בסדרות וסרטים רבים דמות ה"חנון" הגאון מוצגת כנער או נערה לא הכי אהודים בתיכון, שמעדיפים לימודים על פני לעסוק בספורט, לבלות, או לעשות כל פעילות חברתית. אנחנו כבר יודעים שזה לא כך במציאות, וכעת מחקר חדש מגבה זאת בנתונים.
לכתבות ולטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
מחקר שנערך בקרב אלפי תלמידי חטיבות ביניים ותיכונים מעלה כי בניגוד לדימוי, תלמידים במסלולי מדעים ומצוינות מאושרים יותר מתלמידי המסלול הרגיל. הם עוסקים בספורט, נפגשים יותר עם חברים, ומתמודדים פחות עם רגשות שליליים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
המחקר נערך בשיתוף קרן טראמפ בקרב 4,000 ילדים ובני נוער, בני 19-12, תלמידי כיתות ז' עד י"ב מ-15 חטיבות ביניים ותיכונים, ממספר ערים מגוונות מבחינה גיאוגרפית וסוציו-אקונומית - ונבחנו בו היבטים תפקודיים ורגשיים של תלמידי מסלולי מצוינות ובגרות הייטק.
במחקר נמצא כי לתלמידי מסלולי המצוינות רמה פחותה של תסמינים נפשיים, ושימוש בחומרים ממכרים. הם גם מבלים פחות שעות מול מסכים, ומדווחים על ביצועי עמידה במשימות ואתגרים טוב יותר לעומת תלמידים אחרים.
קראו עוד:
עורכת המחקר, פרופ' ענת שושני ממרכז מיטיב באוניברסיטת רייכמן, אמרה כי למידה במגמות מדעיות מוגברות לבגרות משפיעה על הרווחה הנפשית של התלמידים, בין היתר בשל היבטים של מימוש עצמי ומשמעות בחיים.
"מסלולים אלה מאפשרים לתלמידים לפתח תחושת מסוגלות עצמית, מטרה ותכלית בחייהם, להשיג מטרות לימודיות מאתגרות ולפתח מיומנויות המסייעות לממש שאיפות, לחוש הערכה עצמית וסיפוק. מסלולי מצוינות עשויים לכלול עבודה ומאמץ נוספים, ועם זאת הם מספקים מסגרות ושגרות למידה וחברה, שעשויים להפחית תחושות של מתח וחרדה", היא אומרת.
לדבריה, מממצאי המחקר מרמזים על כך שמצוינות אינה נשענת רק על ידע ומיומנויות לימודיות, אלא גם על כישורים קוגניטיביים, חברתיים ופסיכולוגיים נוספים המייחדים את תלמידי המסלולים. .
"הממצאים מרמזים כי מצוינות אינה נשענת רק על ידע ומיומנויות לימודיות, אלא גם על כישורים קוגניטיביים, חברתיים ופסיכולוגיים"
דניאל מימון, תלמידת כיתה ח' במגמה מדעית הנדסאית בחטיבת ביניים אורט במודיעין, מסיימת את השנה עם ממוצע 95 וכבר חושבת להשתלב בהייטק. "אני אוהבת ללמוד מקצועות ריאליים", היא מספרת, ומסבירה: "אני יודעת לחלק את הזמן נכון, להקדיש זמן גם ללימודים וגם לחברות, אני מטיילת עם המשפחה, צופה בסרטים ואוהבת לצייר ולבשל. אני נהנית ללמוד ולהשקיע, אבל זה לא בא על חשבון הדברים האחרים שאני אוהבת".
2 צפייה בגלריה
דניאל ממון אורי ויינספלד
דניאל ממון אורי ויינספלד
דניאל ממון וגיא ויספלד
(אלבום ביתי)
גיא ויספלד, תלמיד כיתה ז' בכיתת עמ"ט (עתודה מדעית טכנולוגית), בביה"ס עירוני א' במודיעין, משחק בנבחרת הכדורסל העירונית. "בשכבה אנחנו שתי כיתות מצוינות, מגובשות חברתית, מדברים באותה השפה ותומכים אחד בשני", הוא אומר. "יש לי זמן להתאמן, ללמוד, לשחק ולהיפגש עם חברים. כשמתכננים את הזמן, מספיקים הכול".