בשנה האחרונה בילינו לא מעט עם הפיג'מה, אבל ברגעים הלחוצים האלו בבוקר, כשאין זמן לכלום, יש הורים שמעדיפים שהילד או הילדה יהיו כבר לבושים, לכן הפיג'מה היא מחוץ לתחום עבורם.
לרגל חגיגות יום הפיג'מה האמריקאי שמתקיים היום (16 באפריל), מומחיות בתחום ההורות מתייחסות לפתרון של לא מעט הורים - להשכיב את הילדים לישון עם הבגדים של יום למחרת כדי לחסוך זמן התארגנות בבוקר. האם לפיג'מה באמת יש ערך כלשהו או שאפשר לוותר עליה?
3 צפייה בגלריה
"אתה מוכן ליציאה"
"אתה מוכן ליציאה"
"אתה מוכן ליציאה"
(צילום: shutterstock)
"כמו כל התנהלות שלנו כהורים, חשוב שנבין מה המניעים שלנו להתנהגות", אומרת מיכל בן ריי, פסיכולוגית חינוכית. "החלפת הבגדים היא חלק מטקס של שינוי פאזה בין יום ולילה, של התעוררות, של התכוונות אחרת לדרישות היום.
"טשטוש המעבר הזה לפעמים מקל את ההתארגנות, אבל עלול להכביד בהמשך היום. למשל, כשמביאים ילד חצי רדום לגן ההתעוררות המאוחרת שלו באה על חשבון פעילויות חברתיות. הלבשת הערב אכן חוסכת זמן, אם להורה כמלביש ואם לילד מעט גדול יותר שתהליך ההתלבשות שלו איטי עדיין. זה נראה כ'קיצור דרך' לשלבים התפתחותיים גבוהים יותר, כשהילד יידע לעשות זאת ביעילות ולא יזדקק לתמיכה או לזמן ניכר".
"קיצורי דרך הם נוחים, אבל צריך לבחון את המחירים שלהם ומה המסר שהם מעבירים"
ומה רע בקיצורי דרך?
"קיצורי דרך הם נוחים, אבל צריך לבחון את המחירים שלהם ומה המסר שהם מעבירים. כמה קיצור דרך כזה מאפשר לילד ללמוד התארגנות, רצף פעולות של בוקר ותכנון זמן, וגם את התהליך המוטורי הכרוך בהתלבשות.
"עם זאת, יש מקרים שבהם תהליך ההלבשה בבוקר קשה מאוד, מסיבות הקשורות בילד, כמו קושי מוטורי, או בהורה, למשל, קושי ניכר שלו בהתארגנות בבוקר. במקרים שבהם ההלבשות מהווה גורם כל כך מרכזי שפוגם ביחסים או בהתחלה נקייה של היום למי מהצדדים חשוב שנחמול על עצמנו.
"חשוב שלא נשפוט את עצמנו ואת ילדנו על הקשיים שלנו ונדע לעגל פינות כשצריך. באותו הקשר, חשוב שלא נשפוט אחרים כשאנחנו שומעים על הלבשת ערב, ונזכור שאנחנו לא יודעים מה הסיבות שהובילו לבחירה הזו".
קראו עוד:
גם דליה כהן, מנהלת תחום מרכזי ההורות והמשפחה בחברה למתנ"סים הארצית, חושבת שעדיף להימנע מהלבשת הילדים בבגדי הבוקר כשהם הולכים לישון. "זה אולי נשמע מאוד הגיוני כי הרי לא מדובר בג'ינס אלא בבגדים נוחים ורחבים לרוב, אך הבחירה הזאת לא מומלצת מאחר ובדרך זו בעצם לא נעשית פעולה שמבהירה את סיום הזמן בבית ותחילת פעילות מסגרת החינוך, וזה עלול ליצור בלבול וטשטוש גבולות", היא אומרת.
"הפיג'מה היא לא רק בגד אלא סמל לחלק מהפעולות הקבועות שנעשות בזמן טקס השינה, וכך גם להיפך, המעבר מפיג'מה אל בגדים ליציאה החוצה למסגרות החינוך או לפנאי, מסמל את המעבר מהבית אל החוץ.
"אף כשמדובר בסמל חיצוני, בבגד, זה חשוב מפני שהמראה החיצוני משפיע על הרגש. הילד מבין דרך הפעולה הפשוטה של החלפה מפיג'מה לבגד חוץ, שיש סדר, שיש גבולות ושעכשיו יוצאים מהבית, בדיוק כפי שבבוקר שוטפים פנים ומצחצחים שיניים".
3 צפייה בגלריה
הורים צריכים לבדוק מה עובד להם טוב
הורים צריכים לבדוק מה עובד להם טוב
הורים צריכים לבדוק מה עובד להם טוב
(צילום: shutterstock)
אסנת גרתי, פסיכולוגית קלינית, מנהלת "מרכז גרתי" לטיפול רגשי בילדים, דווקא סבורה שזה רעיון לא רע בכלל. "כל מה שעוזר לילדים עם קשיי התארגנות להתארגן יותר בקלות, וחוסך עימותים עם ההורים בבוקר, הוא בעיני מבורך", היא אומרת.
