מדינות רבות ברחבי העולם וביניהן ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד חגגו אתמול (10 באפריל) את "Sibling Day". מדובר ביום המוקדש לקשר המיוחד שבין אחיות ואחים, איתם יש לנו אינספור הזדמנויות ליהנות ולריב, להקשיב ולתמוך, לעזור ולהתחרות, להיות מקור לקנאה ולגאווה, להתקרב ולהתרחק, לצחוק ולבכות.
קצת נתונים: כ-85% מהילדים בעולם גדלים עם אח אחד לפחות. אצלנו, במדינת ה"ילדים זה שמחה", שיעור הפריון עומד על 3.01 ילדים בממוצע לאישה, וישראל היא המדינה בעלת שיעור הפריון הכולל הגבוה ביותר במדינות ה-OECD.
2 צפייה בגלריה
נותנים ביטחון אחד לשני
נותנים ביטחון אחד לשני
נותנים ביטחון אחד לשני
(צילום: shutterstock)
חמש עובדות מעניינות על יחסי אחים ואחיות:

מערכת היחסים הארוכה ביותר

רק האחיות והאחים שלנו מכירים אותנו בכל סיטואציות החיים - כשנולדנו או כשהם נולדו, הלכנו לגן, עלינו לכיתה א', הצטרפנו לתנועה, בגיל ההתבגרות הסוער, כשהתגייסנו לצבא, נסענו לטיול הגדול, הכרנו את בני הזוג שלנו, התחתנו והקמנו משפחה, קנינו דירה, החלפנו עבודה, הפכנו לסבים וסבתות ובעת זקנה. לטוב או לרע, זאת מערכת יחסים לכל חיים.
"לא פעם עולמם של האחים הוא העולם המרכזי שבו יש מישהו מהמין השני שניתן לדבר איתו, להתבונן בו וללמוד ממנו"

לגדול עם אח מהמין השני מביא להצלחה רבה יותר בדייטים

במחקר שנערך בקרב סטודנטים שהתבקשו לדמות "ספיד דייט", נמצא שבנים שגדלו עם אחיות גדולות קצרו הצלחה מיידית עם הנשים שהוצמדו להם. הם הפגינו יותר פתיחות, רגישות וכישורי הקשבה, ונראה היה שהם למדו טוב יותר מה אישה חושבת ומה הצפיות שלה. גם נשים שגדלו עם אח גדול הצליחו בכך יותר.
בין אחים מתרחשת למידה הדדית, ובמקרה זה היא חשובה מאוד, היות ועם הכניסה לבית הספר מתחילה הפרדה מגדרית, ולכן לא פעם עולמם של האחים הוא העולם המרכזי שבו יש מישהו מהמין השני שניתן לדבר איתו, להתבונן בו וללמוד ממנו.
קראו עוד:

קשר רגשי משמעותי ששני במדרגה רק לקשר שבין ההורה לילד

הקשר של הילד עם האחים והאחיות שלו בילדות ובגיל ההתבגרות בונה את הבסיס ליצירת תחושות של אמון, קרבה, ביטחון ושייכות. הקשר הזה ישפיע במידה רבה על כלל מערכות היחסים של הילדים בהווה ובעתיד עם חברים, בני זוג, קולגות ובוסים. כאשר הקשר טוב ומשמעותי, אחים ואחיות ישמשו כמקור לביטחון ולתמיכה רגשית בנקודות שונות לאורך החיים.
2 צפייה בגלריה
מערכת היחסים של האחים משפיעה גם בגיל מבוגר
מערכת היחסים של האחים משפיעה גם בגיל מבוגר
מערכת היחסים של האחים משפיעה גם בגיל מבוגר
(צילום: shutterstock)

רבים על בסיס קבוע

מריבות בין אחים בגילי 7-3 מתרחשות שלוש וחצי פעמים בשעה, זאת על פי מחקר שבדק את האינטראקציה בין זוגות אחים בזמן משחק. אין הכוונה להערה מעליבה מצד אח אחד שנותרת בלא מענה או למכה פיזית שהאח השני לא מחזיר. הכוונה היא למריבה מתמשכת שכוללת לפחות שלושה חילופי דברים רצופים והדדים בין הילדים (לדוגמה ילד שחוטף לאחותו את השלט מהיד, האחות מחזירה בדחיפה, שנענית על ידי האח בשימוש במילים פוגעות).
מריבות בין אחים הן אחת הבעיות הרווחות ביותר עבורנו ההורים ביומיום. אנחנו משקיעים המון זמן, מאמץ ואנרגיה בכל הקשור למריבות בין הילדים, אשר שואבים אותנו לתוך המריבות ביניהם ומבקשים מאיתנו להכריע מי צודק ומי טועה. כל זה קורה באופן יומיומי ואינטנסיבי.
לא פעם, בגלל המריבות הללו, האווירה הכללית בבית הופכת להיות מאוד מתוחה, כעוסה, והווליום גבוה, ובסוף היום אנחנו מותשים, מתוסכלים ומודאגים, שלא לדבר על התחושות הקשות שהמריבות האלו מעוררות בנו - איזה מין הורה אני אם הילדים שלי רבים ככה אחד עם השנייה?
עם זאת חשוב לזכור כי מריבות בין אחים ואחיות הן טבעיות ומהוות חלק אינטגרלי מהקשר ביניהם, ושאם אנחנו ההורים עוזרים להם בתיווך המריבות הן יכולות להפוך להזדמנויות שדרכן הילדים שלנו לומדים בתוך קשר בטוח ובליווי שלנו, כלים משמעותיים לחיים, כמו היכולת לראות את האחר בזמן ריב, היכולת לווסת רגשות, לפתור בעיות ולנהל קונפליקטים בצורה אפקטיבית.
"הקשר של הילד עם האחים והאחיות שלו בילדות ובגיל ההתבגרות בונה את הבסיס ליצירת תחושות של אמון, קרבה, ביטחון ושייכות"

אחים משפיעים על כלל מעגלי החיים

למערכת היחסים בין אחים ואחיות יש השפעות רבות ולא פעם מפתיעות על כלל מעגלי החיים של הילדים ושלנו, בהווה ובעתיד. יחסי אחים טובים מקדמים איכות חיים טובה יותר בגיל מבוגר וחיים ארוכים.
במחקר על גברים בוגרי הרווארד נמצא שהמנבא החזק ביותר של רווחתם האישית בגיל 65 היה איכות מערכות היחסים שלהם עם האחים שלהם, בהתאם לדיווחיהם במהלך לימודיהם בקולג'. יחסים חיוביים מקדמים גם הערכה עצמית מוגברת ושביעות רצון מהחיים, ומפחיתים תחושות בדידות וסימפטומים דיכאוניים.
מערכת יחסים טובה בין אחים ואחיות משפיעה על המשפחה כולה. היא מקדמת אווירה נעימה, רגועה ומכבדת, משפיעה על מערכת היחסים שלנו עם כל אחד מהילדים ועל מערכת היחסים הזוגית.
ממליצה לכם להקדיש את השבוע הזה כדי לחגוג את אחד הקשרים המרכזיים, הייחודיים והמשפיעים ביותר על ילדינו ועלינו. עודדו את הילדים שלכם לקיים פעילות כייפית יחד, שיחה משותפת או ארוחת ערב חגיגית, וכמובן, אל תשכחו לחגוג גם עם האחים והאחיות שלכם.
הכותבת היא עובדת סוציאלית ובעלת המיזם "אחיות ואחים-מרכז לחיים" לחיזוק הקשר והתקשורת בין אחים ואחיות