"שמחה, שמחה, אחים, אחים, אחים", הילדים שרים בקולי קולות ומיד אחרי זה מתחבקים במעגל במגרש וזעקות של אושר נשמעות מגרונם - "יש אליפות להפועל", "יש אליפות להפועל". הקבוצה של הבן שלי (הפועל הרצליה ילדים טרום א') סיימה שלשום את הליגה במקום הראשון, והיסטוריונים יודעי דבר ציינו שזאת הפעם הראשונה שזה קורה במחוזותינו. אבל לא על זה אני רוצה לספר. אני רוצה לספר על רגעי האמת שמתרחשים דווקא לא על כר הדשא אלא במעגלים ובמילים שמחוץ לקווים ועל שתי פעולות שעושות את ההבדל והופכות ריצה סתמית אחר כדור למעשה חינוכי מעשיר.

מחויבות והשקעה

לאחר כל משחק דור המאמן שולח לילדים דו"ח מפורט שבו הוא מתייחס לפרמטרים הבאים - כושר גופני, טכניקה בתנאי לחץ, מחשבה והבנת המשחק, מחויבות והשקעה. יש ציון מספרי מאחת עד שבע והרחבה מילולית במה כל אחד צריך להשתפר או לשמר. דור לא כתב פעם אחת בדו"ח את המילה מצטיין אך היה ברור שמי שקיבל את הציון הגבוה במחויבות ובהשקעה הוא המצטיין. ניואנס כל כך קטן עם משמעות כל כך גדולה.
2 צפייה בגלריה
כולם יכולים להיות מצטיינים
כולם יכולים להיות מצטיינים
כולם יכולים להיות מצטיינים
(צילום: אלבום פרטי)
המסר הוא שכל אחד מהילדים יכול להיות מצטיין אם יהיה מחויב וישקיע. אתה לא חייב להיות הכי כישרוני או להבקיע בצרורות. אבל אתה כן חייב להיות הכי מחויב כאן ועכשיו ולהניח את הלב שלך על המגרש. דבר נוסף שלא מופיע בדו"ח ויש לו משמעות חינוכית אדירה בעיניי – דור אף פעם לא כותב מה לא. הוא תמיד כותב מה כן. מה כן עובד, מה כן מתפקד ומה צריך להמשיך ולעשות טוב יותר.
קראו עוד:
לאחר כל משחק או אימון דור יושב עם הילדים במשך דקות ארוכות מחוץ לכר הדשא. "מה הוא עושה שם כל כך הרבה זמן?", "על מה כבר יש להם לדבר?", "שישחרר אותם כבר" אלו מקצת המשפטים ששמעתי מהורים שחיכו שהמאמן ישחרר את ילדיהם לאחר אימונים ומשחקים. הקבוצה היריבה כבר התפזרה, הזיעה התייבשה, והם עדיין יושבים במעגל מחוץ לקווים ומדברים ומדברים ומדברים.
2 צפייה בגלריה
מסכמים כל משחק
מסכמים כל משחק
מסכמים כל משחק
(צילום: אלבום פרטי)

כוחה של שיחה

אחרי רגעים ארוכים של המתנה ואחרי שקראתי את כל הדו"חות שדור כתב הבנתי שמדובר פה במאמן מזן אחר, באיש חינוך, במקצוען. באיש שמאמין בחשיבות המילים והסיכומים, בכוחו של המשוב ועיבוד החוויה ויודע שיש לכך השפעה כבירה על התפקוד על כר הדשא. ולפה (wolfe, 2001) אמרה כי השיחה תורמת ללמידה יעילה ולשיפור הפעולות משום שהיא מאפשרת להרחיב את אשר כבר יודעים, תוך כדי שילוב הניסיון בחיי היומיום.
סמית (smith, 2001) מציין שלמרות הרושם שנוצר בפעילויות חינוכיות בלתי פורמליות על סתמיות השיחה, היא משמשת למעשה ככלי חינוכי מרכזי בכך שהיא מעודדת מפגש בין אנשים, פיתוח מיומנויות תקשורת, פיתוח הסכמות חברתיות ופיתוח אמון הדדי בין חברי הקבוצה. במעגלים שמחוץ למגרש הם מנתחים את הטעויות וההצלחות, משתפים ברגשות, מקשיבים ולומדים בזמן אמת.
כמה אנחנו עושים את השיחות והסיכומים האלה במקום העבודה שלנו? בהורות? בזוגיות? מתי אנחנו עוצרים ומסכמים, מתבוננים ומנתחים וחוזרים למגרש הספורט/הזוגי/המשפחתי חכמים יותר, מבינים יותר ולא פועלים רק על בסיס תחושות אלא על בסיס תובנות? אז בפעם הבאה שאתם מחכים לילדים שלכם אחרי חוג או אימון, כבר לחוצים להגיע הביתה ולסיים את היום הזה – קחו נשימה עמוקה ודעו כי מילים עושות קסמים.
הכותב הוא ד"ר לחינוך, משוגע על ספורט ואבא לאליה ויונתן (תאומים בני 11).