מי מאיתנו לא הבטיח לעצמו שמהיום (או ממחר) הוא יאכל אוכל ביתי, טרי ובעיקר בריא? הבעיה היא שהבטחות לחוד ומציאות לחוד. במציאות הקיימת רובנו חוזרים להרגלים המוכרים ואוכלים אוכל שאינו בהכרח בריא אבל יש הורים שהחליטו שהם ינהגו אחרת. ביומיום הם מקפידים על אוכל בריא לכל בני המשפחה, בכל גיל ובכל מצב. נשמע טוב מדי? הם מספרים איך זה עובד.

ללא סוכר וללא קמח לבן

איתי קליין, אב לארבעה ילדים (10, 9, 7 ו-3), מספר שהוא שומר על תזונה בריאה מאז שהכיר את טלי, בת זוגו, והילדים נולדו לתוך זה. "כיום התזונה שלנו מבוססת על מזון מן הצומח וכמעט כל האוכל אורגני, ללא מזון מעובד.
"התזונה שלנו מבוססת על מזון טרי שמבושל בבית, ללא סוכר לבן וללא קמחים לבנים. אנחנו משתמשים בקמח כוסמין או דוחן. זו הייתה החלטה מודעת, על מנת לייצר הרגלים טובים לחיים וגישה נכונה לאוכל, שהילדים יהיו פתוחים למאכלים מגוונים ויהיו במודעות למה שהם אוכלים. הילדים נולדו לזה, כך שהם לא ממש שותפו בהחלטה, אך הם הפנימו את עקרונות הבית וכיום כשהם גדולים יותר הם מסכימים עימם".
4 צפייה בגלריה
"הילדים מודעים למה שהם אוכלים"
"הילדים מודעים למה שהם אוכלים"
"הילדים מודעים למה שהם אוכלים"
(צילום: אלבום פרטי)
מה עושים כשהילדים רוצים ממתק או אוכל פחות בריא?
"אנחנו לא קיצוניים בנושא. זה בסדר אם מדי פעם אוכלים משהו פחות בריא. כשהילדים הולכים למסיבות יום הולדת לדוגמה אנחנו לא מגבילים אותם. עם זאת הילדים מגבילים את עצמם: הם לא אוכלים מאכלים שיש בהם צבעי מאכל, נקניקיות או נקניקים ולא אוכלים יותר מדי ממתקים.
"אנחנו גם מסבירים לילדים שאם הם אוכלים משהו לא בריא לצהריים, דוגמת פיצה, כדאי לאזן זאת בערב עם סלט. בדרך כלל אנחנו פשוט אומרים להם שמאכל מסוים הוא לא בריא וזה מספיק.
"לפעמים מסבירים לעומק על רכיבים לא בריאים, כמו: צבעי מאכל וחומרים משמרים. לפעמים אנחנו לוקחים מאכלים לא בריאים ועושים להם גירסה בריאה יותר, לדוגמה במקום שוקולד למריחה אנחנו קונים ממרח אגוזי לוז ומערבבים עם קקאו ומייפל".
"כשבאים חברים יש אוכל מגוון ותמיד אפשר למצוא משהו לאכול. כמעט כל הילדים אוהבים פירות או פרוסה מלחם כוסמין עם אבוקדו או טחינה"
וכשמגיעים חברים של הילדים?
"עד היום לא נתקלנו בבעיות. יש אוכל מגוון ותמיד אפשר למצוא משהו לאכול. כמעט כל הילדים אוהבים פירות או פרוסה מלחם כוסמין עם אבוקדו או טחינה. כאשר יש ימי הולדת אנו מתגמשים: מגישים מגשי פירות וירקות, מוסיפים חטיפים וממתקים כל עוד אין בהם צבעי מאכל ומשתדלים שלא להגזים. השתיה בדרך כלל תהיה מים.
"באירועים שהם לא של הילדים וכאשר הם אוכלים אצל חברים הם יכולים לאכול כרצונם, אבל הילדים הפנימו את עקרונות הבית, ועם הזמן ראינו שהם שומרים על התזונה הבריאה גם מחוץ לבית מבלי שנצטרך לומר להם משהו על כך".
קראו עוד:
מהם האתגרים בשמירה על תזונה בריאה לאורך זמן?
"לפעמים קשה להיות הבית שמתעקש על תזונה בריאה כשמסביב אין תמיד מודעות לנושא. מדי פעם מסתכלים עלינו כמוזרים, קיצוניים או יוצאי דופן, לפחות עד שלומדים להכיר אותנו. מבחינה טכנית הדאגה שלנו היא שתמיד יהיה אוכל טרי וביתי, ואין ספק שזה דורש השקעה של זמן בבישול והכנה.
"אי אפשר פשוט להוציא משהו קפוא מהמקרר ולהפשיר, כשאין כוח או להזמין מאיזו מסעדה. כמו כן, מדובר בעלויות כלכליות היות ומזון אורגני לצערנו יקר ממזון רגיל".

