3 צפייה בגלריה
לפיד, אבו שחאדה ונתניהו
לפיד, אבו שחאדה ונתניהו
לפיד, אבו שחאדה ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, דוברות הרשימה המשותפת, אלי מנדלבאום)
אחרי המפץ בין בל"ד ושאר מרכיבי הרשימה המשותפת שהוביל לפירוק המפלגה הערבית שזכתה ל-15 מנדטים רק לפני שנתיים, ההערכות בגוש של לפיד הן שבניגוד לפעמים הקודמות, הימין - והליכוד בעיקר - לא ידרוש לפסול את מפלגתו של אבו שחאדה. גורמים בכירים בגוש העריכו שנתניהו אף יפעל מאחורי הקלעים כדי שלא תוגש בקשת פסילה נגד בל"ד, מתוך הנחה שהמפלגה לא תעבור את אחוז החסימה ובכך תגדיל את סיכוייו לקבל את המנדט להרכבת הממשלה.
בדקות שקדמו להחלטה על הפיצול נדמה היה שבל"ד תתמודד שוב ברשימה אחת עם חד"ש של איימן עודה ותע"ל של אחמד טיבי, אך ברגע האחרון הוחלט לפרק את המיזם ולמנוע ריצה משותפת.
3 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
הרשימה המשותפת אחרי ההישג ההיסטורי של 2020
(צילום: AFP)
בקואליציה עדיין לא הצליחו להבין מה יהיו ההשלכות של הפילוג על הבחירות. "מצד אחד, פירוק המשותפת יכול לייאשר את החברה הערבית, שגם ככה ידועה בשיעור הצבעה נמוך, ואזרחים יחליטו שלא להצביע", הסביר בכיר בגוש השינוי. "ומהצד השני, אם אחוז ההצבעה יהיה גבוה, אז מבחינה תאורטית שלוש המפלגות יכולות לעבור עם ארבעה מנדטים - ואז לנתניהו אין 61 מנדטים".

בזמן שנתניהו והחרדים מקפידים על שתיקה בכל הנוגע לפירוק המשותפת, בציונות הדתית מיהרו לברך על כך. יו"ר המפלגה ח"כ בצלאל סמוטריץ' טען כי אין הבדל בין בל"ד לחד"ש-תע"ל. "לפיד וגנץ מנצלים את הפילוג ברשימה המשותפת והריצה הנפרדת של בל"ד כדי לייצר מצג שווא של בידול בין המפלגות, כאילו בל"ד הם הקיצוניים אך לעומתם טיבי ועודה הם שוחרי שלום. מדובר באחיזת עיניים", אמר.
לדברי סמוטריץ', כל המפלגות הערביות שותפות ל"אסטרטגיה של חיסול ישראל כמדינה יהודית וניצול כוחן כדי לפורר את המדינה מבפנים", כלשונו. "לצערי, מפלגות השמאל יעשו הכול כדי להכשיר את טיבי ועודה כמו שהכשירו קודם את עבאס ושבלב הבא גם לא יהססו להכשיר את אבו שחאדה, הכול כדי למנוע מנתניהו לשוב לשלטון. אנחנו לא ניתן להם לעשות את זה".
שותפו של סמוטריץ', ח"כ איתמר בן גביר, אמר כי "כשאויבי ישראל נאבקים זה בזה - ניתן רק לברך על כך, אם כי עדיין הימין צריך לעבוד קשה. ההתפתחות שם יכולה להיות חיובית עבורנו אבל עדיין מוקדם לחגוג. מבחינתנו אין הבדל בין רע"מ, תע"ל וחד"ש לבין בל"ד, והתקווה שנקים כאן ממשלת ימין מלא-מלא שתשלח את כל תומכי הטרור לסוריה".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
מיהרו לברך. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: עמית שאבי)
גם יוסי ברודני, ראש העיר גבעת שמואל ומספר 2 ברשימת הבית היהודי של איילת שקד, התייחס לסוגיה. "כל מעשה שיחליש את המפלגות הלא-ציוניות בכנסת הוא טוב", אמר ברודני. "נציגי הציבור הערבי בכנסת הם קיצוניים שלא דואגים לאזרחים ששלחו אותם. הם מדברים נגד מדינת ישראל במקום לדאוג לציבור הערבי שחי במדינה".
למרות שתיקתו של נתניהו, טלי גוטליב, שהוצבה במקום ה-25 בליכוד, צייצה: "'צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים'. אין כמו דברי חז"ל. ולמי שלא מבין רמזים - בל"ד רצה בבחירות במנותק מהרשימה המשותפת. לפיד היה עסוק בלמשוך כסף בכספומט מדומה ובמילוי דלק ולא קלט מה קורה לו מתחת לאף. לפיד ניסה גזענות ויהירות פילוג ושנאה ונרדם בעמידה. איזו בשורה משמחת. היידה הליכוד!".