בשיתוף מרכז מדעני העתיד
"תמיד חיפשתי משהו עמוק. מעבר ללימודים בבית הספר, רציתי ללמוד ולחקור", מספרת הדר כהן, מדימונה (17.5) שלומדת בתוכנית "אודיסיאה" באוניברסיטת בן גוריון במסלול סייבר – בתחום מדעי המחשב. "מענין אותי לדעת איך אפליקציות ומחשבים עובדים ואני רוצה ללמוד לתכנת בעצמי".
לרגל עיצומה של תקופת ההרשמה לתוכניות מרכז מדעני העתיד - אלפא, אידיאה ואודיסיאה, שמסתיימת ב-17 בינואר, דיברנו עם צעירים על הלימודים שלהם, השאיפות והדרך שלהם לשלב בין כל העיסוקים בחייהם. התוכניות לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים בתיכון מופעלות כמיזם משותף של מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס ומשרד החינוך.
4 צפייה בגלריה
 הדר כהן
 הדר כהן
הדר כהן
(צילום: אלבום פרטי)
מלבד הלימודים, כהן גם קפטנית קבוצת רובוטיקה ומתנדבת במד"א. "הלו"ז שלי מאוד צפוף ואני יודעת בדיוק מה אני עושה בכל רגע נתון", היא אומרת. "אנחנו לומדים איך לנהל את הזמן. אני לומדת ב'אודיסיאה' יום בשבוע מלא מהבוקר עד הערב. זה יום קשוח אבל הזמן עובר כשנהנים, עובר הרבה יותר מהר מיום קצר בבית הספר.
"בנוסף, במסגרת הלימודים, מאפשרים לנו לקחת קורסים באוניברסיטה, אז אני לומדת עוד פעמיים בשבוע קורס במדעי המחשב. המשמעות עבורי, שאני יכולה לסיים 40% מהתואר במדעי המחשב כבר בתיכון".
תקופת הקורונה השפיעה?
"הלימודים בזום הם חוויה שונה, משום שיש משהו באווירה של האוניברסיטה שקשה להעביר, אבל הצוות של התוכנית תומך ודואג, ויש לנו תנאים טובים ללמידה גם בזום".
כהן מסבירה שאחד הדברים החשובים, מעבר לניהול זמן, הוא גם ללמוד נכון ולא לוותר: "זה שונה מאוד מבית הספר. הרמה מאוד גבוהה, בשנה ראשונה מאתגר, אפילו נכשלים במבחן או שניים, החוכמה לא להפסיק כי נכשלתי במבחן וללמוד איך לשפר למבחן הבא".
"יש תמיכה מהסביבה?
"אחים שלי בתחום, שניים מהם מתכנתים ואחד מהנדס, אבל תמיד אהבתי מחשבים, עוד מילדות. יש הרבה תמיכה של המשפחה וגם מהחברות בתוכנית. החברות מבית הספר תומכות ואפילו נעזרות בי לפעמים".
מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה?
"אני רוצה לעשות דוקטורט במדעי המחשב ולעבוד בתחום".

ללמוד לעשות סדרי עדיפויות

גלעד האוזי (14.5) מאשדוד התחיל ללמוד השנה בתוכנית "אודיסיאה" באוניברסיטת בר אילן במסלול הנדסה קוואנטית. "אנחנו לומדים את הבסיס, מתמטיקה ופיזיקה שיעזרו לבנות את כל השלבים בהמשך. בסוף הלימודים אוכל לסיים בערך שליש תואר". לדבריו, "הנדסה קוואנטית מתארת את הטבע בממדים מיקרוסקופים. אלו הם חלקיקים קטנים ביותר, שנוגדים את חוקי הפיזיקה ויכולים להוביל למהפכה".
4 צפייה בגלריה
גלעד האוזי
גלעד האוזי
גלעד האוזי
(צילום: אלבום פרטי)
למרות גילו הצעיר, האוזי כבר הספיק לא מעט: "למדתי המון ידע בקורסים בתוכנית. חומר שלא לומדים בבית הספר ברמה מתקדמת מאוד שמפתחת את המוח", הוא אומר. "מעבר ללימודים, מרצים בפנינו מדענים שמשתפים אותנו בתחומים חדשים ומחקרים שעדיין לא פרסמו ולא הציגו אותם, למשל מחקר של טיפול בסרטן. מסבירים לנו למה קורות תופעות או איך הגיעו לנוסחה מסוימת".
איך אתה מתמודד עם העומס?
"הלימודים בישיבה נמשכים עד שעה יותר מאוחרת, וכשנהנים מוצאים זמן להכול. אני חושב שלימוד הגמרא מחדד את השכל וגורם להיות סקרנים, לא לקבל שום דבר כמובן מאליו, אלא להקשות ולנסות להבין לעומק דברים על כל הדקויות וחשיבה בצורה יצירתית, וזה מתחבר ללימודי המדעים ולמחקרים. בנוסף, אני אוהב לקרוא ספרים, מנגן בפסנתר וכינור ושוחה. צריך לדעת לעשות סדרי עדיפויות".
עוד הוא מוסיף: "אני מרגיש שמאוד משקיעים בנו ויש שפה ומטרה משותפת לכולנו. המטרה הסופית היא לבנות קבוצה מגובשת שתנהיג את העתיד. החלום שלי הוא לעסוק בתחום פיזיקה ומתמטיקה, ולפתח משהו שיביא גאווה ותועלת לעולם. מעבר להצלחה האישית, חשוב לי לקדם דברים חשובים שישפיעו על העתיד של כולם, בדיוק כמו המדענים שמגיעים אלינו להרצאות".

