השנה הנוכחית הייתה שנה יוצאת דופן שבה בני הנוער נאלצו ללמוד בזום, להיות בסגר וכמעט ולא נפגשו עם חברים. האם לדעתם חגיגות הפרום (נשף הסיום של כיתות י"ב), הכוללות שמלות יקרות, חליפות ולימוזינות, נחוצות השנה או שהנשף במתכונתו הנוכחית כבר מיותר לגמרי? "אחרי ששרדנו את השנה המאתגרת והמטורפת הזאת, בהחלט הגיע הזמן לחגוג. הפרום הוא דרך מצויינת לחגוג סיום 12 שנות לימוד בימי שגרה ובעיקר לאחר שתלמידי י"ב נאלצו להתמודד לא רק עם מגפה, לימודים מרחוק לבגרויות וחוסר שגרה אלא גם עם איום של טילים בעקבות הסבב האחרון בעזה", אומר מתן אוליצקי (17.5), נציג מועצת התלמידים והנוער העירוני אשדוד.
"יחד עם זאת, אין ספק כי הפרום בישראל מושפע מזה האמריקאי. הייתי שמח אם הוא היה פחות יקר, וכן אם הוא היה כולל פחות חליפות, פחות לימוזינות ואולי גם פחות שתייה. הייתי רוצה שבמקום כל ההוד והפאר הוא יהיה אירוע משמעותי, כזה שבאמת נזכור ושבסוף יצטברו לנו ממנו חוויות טובות שיזכרו לשנים רבות".
"לא מעט מהבנות אצלנו קנו שמלה כבר לפני חצי שנה ועדכנו את בני הזוג שלהן לנשף מה הצבע שלה, כדי להתאים לצבע העניבה"
שירה בלפר (18) מהוד השרון מסבירה כי בשנה בלתי שגרתית שכזאת גדל הרצון לחגוג: "אני אוהבת את הרעיון של להתלבש יפה ולבלות, בעיקר כי זאת הייתה שנה די מייאשת ומאוד לא שגרתית, שבה שום דבר בה לא התנהל כפי שהורגלנו. באופן כללי, יש תחושה של החמצת תקופת התיכון. זאת שנה שגרמה לי להבין עד כמה אינטרקציה אנושית חשובה לי. בנוסף לכל, הרגשתי שחסרים לי בילויים כיפיים שבהם אפשר ללבוש משהו חגיגי ולא פיג'מה או בגד זרוק".
3 צפייה בגלריה
שירה בלפר. "אולי היה אפשר לחסוך בעלויות"
שירה בלפר. "אולי היה אפשר לחסוך בעלויות"
שירה בלפר. "אולי היה אפשר לחסוך בעלויות"
(צילום: אלבום פרטי)
גם עדן זיבנברג (17) מבאר שבע חושבת שהפרום הוא רעיון מוצלח: "הפרום נחוץ כדי לשחרר את כל הלחץ והמתחים, ולסיים את שנות התיכון בצורה יפה. זה אירוע נהדר לחגיגת סיום, ואני אישית אשמח להמשיך במסורת הזאת. אם היה צורך למצוא אירוע אחר לקראת הסיום הייתי מציעה טיול לבחירת התלמידים או משהו שיתן את הרגשת הסיום".
מהן עלויות הפרום?
זיבנברג: "מחיר כרטיס הוא כ-600 שקלים, ואני לא חושבת שהמחיר מוצדק במיוחד, לפחות לא לפי מה שמספרים שיהיה שם. מבחינת ההכנות, הזמנתי את השמלה והנעליים מהאינטרנט די מזמן מכיוון שהייתי צריכה אותן לצילומי ספר המחזור שהתקיימו מיד לאחר הסגר השלישי, וכמעט ולא היו חנויות פתוחות. מצאתי שמלה ונעליים במחיר של כמעט 300 שקלים, ואמנם יש קצת סיכון כשמזמינים מהאינטרנט, כי קשה לדעת איך הפריט יראה עליך אבל אני מאוד מרוצה".
קראו עוד:
אוליצקי: "הפרום עצמו עולה 450 שקלים, והאפטר פארטי עולה 150 שקלים, כך שהסכום מסתכם בכ-600 שקלים. לדעתי זה סכום אבסורדי, בעיקר כשחלקו מיועד לדברים מיותרים לחלוטין, כמו: קיאק פירות, בובת אלכוהול, אקדחי קור, לימבו מתוקים ו'המתדלק' - תחנת דלק של אלכוהול.
"כל זה לא כולל את העלויות של ההכנות לפרום. אגב, אני חייב לציין שאצלנו מרבית ההתארגנות וההתרגשות לפרום היא מצד הבנות בעוד מרבית הבנים די אדישים לנושא. וכך, בזמן שרבים מהבנים עדיין לא התחילו לחפש חליפה לנשף, הרוב הגדול של הבנות כבר קנו שמלה. לא מעט מהן קנו אותה כבר לפני חצי שנה ועדכנו את בני הזוג שלהן לנשף מה צבע השמלה, כדי להתאים את צבע העניבה".
