אתמול בבוקר, בכניסה לבית הספר, ראיתי אבא ובת שנפרדים לשלום. האב אמר: "שיהיה לך יום מתוק כמוך, אני אוהב אותך", וחיבק אותה בעוצמה ובאריכות. הבחנתי בחיוך הרחב שנמרח על פניה והמשכתי ללוות אותה במבטי בכניסתה לבית הספר. החיוך הרחב עדיין עיטר את פניה והיא דילגה בשמחה אל עבר היום שלה. חשבתי לעצמי, בטח שיהיה לה יום מתוק! וגם אם תיתקל בקשיים, עדיין יהדהדו לה בראש המשפט החם והחיבוק של אביה.
כולנו רוצים שלילדים שלנו יהיה טוב בחיים. שילדינו יחוו בעיקר חוויות חיוביות, כאלו שיעלו את הביטחון העצמי שלהם. ובכן, אתגרים הם חלק מהחיים. ולא נוכל למנוע אותם מילדינו, גם אם נרצה. למעשה התמודדות עם אתגרים ומכשולים דווקא מחשלת אותם ומכינה אותם לחיים.
יש לנו נטייה להיות "הורי הליקופטר" (מונח שהוטבע בשנות ה-90) - לגונן עליהם, להסיר מכשולים ומהמורות מדרכיהם, אבל למען האמת, ילדים ממש צריכים שניתן להם לחוות תסכולים ולהתמודד איתם בכוחות עצמם. הם צריכים שניתן להם לשכוח את הבובה האהובה במגירת הגן כדי שבפעם הבאה יזכרו לקחת אותה והם צריכים שניתן להם לענות בעצמם (או שלא) לחבר שהעליב אותם, מבלי שנתערב.
2 צפייה בגלריה
תנו להם להסתדר בעצמם
תנו להם להסתדר בעצמם
תנו להם להסתדר בעצמם
(צילום: shutterstock)
התמודדות עם קשיים מלמדת את הילדים על הכוחות שלהם, משדרגת את המיומנויות החברתיות שלהם ואף מבגרת ומעצימה אותם. אין לנו שליטה על האתגרים שיפגשו במהלך חייהם או על אופן התמודדותם עימם, אך מה כן בשליטתנו? הענקת "אסימונים" על ידי מתן חיזוקים מילוליים, חיבוקים, מחמאות ומילים מעצימות.
על פי ההרצאה "מה עושים כשהאסימונים נגמרים" של ריצ'ארד לאבוי (חפשו ביוטיוב), הענקת "אסימונים" לילדים מעלה את הערך ואת הדימוי והביטחון העצמי שלהם. האתגרים בחיי הילדים גורעים מהם אסימונים וזה חלק ממשחק החיים, אבל אם אנחנו, ההורים, נמלא את הילדים באסימונים רבים, לא יקרה כלום אם ילד אחד יעליב אותם. מה זה אסימון אחד שנלקח אל מול 5,000 אסימוני ערך עצמי שהורה שתל בילדו?
קראו עוד:
ילד עם אסימוני משחק רבים ייעז וינסה יותר, לא יחשוש להרים אצבע בכיתה ולנחש מה התשובה לשאלה, גם אם לא בטוח שהתשובה שלו נכונה. כמה אסימונים? כמה שיותר!
2 צפייה בגלריה
דברו אליהם בגובה העיניים
דברו אליהם בגובה העיניים
דברו אליהם בגובה העיניים
(צילום: shutterstock)
הנה עשרה כלים פשוטים ויומיומיים להגברת האסימונים בחיי ילדיכם:
1. תאמרו להם שאתם אוהבים אותם לפחות פעם אחת ביום. כל ילד רוצה לקבל קשר קרוב מההורה ולהיות בטוח באהבתו כלפיו.
2. שתפו חוויות מהיום שלכם, ובדרך זו תראו שגם ילדיכם ישתפו אתכם. ילדים מרגישים אהובים וחשובים כשמשתפים אותם וגם לומדים הכי טוב דרך חיקוי ודוגמה אישית.
3. תאמרו יותר "כן" ו"מותר" מאשר "לא" ו"אסור". לפני אמירת ה"לא" חשבו רגע ובדקו האם אפשר להגמיש במעט או אולי כן לאפשר.
4. תגידו להם שהשמיים הם הגבול, שהם מסוגלים לעשות מה שירצו, שאתם מאמינים בהצלחתם וסומכים עליהם.
5. וודאו שהם מקשיבים לכם לפני שאתם פונים אליהם. דברו בגובה העיניים שלהם, ממש תתכופפו ותסתכלו להם בתוך העיניים.
"תאמרו להם שאתם גאים בהם, שהם יחידים ומיוחדים בדיוק כפי שהם, וגם תעמדו מאחורי האמירה הזאת"
6. הסתכלו יחדיו בתמונות משפחתיות, היזכרו בחוויות מרגשות ותתעכבו על הדימיון ביניכם. הדגישו כמה אהבתם אותם אז וכמה אתם אוהבים אותם גם היום.
7. שימו את הזרקור על ההתנהגויות הנאותות, חזקו אותן בצורה ספציפית ומתלהבת. לא רק "מקסים", "כל הכבוד", אלא ממש לפרט ולהדגיש מה הילד עשה, כך שיוכל לשחזר את המעשה לפעם הבאה. למשל: "כל הכבוד לך שהבחנת שאחותך נעלבה והצעת לה להצטרף למשחק, זה מעשה מקסים וחברי".
8. תתעניינו בהם, אבל באמת. פנו זמן ושחקו איתם על השטיח ובחרו משחק שגם אתם נהנים ממנו. לילדים יש רצפטורים רגישים והם יודעים לזהות מתי אנחנו נהנים ומתי מדובר בזיוף.
9. תאמרו להם שאתם גאים בהם, שהם יחידים ומיוחדים בדיוק כפי שהם, וגם תעמדו מאחורי האמירה הזאת.
10. נשקו וחבקו אותם, המון, כל פעם שמתאפשר לכם, בין אם הילד שלכם בן שמונה או 18 - בצורה שנעימה להם כמובן. אין גיל למחוות אהבה.
יש לנו, ההורים, אפשרות אמיתית להשפיע על הביטחון העצמי של ילדינו. הענקת אסימוני ביטחון עצמי היא דרך פשוטה ומהנה, רק צריך להיות מודעים ולהתמיד בה. האסימונים חודרים לנפשם של הילדים, מגבשים את הקול הפנימי שלהם ומעצבים את אישיותם.
הכותבת היא מנתחת התנהגות ומנחת הורים