"הנושא הרגשי חשוב לדעתי יותר מכל נושא אסתטי או מכל הקניית הרגלים כזאת או אחרת. זה דורש לפעמים מההורים לשים בצד דעות שיש להם לגבי 'איך זה אמור להיות' או חלומות על פיג'מות ורודות עם ציור של חד קרן וריח נעים של מרכך כביסה, אבל זאת בעצם ההורות: ויתור על פנטזיות שכבר לא מתאימות לילד שלנו, לטובת ביסוס הרגלים שמשרתים את הילד יותר טוב מבחינה תפקודית ורגשית".
"אני פוגשת הורים רבים שמספרים לי על הקשיים שלהם סביב התארגנות הערב והבוקר", מספרת יהודית אוליבר, מדריכת הורים מטעם מכון אדלר. "הקונפליקט הוא בדרך כלל בין רצונות שונים. ההורים רוצים לסיים את הערב ולשבת לנוח עם כוס קפה מול הטלוויזיה והילד רוצה להאריך את שעת המקלחת או לשחק עוד קצת לפני השינה. בבוקר ההורים רוצים לצאת כמה שיותר מוקדם על מנת לצאת לכיוון העבודה לפני הפקקים, והילדים רוצים לצפות בעוד תוכנית טלוויזיה ולאכול עוד משהו".
"כשהורים מלבישים את הילדים בערב ומרגישים שמצאו את הדרך שלהם להפחית לחץ ומתח בבוקר, יש בכך יתרון"
מה הפתרון?
"כאשר הורה יודע מה ההשלכות של השתהות הזמן מבחינתו והילד עסוק במה שנחוץ לו כרגע, נוצר קונפליקט. בניסיון למצוא דרכי התמודדות עם אתגרים אלו, אני לא אחת שומעת מהורים על פתרון שהם מצאו - להלביש את הילדים אחרי האמבטיה בבגדים של הבוקר ובכך לחסוך לעצמם הרבה קשיים. הורים מדווחים כי הדבר חוסך להם ויכוחים בבוקר על לבוש, עמידה ממושכת מול הארון לבחירת בגדים, מקצר להם תהליכים ומוריד במעט מהעומס שהם חווים.
"המגמה שלי, כמדריכת הורים, היא בדרך כלל לא לקחת להורים את מה שעובד להם. אם זה עובד להורים, זה מאפשר להם להיות יותר רגועים ונינוחים עם הילדים שלהם, זה מאפשר להם לנהל את התארגנות הבוקר ולהתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים הכרוכים ביציאה מהבית.
"עדיף שהורים ירגישו טוב עם עצמם, יזהו את היכולות שלהם וימצאו מה עובד להם. כשהם מלבישים את הילדים בערב ומרגישים שמצאו את הדרך שלהם להפחית לחץ ומתח בבוקר, יש בכך יתרון".
3 צפייה בגלריה
יש בהחלפת בגדים יותר מפעולה טכנית
יש בהחלפת בגדים יותר מפעולה טכנית
יש בהחלפת בגדים יותר מפעולה טכנית
(צילום: shutterstock)
עם זאת, אוליבר מציינת שהיא רואה בהחלפת הבגדים יותר מפעולה טכנית. "הבגדים המותאמים לשינה והבגדים המותאם ליומיום, יש בהם ביטוי גם להלך הרוח הפנימי", היא אומרת. "ההתכנסות בבית בערב, הרחצה ולבישת הפיג'מה, חלק מכל מה שמסמל את הפחתת קצב הפעילות, רגיעה של הגוף ושל הנפש לקראת מנוחה, שינה והחלפת כוחות.
"ההתעוררות בבוקר והחלפת הבגדים היא חלק מתהליך ההשכמה, השלת קורי השינה והמעבר בין לילה ליום. חלק מהמעבר בין מנוחה לפעילות, בין שינה לבין עוררות. הבחנה בין בגדי השינה לבין בגדי היומיום, אלו שעימם יוצאים החוצה אל הפעילות שמחוץ לבית, מהווה חלק מההפרדה בין יום לבין לילה, חלק מסדר יום קבוע היוצק ביטחון.
"אלו הם ביטויים חיצוניים המשפיעים גם על הפנימיות של האדם. בואו נחשוב כיצד אנו מרגישים כאשר אנו לובשים את מיטב מחלפותינו לקראת אירוע חגיגי? איך אנחנו מרגישים כאשר לאחר הרחצה בשעת ערב אנו עוטים על גופנו פיג'מה שעשויה מבד רך וגמיש ומותאמת לשינה? מבחינת הילדים יש בזה הרבה יותר מרק החלפת בגדים טכנית. יש לזה משמעות ושווה לאפשר זאת לילדיכם".