"חיים בחברה שקונה זבל מעובד בכמויות"

לימור מתיתיהו, אמא לשניים (17 ו-15), מספרת שההחלטה לאכול אוכל בריא החלה לפני מספר שנים, כשהילדים היו קטנים: "אנחנו אוכלים בריא כחלק מתהליך שינוי ביחס לאוכל שעברתי, לקראת ניתוח לקיצור קיבה שעשיתי לפני שמונה שנים", מספרת מתיתיהו.
"הילדים גדלו לבית שבו המזון מבוסס על חלבונים וירקות, מגוון ובשפע, הכל בהישג יד ואין 'הקצבות' של מזון מסוים. הילדים אמנם לא היו שותפים להחלטה שהובילה אותי לשינוי התזונה בבית אבל היום שניהם לוקחים חלק בהכנת ארוחות וקינוחים".
4 צפייה בגלריה
"הילדים התרגלו לאוכל איכותי"
"הילדים התרגלו לאוכל איכותי"
"הילדים התרגלו לאוכל איכותי"
(צילום: אלבום פרטי)
מה זה אומר אוכל בריא מבחינתכם?
"אני מבשלת ביום שישי הכל טרי לכל השבוע ומקפיאה כדי שבכל יום תהיה ארוחה מזינה בהישג יד. בנוסף, אין הגבלת אכילה של שומן בבית, ואין דיאטה משום סוג. אנחנו צורכים הרבה שמן זית וחמאה, ולצד כל חלבון בארוחה יש מנת פחמימות למתבגרים הספורטאים.
"בערב אוכלים סלט אבל אם אין כוח לעמוד לחתוך - חותכים ירקות לחתיכות. אין אצלנו 'קינוח'. ארוחה מסתיימת כששבעים. אם למישהו מתחשק אחר כך משהו מתוק הוא ייקח אותו. אם למישהו מתחשק למשל שוקולד לפני הארוחה אני מציינת שתכף אוכלים, זה הכל. אין מאבק סביב הנושא, והתוצאה היא שאוכל הוא לא אישיו, דבר שמאפשר לכל אחד להחליט ולבחור בדיוק מה מתאים לו וכמה".
"בערב אוכלים סלט אבל אם אין כוח לעמוד לחתוך - חותכים ירקות לחתיכות. אין אצלנו 'קינוח'. ארוחה מסתיימת כששבעים"
וכשהילדים רוצים ממתק או אוכל פחות בריא?
"באופן אישי אני שונאת סוכריות ומעדיפה שוקולד ואגוזים, אז זה בעיקר מה שאני קונה, וכך הילדים התרגלו לאוכל איכותי. כיום יש אצלנו בבית חטיפי אנרגיה, קורנפלקס ושטויות אחרות מכיוון שאני מאמינה שחייבים לגוון ולחשוף כדי לא לייצר תחושה של מחסור או מנע.
"בנוסף, בבית שותים רק מים ומעולם לא קניתי מיצים או קולה, וככה בעצם התרגלו הילדים. כשהילדים היו קטנים נהגתי להקריא להם את המרכיבים של חבילות הממתקים, למשל, ולפרט להם מה כל דבר מכיל. מבחינתי, כיום זה לא אומר שלא אוכלים את זה, אלא שהם יודעים מה הם מכניסים לפה".
עוד היא מוסיפה על האתגרים באורח החיים שבחרו: "אנחנו חיים בחברה שמקדשת את הדיאטה מצד אחד, אבל קונה זבל מעובד בכמויות, כך שהאתגר המרכזי הוא לפעול הפוך מכולם בנושא חינוך לתזונה בריאה.
"כמו כן, להכין אוכל טרי מדי יום, במקום לקנות קפוא זה חתיכת אתגר, ואתגר לא פחות חשוב הוא הלחץ החברתי - אם כולם שותים שתיה ממותקת גם אני צריך? אם כולם אוכלים בורקסים ופיצה בא לי או לא? אם כולם אוכלים שלוש ארוחות ביום זה אומר שזה מה שמתאים לי? ממש לא".

