לא מזמן התפרסמו תוצאות המבחן הראשון לאיתור מחוננים. בחודשים מרץ – אפריל לערך יתקיים המבחן השני לאיתור מחוננים ברחבי הארץ. בניגוד למועד הראשון, המבחן השני הוא אזורי ומבוצע על ידי אנשי צוות שאינם צוותי החינוך המוכרים לילד.
הרבה הורים מדווחים על לחץ מצד הילדים, לחץ חברתי מצד הורים נוספים והרבה דילמות העולות בהקשר לתהליך שבו מתנהל המבחן ובהקשר לתוצאותיו.
למרות התיוג של מחונן לאור היכולות הקוגניטיביות הגבוהות שלו, חשוב לדעת שלילד מחונן יש שפע של מאפיינים ייחודיים בשלל תחומים והאיתור יוכל להעניק לו מעניה רגשי, חברתי ולימודי המדוייק לצרכיו.
2 צפייה בגלריה
ילד
ילד
הילד אינו כרטיס ביקור להורות שלכם
(צילום: shutterstock)
אתם מכירים הכי טוב את הילד או הילדה שלכם. אתם יודעים מהי רמת הלחץ שתהיה מדרבנת עבורו לעומת לחץ משתק. אתם יכולים להעריך כיצד הילד יתמודד עם תוצאה חיובית ושלילית וכן הלאה. עם זאת, להלן מספר נקודות להתייחסות, לפני המבחן.

1. רצון הילד

זה נכון שהילד שלנו הוא רק ילד אבל גם בגילו הצעיר יש לו עמדה ורצונות משלו. לכן, חשוב מאד לוודא שהוא מעוניין להיבחן ושהוא מוכן להצלחה כמו גם לכישלון. חשוב לא להכריח את הילד, לא לשחד אותו אלא בשיחה בוגרת להסביר לו על התהליך, משמעותו ולבדוק האם ישתף פעולה.
נזכור תמיד ונזכיר לילד שלנו שהוא אהוב ללא תנאי ובעל שלל חוזקות ויכולות, ללא קשר לתוצאות מבחן

2. הכנה לימודית למבחן

נוטים לחשוב כי ילד מחונן יעבור את המבחן גם ללא הכנה, ולכן אין בכך הכרח מבחינה לימודית. עם זאת, כדאי להראות לילד פורמט של מבחן מראש, על מנת להקטין את חוסר הוודאות של הילד ולהפחית חששות מיותרים. רצוי להסביר על תחומי הידע השונים שהמבחן כולל וכן את מדידת הזמנים.
קראו עוד:

3. הכנה רגשית למבחן

בהנחה שהילד רוצה לגשת למבחן, חשוב להכינו לתהליך הבחינה. אם אינכם מכירים את התהליך, מומלץ לשאול הורים לבוגרים יותר. רצוי להסביר לילד היכן יתקיים המבחן, להסביר את החלוקה לקבוצות ובעיקר לשדר נינוחות ורוגע.
המסר לילד הוא: "תענה בצורה הכי טובה לדעתך וקח בחשבון שלא תמיד מספיקים לענות על כל השאלות". מטרתנו שהילד יהיה ערוך בצורה הטובה ביותר כאשר הוא מאמין בעצמו. נזכיר לילד שאנו ממתינים לו מחוץ למבנה ברגע שיסיים.

4. ציפיה לתוצאות

דחיית סיפוקים היא משימה מאתגרת לילדים ולהורים כאחד. תהליך קבלת התשובה הוא ארוך ונמשך שבועות ארוכים. אם הילד שואל, חשוב לומר, שזהו תהליך ארוך ואין שום משמעות למועד קבלת התשובה.
2 צפייה בגלריה
סבלנות, סבלנות
סבלנות, סבלנות
סבלנות, סבלנות
(צילום: shutterstock)

5. תיוג הילד

יש שלוש אפשרויות לתוצאות המבחן: 2% העליונים של העונים נכונה יוגדרו כמחוננים, 3% לאחריהם יוגדרו כמצטיינים והשאר ימשיכו ללמוד במסגרת הכיתתית הרגילה, בדיוק כמו היום.
חשוב להיזהר מהסטיגמות הנלוות לתואר "מחונן", כמו למש ההנחה שהילד "חנון". זה כמובן אינו נכון, ילד מחונן יכול להיות חברותי, ספורטאי, בעל חוש הומור וכו' – אין שום קשר בין השניים.
זה נכון שהילד שלנו הוא רק ילד אבל גם בגילו הצעיר יש לו עמדה ורצונות משלו
תיוג נוסף הוא של "גאון". גם כאן עלינו להיזהר. גם אם הילד מאותר כמחונן, מטרתנו שיתפוס את עצמו כבעל שלל כישורים ויכולות במגוון תחומי החיים. התיוג הבלעדי כגאון מייצר לחץ וציפיות גבוהות עבור הילד, בעיקר בהקשר הלימודי.

6. הילד אינו כרטיס ביקור להורות

כאשר הילד שלנו מצליח, אנו מאושרים איתו, ולהיפך. עם זאת, חשוב להבין שאין קשר בין הישגי הילד במבחן המחוננים לבין ההורות שלי. הילד שלי הוא יישות נפרדת ממני, וככל שאוכל לנתק בין השניים, כך אהיה הורה פחות מזדהה ומעורב רגשית ויותר אמפטי וענייני.

7. הילד שלנו הוא גם וגם וגם

כהורים, עלינו לזכור שהילד שלנו אהוב ללא תנאי על ידנו, ללא קשר לתוצאות מבחן כזה או אחר. לא מספיק שאנחנו מבינים זאת, עלינו לוודא שהילד שלנו יודע ומרגיש זאת.
הרגשה זו, לצד הידיעה שאנו רואים את שפע היכולות בהן התברך הילד שלנו, יסייעו לילד שלנו לגשת למבחן, להתמודד עם הסיטואציה בהצלחה, ולהמשיך להתנהל בצורה מיטיבת בחייו, בין אם התוצאה חיובית ובין אם היא שלילית.

8. אבל אח שלו מחונן/לא מחונן

זה טבעי שנרצה, כהורים, להגן על הילד שלנו שאינו מחונן. אנו חוששים שילד אחד עלול לחוש נחיתות לעומת אחיו, במידה ויאותר כמחונן. עם זאת, יש להבין שאיתור הילד כמחונן יסייע לו להשתלב במסגרת לימודית שתיתן מענה למאפייניו המיוחדים. לא נרצה למנוע זאת ממנו, בגלל אחד מאחיו.
יתרה מכך, ככל שכל אחד מהילדים שלנו יתפוס את עצמו כבעל שפע של יכולות וכישורים, הרי שנושא היכולת הנבחנת, היא מרכיב אחד בלבד במאפייני הילד, ולא ישפיע על תפיסתו העצמית כבעל יכולות רבות ומגוונות.
הלחץ לקראת השלב השני של מבחן המחוננים מובן. כהורים, ניקח את המבחן בפרופורציה ובמידה והילד רוצה להיבחן, נלווה אותו ברוגע ובנינוחות. נזכור תמיד ונזכיר לילד שלנו שהוא אהוב ללא תנאי ובעל שלל חוזקות ויכולות ללא קשר לתוצאות מבחן כזה או אחר.
הכותבת היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר