ליאת"עד איזה גיל זה טבעי לרצות לאכול בלילה?", "מתי אפשר להוריד לו בקבוק אחד?", "היא בת שנה ועדיין מתעוררת לינוק כל שעה-שעתיים. מה עושים?" אלו רק חלק מהשאלות שאני נשאלת על ידי הורים שמאכילים את ילדיהם בלילה ומבקשים לעצמם עוד קצת שינה רצופה.
דורית, אמה של דניאלה בת השנה וחצי, מצאה את עצמה מזדעקת לחדרה של בתה 4-3 פעמים בכל לילה על מנת לתת לה בקבוק. כתוצאה מכך שתיהן היו עייפות מאוד לאורך היום ודניאלה מיעטה לאכול מזון מוצק בשעות היום. דורית המשיכה להזין את בתה מבקבוק כיוון שהאמינה שהיא רעבה, דבר שיצר שובע לאורך היום ומעגל עייפות בלתי פוסק עבור שתיהן.
3 צפייה בגלריה
שימו לב לסימני הרעב והשובע
שימו לב לסימני הרעב והשובע
שימו לב לסימני הרעב והשובע
(צילום: shutterstock)

לבדוק מה הצרכים

אז מהי התשובה לשאלת מיליון הדולר - עד מתי ילדים אמורים לאכול בלילה? נתחיל בזה שאין "אמור" בהורות בכלל ובטוח שלא בשנת תינוקות, פעוטות וילדים. יש את הצרכים של הילד שלכם הספציפי (צרכי רעב ושובע, צרכי ביטחון ונחמה ועוד) ויש את דפוסי ההורות שלכם ואת מה שנוח או לא נוח לכם לעשות בלילה.
"אכילה ברווחים צפופים לאורך היום, בהתאם לסימני הרעב והשובע של הילד, מאפשרת ארוחות במרווחים גדולים יותר בלילה"
התשובה לשאלה "עד מתי התינוק או הפעוט שלי צריך לאכול בלילה?" היא - תלוי. תלוי באופן הגדילה וההתפתחות שלו, בדפוסי האכילה שלו לאורך היום, ותלוי במה שנוח ומתאים לכם ההורים. ברגע שההורה מבין זאת, הוא יפסיק להסתכל על מה שתואם גיל או להשוות למה שנהוג בבתים אחרים, ויתחיל להתבונן בילד שלו, בצרכים האמיתיים שלו ובסיבות להאכלה הלילית. רק כך, ניתן יהיה לקבל החלטה מה הדבר הנכון ביותר עבורו ועבור ילדו.
קראו עוד:
הורה שמבקש להפחית את כמות ההאכלות הליליות יצטרך קודם כל להכריע בשאלה - האם ילדו רעב בלילה? כביכול שאלה פשוטה, אך היא עלולה להיות גם מעט מבלבלת. כדי להכריע כדאי להתבונן על כמות המזון שהילד צורך בלילה ועל מידת הערנות של הילד בעת ההאכלה.
האם זו הנקה קצרה מאוד ומנומנמת שבה אין הרבה בליעות של חלב או שמא הנקה ארוכה ומשמעותית שבמהלכה הילד עירני ומרוקן את השד? האם הילד נרדם לאחר 30 מ"ל של תמ"ל עם הבקבוק בפיו או גומע בקבוקים שלמים בשקיקה וערנות?
3 צפייה בגלריה
כשילד מתעורר בלילה הוא לא בהכרח רעב
כשילד מתעורר בלילה הוא לא בהכרח רעב
כשילד מתעורר בלילה הוא לא בהכרח רעב
(צילום: shutterstock)
ככל שהילד עירני יותר וגומע כמויות גדולות יותר, ניטה להאמין שהוא רעב ושהאכילה משרתת צורך תזונתי. לכן, כאשר הוא מתעורר בלילה ורעב, הדבר הנכון ביותר יהיה להאכילו, ללא קשר לגילו.
עם זאת, כאשר הוא מתעורר בלילה ואוכל מתוך הרגל או ניסיון להירגע ולשוב לישון - הדבר הכי נכון יהיה להימנע מההאכלה, וזאת ללא קשר לגילו. להאכיל ילד לא רעב רק על מנת להרגיעו, יוצר כבדות ועומס במערכת העיכול ורק מקשה בטווח הארוך על ההורים ועל הילד.
בנוסף, אכילה שלא לצורך בלילה עלולה לגרור צריכה קלורית נמוכה יותר במהלך היום ולפגוע בארוחות לאורך היום. זה הופך להיות משמעותי ביותר כאשר הילד ממעט במוצקים בעקבות שובע מבקבוקים או הנקה בלילה.

הפסקת אכילה בלילה

במידה שהבנתם שילדיכם אינו רעב בלילה, תוכלו לנקוט באחת מבין הגישות הבאות, על מנת להפסיק את ההאכלה בלילה:
  • הגישה הראשונה - הפסקה בבת אחת, כלומר מהיום מחליטים שאין צורך בבקבוק ולכן מגישים לילד סיוע בדרך אחרת, ככל שידרוש, על מנת להירגע ולשוב לישון.
  • הגישה השנייה כוללת דחיה הדרגתית של שעת ההאכלה. קבעו שעת האכלה שנשמעת לכם הגיונית בהתחשב בהיכרות עם ילדכם, ודחו אותה בהדרגה לאורך מספר ימים.
  • הגישה השלישית הינה הורדה הדרגתית של כמות התמ"ל בבקבוק (בהנקה קצת יותר קשה ליישם גישה זו), כך שבכל כמה ימים הורידו מעט מכמות האבקה בהאכלה.
  • הגישה הרביעית מציעה להחליף את התמ"ל או ההנקה בקבקבוק עם מים. ככלל, אני נוטה להמליץ על שתי הגישות הראשונות, אך תמיד כדאי לבחון מה מתאים להורים ולמאפייני הטמפרמנט של הילד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ללא קשר לגישה שבחרתם, הנה כמה טיפים שיסייעו לכם במידה והחלטתם להוריד את כמות ההאכלות הליליות:

1. שנו את הנחת הבסיס שלכם

מרבית ההורים שאני פוגשת מניחים באופן אוטומטי שאם התינוק מתעורר בלילה זה אומר שהוא רעב, וממהרים להציע לו בקבוק או הנקה. כתוצאה, גם הילד וגם ההורה מאמינים שהחלב החמים דרוש על מנת להירגע ולשוב לישון. הנחה זו לעולם לא מוטלת בספק ומתחזקת עם הזמן.
על כן, כדאי להתחיל לאתגר את התפיסה המוכרת, ולכן כאשר הילד מתעורר, נסו לאפשר לו רוגע בדרכים אחרות: מגע, קול או אפילו חיבוק על הידיים. הרי אם יהיה "מורעב" לא יצליח להירדם בדרכים אלו וידרוש לאכול.
"כשאנחנו פועלים במהירות ומסיקים מסקנות נמהרות שמדובר ברעב, אנחנו לא מאפשרים מרחב לבחון האם צרכי הילד השתנו"

2. השהיית תגובה

לפעמים כהורים אנחנו פועלים מתוך אוטומט והרגל. למשל, כשאנו רגילים שילדנו מתעורר בכל לילה בשעה 1:00 בלילה על מנת לאכול אנחנו עלולים לפעול מהר מדי וכך בעצם "להנציח" את שעת ההתעוררות הזו.
כאשר אנחנו פועלים במהירות ומסיקים מסקנות נמהרות שמדובר ברעב, אנחנו לא מאפשרים מרחב לבחון האם צרכי הילד השתנו. אם נשהה את התגובה שלנו, אנחנו עשויים לגלות שייתכן שעד שהכנו בקבוק או התארגנו להנקה - ילדנו כבר נרדם חזרה.

3. הקפידו על ארוחות טובות ביום

לכל ילד יש סך קלורי יומי שעליו להשלים לאורך יממה. ילד שצורך יותר קלוריות בלילה, זקוק לפחות קלוריות לאורך היום. לכן הקפידו על ארוחות יום איכותיות וצפופות. הורים רבים מאמינים כי כדאי לרווח את ארוחות היום על מנת שהילד ישמור על מרווחים גדולים יותר בארוחות הלילה. עם זאת, דווקא אכילה ברווחים צפופים לאורך היום, בהתאם לסימני הרעב והשובע של הילד, מאפשרת ארוחות במרווחים גדולים יותר לאורך הלילה.

4. הקפידו על האכלה לילית "נכונה"

כאשר התינוק או הפעוט מתעורר לאכול ואתם יודעים כי מדובר ברעב, הקפידו להוציא אותו ממיטתו ולהניק או לתת בקבוק בסלון (או בחדר אחר) בחושך מוחלט ככל הניתן. שימו לב שבמשך כל זמן ההאכלה ילדכם יהיה ער ולאחר סיום ההאכלה השכיבו חזרה במיטתו כשהוא ער, רגוע ושבע. במידה וילדכם מתחיל להירדם תוך כדי ההאכלה, תוכלו להפסיק את הארוחה ולהשכיבו במיטתו.
שיהיה לילה טוב!
הכותבת היא פסיכולוגית (MA בפסיכולוגיה קלינית), המלווה הורים בדרך ללילה רצוף