הילדים ביקשו לטעום

תמי מרגלית, אמא לשלושה ילדים (15, 12 ו-10), החליטה לאחרונה כי היא חייבת לעשות שינוי באורח החיים שלה: "אחרי הסגרים הראשונים הרגשתי שאני מאבדת שליטה על מה שאני אוכלת", מספרת מרגלית. "התוצאה היתה עליה דרסטית במשקל, ללא הפסקה. מצאתי את עצמי מנסה להתאמן, יוצאת להליכות, אבל אחרי כל אימון הרגשתי עייפה ומותשת. מהר מאוד הבנתי שאני חייבת לעשות שינוי".
מה עשית בשלב הזה?
"הבנתי שעל מנת שאוכל להתאמן ולעמוד בזה, עליי לאמץ אורח חיים בריא באופן קבוע. הצטרפתי לקבוצת תמיכה לשינוי הרגלים לאורח חיים בריא. הפגישות השבועיות והשיחות האישיות עם המנחה עזרו להתמקד בשינויים שאני רוצה לעשות בתזונה שלי.
"בפועל הכנסתי לתפריט היום יומי קינואה, ירקות, מרקים, המון ירוקים, שייקים ועוד. בהתחלה רק אני אכלתי מהאוכל הבריא, עם הזמן הצטרף בן זוגי ואחר כך גם הילדים ביקשו לטעום. לאט לאט האוכל הבריא הפך לתזונה היומית שלנו".
4 צפייה בגלריה
"הילדים מעדיפים פירות ולא חטיפים"
"הילדים מעדיפים פירות ולא חטיפים"
"הילדים מעדיפים פירות ולא חטיפים"
(צילום: טלי ליפשיץ)
מה קורה בימי הולדת או כשמגיעים חברים?
"בימי הולדת ובזמן ארוחות משפחתיות יש על השולחן מגוון רחב של מאכלים, בריאים יותר ובריאים פחות. אני ממש שמחה לגלות שהילדים שלי בוחרים באוכל הבריא ונהנים ממנו.
"גם לגבי ממתקים, אני משתדלת לחתוך פירות וירקות במהלך היום, כדי שהילדים יוכלו לנשנש. יש גם חטיפים בבית והם בהישג יד, ואני שמה לב שרוב הזמן הילדים מעדיפים פירות על פני חטיפים. בבתים של אחרים ובאירועים אנחנו שומרים על איזון, כלומר מותר לאכול גם דברים שאינם בהכרח 'בריאים' אבל לא בהגזמה".
מרגלית מציינת, כי "האתגרים העיקריים הם למצוא מתכונים חדשים וטעימים על מנת לגוון את הארוחות, לדאוג לתכנון שבועי ויומי של הארוחות, בבית ובחוץ, כדי להתמיד לאורך השבוע".
עוד היא מוסיפה: "אני מאמינה שכדי שהילדים יאכלו בריא, חשוב שאנחנו ניתן להם דוגמה אישית. ברגע שהילדים רואים שאני אוכלת בריא ונהנת, שאני מתאמנת ומשקיעה בעצמי, הם מחקים אותי, וזה הרבה יותר חזק מכל הרצאה או שיחה בנושא".

