3 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
בל"ד וחד"ש-תע"ל אחרי הגשת הרשימות
(צילום: יואב דודקביץ')
רגע לפני סגירת הרשימות לכנסת החליטו המפלגות הערביות שלא להתאחד. עכשיו נראה כי ההחלטה לרוץ בנפרד, לצד אחוזי הצבעה נמוכים בחברה הערבית, עלולה לעלות להם במקום בכנסת הבאה.
בבחירות האחרונות הגיעו אחוזי ההצבעה בחברה הערבית לשפל היסטורי של 46.5%. הנתון החריג סימן ירידה של כ-20% בתוך שנה, זאת לאחר שבבחירות לפני כן, הגיעו אחוזי ההצבעה לשיא של 65%. אחוזי ההצבעה בחברה הערבית הם אחד הגורמים שיכולים להשפיע על תמונת המצב בשני הגושים בבחירות הקרובות. אבל במפלגות הערביות מודאגים בימים אלו משאלה קשה יותר - האם אחוזי ההצבעה הנמוכים יגרמו לכך שבפעם הראשונה לא יהיה ייצוג למפלגה ערבית בכנסת.
התסריט הגרוע ביותר מבחינת החברה הערבית הוא שאף אחת משלוש המפלגות לא תעבור את אחוז החסימה. החשש ניכר גם בקמפיינים עצמם. בניגוד לתעמולת הבחירות הכללית שחלקה מתמקדת בקמפיינים נגטיביים כלפי מפלגות ומועמדים, בוחרות המפלגות הערביות שלא להשמיץ ולא לתקוף אחת את השנייה, בכדי שלא להרחיק עוד יותר את המצביעים מהקלפיות.
3 צפייה בגלריה
עופר כסיף איימן עודה אחמד טיבי חד"ש תע"ל השקת הקמפיין בעברית
עופר כסיף איימן עודה אחמד טיבי חד"ש תע"ל השקת הקמפיין בעברית
ביקשו ממבל"ד לחתום על הסכם עודפים. מנהיגי חד"ש-תע"ל עודה וטיבי
(צילום: דוברות חד"ש-תע"ל)
בסקרים פנימיים שנערכים בתוך המפלגות הערביות, עולה כי הערבים אינם מתכוונים להגיע לקלפיות, בעיקר לנוכח תסכול וכעס ברחוב הערבי. אך למרות החששות, לא נחתמו הסכמי עודפים בין המפלגות הערביות וניכרת גם תרדמת בקמפיינים בשטח שאמורים לעודד את המצביעים.
"אם נגיע לפחות מ-42% הצבעה בחברה הערבית, המפלגות הערביות לא יעברו את אחוז החסימה", מסביר ד"ר סלים בריק, מומחה למדעי מדינה. בריק מצביע גם על מאבקי כוחות פנימיים בין המפלגות שעלולים לפגוע בהם: "בל"ד מנסים להפיל את חד"ש-תע"ל. הם יודעים שהם לא יעברו את אחוז החסימה, אבל בכל זאת רוצים להגיע למצביעים, גם אם יישרפו הקולות שלהם, כאקט של נקמה והפגנת כוח".
במקביל, חד"ש-תע"ל פנו הלילה במכתב פומבי לבל"ד בבקשה לחתום על הסכם עודפים. "אנו רואים בחתימה על הסכם זה תרומה רצינית ליצירת אווירה חיובית, שתתרום להעלאת אחוזי ההצבעה בחברה הערבית ולביטוי האחריות המופקדת עלינו בפני החברה שלנו ואנשינו", נכתב בהודעה. בבל"ד טרם הגיבו לבקשה.
לפי ד"ר בריק, פער של 15% בהצבעה בין החברה היהודית לחברה הערבית "יגרום לסכנה ממשית שהמפלגות הערביות לא יעברו את אחוז החסימה".
3 צפייה בגלריה
נתניהו בטיק טוק חדש במאהל בדואי
נתניהו בטיק טוק חדש במאהל בדואי
קמפיין הליכוד עשוי לפגוע באחוזי ההצבעה. בנתניהו מתארח בשבט תראבין בדרום
(מתוך חשבון הטיקטוק של בנימין נתניהו)
עוד גורם שייתכן ופוגע באחוזי ההצבעה בחברה הערבית הוא קמפיין הליכוד. בניגוד לקמפיינים העוינים בבחירות קודמות, אימץ הפעם יו"ר המפלגה נתניהו גישה אחרת כלפי האזרחים הערבים. הוא מתהדר בהישגיו בעבר למען האוכלוסייה הערבית ומנסה להראות כי הוא לא מהווה איום או סכנה עבור האזרחים הערביים ובכך בעצם, טוענים מתנגדיו, הוא "מרדים את השטח הערבי".
קואליציית ארגוני חברה אזרחית כבר התגייסו למען העלאת המודעות לזכות הבחירה ומימושה. הקואליציה החלה לפעול בעשרות יישובים ערביים באמצעות פנייה ישירה לאזרחים, פעילות תקשורתית, קמפיינים במדיה החברתית, העלאה לדיון של סוגיות חשובות לציבור הערבי, ועבודת שטח מדלת אל דלת של אלפי מתנדבים. המסר שינסו להעביר לאוכלוסייה הוא כי השתתפות האזרחים הערבים בבחירות משפיעה באופן משמעותי על עתיד כלל החברה הערבית בישראל.
מנהל הקואליציה, ד"ר סאמר סוויד, ציין כי "אנחנו מאמינים ביכולתה של החברה הערבית לקחת אחריות ולנצח את הייאוש, ודבקים בתפיסה כי הגברת ההשתתפות הפוליטית תחזק את הקשר האזרחי בין כלל אזרחי המדינה".