3 צפייה בגלריה
עדן זיבנברג. "הזמנתי שמלה ונעליים ברשת"
עדן זיבנברג. "הזמנתי שמלה ונעליים ברשת"
עדן זיבנברג. "הזמנתי שמלה ונעליים ברשת"
(צילום: אלבום פרטי)
בלפר: "מחיר הפרום אצלנו הוא 380 שקלים, והוא כולל עיצוב הזמנות ועיצוב אולם, הסעות הלוך וחזור, אבטחה, מארחת ושטיח אדום. בנוסף, שלוש ארוחות, בר שתיה קלה ואלכוהול, צוות צילום ועוד כל מיני הפתעות. מצד אחד אני יודעת שאלו המחירים באזור שלנו, ומכיוון שלא היו השנה אירועים נוספים אז אפשר היה להשקיע בפרום, ובעצם שילמנו פחות ממה ששילמו בשנים קודמות. יחד עם זאת, יכול להיות שישנם עדיין ילדים שמרגישים שהמחיר גבוה מדי עבורם ואולי היה אפשר היה לחסוך בכמה דברים, למשל לוותר על ההזמנות המעוצבות ולשלוח הזמנות בסיסיות דרך הווטצאפ, לצמצם את הארוחות ולהסתדר ללא מארחת".
עוד היא מוסיפה, "בלבוש מושקעים המון זמן וכסף. מציאת שמלה מתאימה דורשת מכל אחת מאיתנו למדוד כמה שמלות ולהשוות, למצוא גזרה וצבע מתאימים ובדרך כלל להשתדל שלא יהיה אותו צבע כמו שאר החברות הטובות שלך. המחירים בדרך כלל נעים בין 800-400 שקלים, ויש גם בנות שהוציאו 1,000 שקלים. בנוסף, חלק מהבנות לוקחות מאפרת ומעצבת שיער וחלק מסתדרות בעצמן או מבקשות מחברה".
"הפרום אצלנו עולה 400 שקלים. הרבה ילדים בשכבה שלנו מאוד לא אהבו את הסכום הזה וטענו שהוא יקר מדי"
עומר (18) מכפר סבא, שהעדיף להתראיין בעילום שם, מספר שהפרום שלהם עולה 400 שקלים. "מחיר לא מבוטל אך בכל זאת, שמסתכלים על הפרטים הקטנים מבינים שזה סכום הגיוני", הוא אומר. "הרבה ילדים בשכבה שלנו מאוד לא אהבו את הסכום הזה וטענו שהוא יקר מדי. הפרום יתקיים השנה באולם אירועים. מבחינת הלבוש אני יודע שבנות משקיעות הרבה מחשבה בבחירת הלבוש, ומחפשות שמלות זמן רב מראש. אני יכול לומר שבת הזוג שלי לנשף כבר קבעה מה אני אלבש, והאמת היא שאני וחברים שלי זורמים עם זה".
3 צפייה בגלריה
מתן אוליצקי. "כדאי לאשר את העלויות עם ההורים"
מתן אוליצקי. "כדאי לאשר את העלויות עם ההורים"
מתן אוליצקי. "כדאי לאשר את העלויות עם ההורים"
(צילום: עידן מניליס)
על מעורבות ההורים אוליצקי אומר: "צריך לדעתי לאשר את עלויות הפרום יחד עם ועד ההורים. כך חלק קטן יותר מהכסף יילך על שטויות שאף אחד לא באמת צריך, כמו: בלוני אורז או בובת ענק של אלמו מרחוב שומשום. בנוסף, התופעה של ילדים שלא יכולים להשתתף בפרום בשל העלויות הגבוהות תקטן או תימנע".
עומר דווקא חושב שהתערבות ההורים צריכה להיות מינימלית: "בהנהגת השכבה שקובעת את הדברים יושבים תלמידים שנבחרו על ידי השכבה, ובדרך כלל הם יהיו הכי מחוייבים למשימה. מה גם שהם יודעים מה רלוונטי לבני גילם ומה לא, וזאת בניגוד להורים".
זיבנברג: "הייתי בהחלט משפרת את הפרום בכך שתהיה השתתפות של גורמים נוספים, כמו הורים וצוות בית הספר. לדעתי, אם ההורים היו מעורבים היה אפשר להציע לתלמידים עזרה כספית על מנת שלא לשלם מחיר גבוה מאוד על כרטיס. בנוסף, במידה ועושים את המסיבה מחוץ לעיר ניתן לדאוג להסעות בשעות שונות ולא להסעה אחת בלבד. אני חושבת שמגיע לכולם לחוות את החוויה של נשף סיום, ובעזרת תכנון נכון אפשר לדאוג לכך".
ולסיכום, היא אומרת: "זאת הייתה שנה מיוחדת ודי מדהימה. אמנם בשנה הזאת נמנעו מאיתנו חוויות שהן חלק מרכזי משנת הלימודים האחרונה בתיכון, כמו: מסע לפולין, מסיבת פתיחת שנה ועוד, אבל השנה הזאת לימדה אותי המון, ושינתה אותי לא מעט. זכיתי להכיר חברים חדשים, להכיר את עצמי טוב יותר, וניצלתי את הזמן לחיות טוב ובריא יותר. השנה לא הייתה הכי מושלמת אבל היא הייתה בלתי נשכחת".