פעמיים ביום סלט ירקות

הדר ותובל מדמון, הורים לארבעה ילדים (15, 13, 12 ו-7), מספרים שהשינוי באורח החיים החל בהדרגה לפני שנים רבות: "מרגע שהתחתנו, הוצאנו באופן מיידי את המרגרינה מהמקרר, ובמשך השנים פיתחנו יותר ויותר מודעות ורצון לאכילה בריאה", מספרת הדר.
"בהמשך לכך, שינוי משמעותי החל בספטמבר האחרון. החלטנו שמה שמנחה אותנו זה למנוע ולהימנע בכל מחיר ממחלת הסוכרת התורשתית והורדנו מהתפריט סוכר וגלוטן והכנסנו פעילות גופנית קבועה. בניגוד לפעמים אחרות שבהן התחלנו אך לא הצלחנו לשמר לאורך זמן, הפעם זה הגיע בקלות, גם הפעילות הגופנית וגם ההקפדה על התפריט, אולי זאת תוצאה של המודעות שלנו שגברה עם השנים, ואולי זה הגיל.
"בנוסף לכך, לפני כשנה וחצי, נפטר חמי ז"ל, לאחר מלחמה יומיומית וקשה בסוכרת, בטרשת עורקים ובנזקים המצטברים והנלווים. למצבו הרפואי המתמשך הייתה השפעה רבה עלינו ועל הילדים. הילדים חוו את הקשיים של סבא, יש המון שיח ומודעות סביב הנושא".
4 צפייה בגלריה
"המון מודעות סביב נושא הבריאות"
"המון מודעות סביב נושא הבריאות"
"המון מודעות סביב נושא הבריאות"
(צילום: אלבום פרטי)
איך נראה היומיום שלכם?
"האוכל הוא פשוט ומתבסס על ירקות, קטניות ובחלק מהזמן גם עופות, דגים ובשרים. אנחנו דואגים שיהיה בבית סלט ירקות, שנחתך לפחות פעמיים ביום, ושיהיו ירקות שמנשנשים גם בין הארוחות.
"יש דברים שלא נכנסים הביתה, כמו: מלוואח, בורקסים, מיצים, חטיפים ודגנים אך בהחלט יש עוגיות, גלידה רגילה וגם גלידה ביתית המבוססת על פירות ויוגורט, קרקרים, גרנולה ביתית, ממרח שוקולד ועוגה בשבת".
"חשוב שלא להתפתות לקניות מיותרות, לא בריאות ו'חוסכות זמן', ובעיקר לשים לב שלא לכפות את הרצונות שלנו על הילדים"
מה עושים כשמגיעים חברים של הילדים?
"אנחנו מבשלים מצוין, וחברים נהנים לבוא לכאן ולאכול. ימי הולדת אנחנו בדרך כלל מציינים בארוחה פשוטה ובריאה הכוללת דגים, אורז וסלטים, ומכינים או קונים עוגה. תובל ואני נאכל ממנה רק אם היא תהיה ממש שווה.
"אם מדובר בימי הולדת של הילדים עם חברים, אנחנו חורגים, וקונים גם חטיפים ומיצים. אגב, כל עוד השגרה בבית בריאה, מבחינתנו אין בעיה בחריגות. אותו הדבר תקף גם לגבי התארחות בבתים אחרים, גם בטיולים משפחתיים וגם אם רוצים לצאת ולאכול בחוץ".
מה האתגרים בשמירה על תזונה בריאה לאורך זמן?
"האתגרים המרכזיים הם קודם כל שצריך כל הזמן לדאוג שיהיו פתרונות בריאים זמינים, לדוגמה ביום עבודה לחוץ כשהכי זמין זה להזמין באגט עם שניצל צריך לזכור להשקיע זמן ולחתוך ירקות. בנוסף, להקפיד כל הזמן שגם ביציאה מהשגרה לא נאבד את זה לגמרי, וכן להקפיד על פעילות גופנית רציפה.
"חשוב שלא להתפתות לקניות מיותרות, לא בריאות ו'חוסכות זמן', ובעיקר לשים לב שלא לכפות את הרצונות שלנו על הילדים, גם אם ברור לנו שאנחנו דואגים להם, ורוצים בטובתם".