מהבטחות הבחירותב אמת ימומשו? בנימין ושרה נתניהו
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
בן גביר עם אשתו איילה
בן גביר עם אשתו איילה
הלך רחוק אפילו מסמוטריץ'. בן גביר עם אשתו איילה
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
מטה ש"ס
מטה ש"ס
מינויו לשר צפוי להגיע לבג"ץ. דרעי
(צילום: שלו שלום)
הדרישה הזו, יחד עם ציפיית בן גביר לעמדת השפעה גדולה, תציב את נתניהו בקושי לנוכח השיח הרווח בליכוד, שלפיו בכל מצב של ניצחון יש לשמור על מוקדי הכוח בבית. הם ישאפו להשאיר את תיקי האוצר והביטחון במפלגה, אולם במו"מ הקואליציוני יידרשו פשרות.
מאבק גדול יתנהל על התיקים הבכירים - דודי אמסלם מתנה את כניסתו לממשלה בתיק המשפטים וגם יריב לוין עשוי להיות מועמד לתיק הזה. ניר ברקת וישראל כץ מצפים לתיקים משמעותיים, וכמותם אלי כהן, ששדרג את מקומו בקרב מתפקדי המפלגה בפריימריז. נתניהו עשוי גם למצוא עצמו במו"מ קשה מול מירי רגב, האישה הראשונה והיחידה בין הבכירות בליכוד.

הזינוק של ש"ס

שאלת מפתח נוספת היא אריה דרעי, שמפלגתו רשמה הישג משמעותי והוא למעשה ראש הסיעה הגדולה בקואליציה המסתמנת (שהרי הציונות הדתית מפוצלת לשלוש סיעות). יו"ר ש"ס, שנתניהו מחשיב אותו כשותף הבכיר והנאמן, יוכל לדרוש הרבה - למשל תואר של ממלא מקום ראש הממשלה, או את תיק האוצר.
אם לא האוצר, ניתן להעריך שדרעי ירצה לעצמו כבעבר תיקים בעלי השפעה מבחינתו דוגמת הפנים והדתות. נזכיר כי הוא נאלץ להתפטר מהכנסת בקדנציה החולפת אחרי הרשעתו הנוספת - ומינויו לשר צפוי להגיע להכרעת בג"ץ.
גם בפעם האחרונה שדרעי רשם הישג דומה, 11 מנדטים ב-2013, הוא נעזר באסטרטג ישראל בכר. מאז, ש"ס נותרה על חד-ספרתי.
השינוי הפעם היה מובנה ומודע: ש״ס המקורית נבנתה כמפלגה חברתית, מסורתית, עדתית, ימנית לייט. לטענת גורמים במפלגה, בתקופתו של אלי ישי הימין עבר קדימה - קודם ימנית ובסוף חברתית. בקמפיין הנוכחי הוחלט להחזיר את ש"ס להיות חברתית כעיקרון ראשון. המטרה: להחזיר קהלים הביתה באמצעות קמפיין "ישראלי", שפונה לא רק לחרדים, ולצייר את דרעי כמבוגר האחראי והלא מזגזג.

ומה על מערכת המשפט?

שאלת השאלות בממשלת ימין הצפויה כעת היא כמה מהבטחות הבחירות באמת ימומשו. סמוטריץ׳ הבטיח בין היתר שינויים מרחיקי לכת במערכת המשפט הכוללים גם את ביטול עבירת מרמה והפרת אמונים. בן גביר הלך אף רחוק ממנו באופן שיוביל לביטול משפט נתניהו, עם "חוק צרפתי" שיחול רטרואקטיבית. בהקלטה שפורסמה ב-ynet הסביר בן גביר כי התיקים של נתניהו תפורים ולכן יש להעניק חסינות לראש ממשלה.
באופן רשמי, לאורך הקמפיין הבטיחו בליכוד כי לא יחוקק חוק שישפיע על משפט נתניהו ומשפטו לא ייעצר בכל דרך אחרת. כעת, עם מה שנראה כרוב ימני מובהק, נותר לראות אם נתניהו באמת יעצור את היוזמות שיעלו לשולחן.