חשיפה לטכנולוגיה

סיואר מזאריב מזרזיר (17) לומדת בתוכנית "אודיסיאה" במכללת תל חי. "התחלנו לימודים בזום החל מהסמסטר השני של שנה שעברה", היא מספרת. "צוות התוכנית עזר לנו מאוד ותגבר אותנו. המרצים מאוד מתחשבים ודואגים שנבין ונצליח".
לדבריה, עומס הלימודים משתנה: "בשנה ראשונה העומס היה בינוני, שנה שנייה קצת עמוס, שנה שלישית לומדים בעיקר בסמסטר הראשון, כי יש לנו בגרויות. עכשיו אנחנו מתחילים לעבוד על עבודת הגמר. השנה בחרתי במסלול כימיה ומדעי המחשב, מאוד מעניין אותי התחום. אני מתחילה בקרוב עבודת הגמר בתחום מדעי הסביבה".
4 צפייה בגלריה
סיואר מזאריב
סיואר מזאריב
סיואר מזאריב
(צילום: אלבום פרטי)
מזאריב מספרת שהיה לה חשוב לחזק את הידע שלה. "אני מתעניינת וסקרנית לגבי דברים", היא אומרת. "רציתי לדעת מה אעשה כשאהיה גדולה. הרבה אנשים מתחילים ללמוד ומשנים את דעתם, ואני רוצה להתחיל, מבלי להתחרט.
"הלימודים עזרו לי להחליט. הבנתי שאני פחות מתחברת למתמטיקה ופיזיקה ויותר מתעניינת בביולוגיה וכימיה. עוד לא החלטתי מה אעשה כשאהיה גדולה, הכיוון הוא כנראה רפואה. אני מכירה אנשים בתחומים מובילים, התוכנית חשפה אותי לטכנולוגיה ולמדתי שאני מסוגלת להתגבר על כל הקשיים".

"חשוב לי להצליח בהכול"

עומר מור יוסף (17) מירושלים לומד בתוכנית "אודיסיאה" באוניברסיטה העברית בירושלים, במסלול פיזיקה-מתמטיקה, כבר שלוש שנים. "ההשתתפות בתוכנית עוזרת לפתח המון מיומנויות למידה", הוא אומר. "המבחן הגדול הראשון שעשיתי היה באוניברסיטה, עוד לפני הבגרויות, וזה הכין אותי מאוד.
"מעבר ללימודים חשוב לי גם לשלב תחביבים וחיי חברה. אני שוחה ונמצא במיזם חינוך טכנולוגיה ויזמות בירושלים, שם השתתפתי בתחרויות שונות. אני מאוד אוהב גם לתכנת וגם לעבוד עם אנשים".
יש קו משותף בין השחייה ללימודים?
"סוג שונה, אבל שניהם אתגרים. אני יכול ללמוד כמה שעות ואז להשתחרר בבריכה. אלה שני תחומים שאני מאוד אוהב".
4 צפייה בגלריה
 עומר מור יוסף
 עומר מור יוסף
עומר מור יוסף
(צילום: אלבום פרטי)
מה הכישורים שלדעתך עוזרים לך להצליח בתוכנית?
"נחישות ומוטיבציה. התמיכה מגיעה גם מהמשפחה. אחת הסיבות שנרשמתי לתוכנית היא ההורים שלי שתמכו מאוד, הם רצו שאנסה. אם חשוב לי משהו, תמיד אפשר למצוא את הכוחות והזמן. חשוב לי להצליח בהכול וגם להוציא ציונים גבוהים. זה אומנם לא הכי חשוב, אבל נותן מוטיבציה".
עוד הוא מוסיף, "זאת התוכנית היחידה שנותנת נקודות זכות באוניברסיטה. יש גמישות ומחפשים לשפר כל הזמן. הכניסו למשל לאחרונה קורס ביזמות טכנולוגיות. מעבר לפן הטכנולוגי, כל הזמן מחפשים לעשות טוב בשבילנו. אם לאחד החברים יש רעיון הוא יכול ללכת למנהלת התוכנית, ואם הרעיון טוב, ינסו לשפר ולקדם את זה".
המסר של מור יוסף הוא לנסות ולא לוותר: "אם רוצים, אפשר לשלב הכול - תנועת נוער, ספורט ותחביבים. אם אתם מתלבטים, קודם כל תנסו כי אין לכם מה להפסיד".
בשיתוף מרכז מדעני העתיד