אם הכול יתנהל כמתוכנן, ב-1 בספטמבר הילדים שלנו ייכנסו לכיתות וייפגשו שוב עם מורים, חברים ותוכניות לימודים. בכל שנה, ולמעשה בכל רגע נתון, אנשי ונשות חינוך מתחבטים בשאלה - "על מה מותר לדבר עם תלמידים בכיתה?"
3 צפייה בגלריה
מתבגרים
מתבגרים
"המחקר מגלה שהורים דווקא רוצים שמורים ידברו"
(צילום: Shutterstock)
קראו עוד:
בכל שנה, המציאות מכתיבה לנו את הנושאים האקטואליים שמחלחלים דרך קירות בית הספר ועולים בשיעור. גם השנה, מגפת הקורונה היא זו שתיתן את הטון, ואיתה יעלו גם שאלות פוליטיות, חברתיות ומוסריות: חיסונים בבתי הספר? חיסונים בכלל? סגר נוסף - כן או לא? ומה המחיר של כל החלטה? והרשימה ארוכה - המגפה מעלה שאלות טעונות ומורכבות, מלוות בהיבטים פוליטיים ונפיצים.
מה מותר ומה אסור לומר בכיתה? קראו את "זכותון"
לא רק מורים שואלים את עצמם אם ואיך לגשת לסוגיות אלו. גם התלמידים, שנאלצים לעבור תכופות בין כתלי בית הספר לבין המציאות הסוערת, נדרשים לגשר על הפערים בין שני העולמות. כך גם לגבי הורים שמתווכים לילדיהם את אירועי השעה - כולם יכולים לצאת מורווחים כאשר דיונים בנושאים שנויים במחלוקת יהפכו לאירוע מובן מאליו ומתבקש, חלק בלתי נפרד מחיי בית הספר.
3 צפייה בגלריה
מתבגרים
מתבגרים
חופש הביטוי: "מורים לא יודעים מה מותר ומה אסור"
(צילום: Shutterstock)
"לפי מחקר שערך צוות בראשות פרופ' עירן הלפרין, רוב המורים סבורים שיש לעסוק בסוגיות שנויות במחלוקת בכיתה"
דיונים בנושאים שנויים במחלוקת בכיתה הם כשלעצמם נושא שנוי במחלוקת. מחקר שערך צוות בראשות פרופ' עירן הלפרין בשנת 2016 העלה כמה ממצאים שיעניינו מורים, תלמידים והורים כאחד: רוב המורים סבורים שיש לעסוק בסוגיות שנויות במחלוקת בכיתה, אך בפועל הם עסקו בכך פחות מהרצוי - אם בשל חוסר בהכשרה ובכלים לניהול הדיון, ואם בגלל היעדר בשלות של התלמידים לכך.
ממצא מעניין נוסף ממחקרו של פרופ' הלפרין מעלה כי ההורים דווקא רוצים שהמורים ינהלו דיונים בנושאים הללו בכיתה. אז אם המורים מעוניינים לעסוק בסוגיות אקטואליות ומורכבות בכיתה, ההורים תומכים, וחוזרי מנכ"ל משרד החינוך מעודד את המורים לדון בכל נושא ולהציג בפני התלמידים עמדות מגוונות - איפה הבעיה?
3 צפייה בגלריה
מתבגרים
מתבגרים
מותר לדבר על הפגנות, לא להפגין בזמן בית ספר. ספרד, 2017
(צילום: Shutterstock)
האגודה לזכויות האזרח מצאה כי מורים רבים אינם יודעים, הלכה למעשה, את גבולות המותר והאסור בסוגיית חופש הביטוי של אנשי חינוך. ה-"זכותון" שיצאה האגודה מתאר בפני אנשי ונשות חינוך את שכדאי לדעת על חופש הביטוי שלהם. הנה סעיפים ממנו:
מותר לדבר עם התלמידים על שאלת מתן החיסונים בבתי הספר? כן. מותר לדבר על כל נושא בכיתה.
מה אסור? התבטאויות העומדות בניגוד למטרות השירות הציבורי ולמטרות החינוך, כמו הסתה לאלימות או לגזענות, הן אסורות. כלומר, בדיון על מתנגדי חיסונים המורים יכולים להביע את דעתם, אך עליהם לשים לב שדבריהם לא כוללים או מאפשרים הסתה לאלימות כלפי אוכלוסיות מסוימות. בנוסף, אסור למורה להטיף לדעה מסוימת, או לכפות אותה
אז מותר לקיים דיון בכיתה אודות כל נושא, ולהציג מגוון דעות, אך מה אסור? אסור למורה להטיף לדעה מסוימת או לכפות אותה.
מותר לבקר את מדיניות הממשלה בנושא ההתמודדות עם מגפת הקורונה? כן! חשיבה ביקורתית מתפתחת על ידי דיונים חופשיים ודוגמה אישית. מורים יכולים להביע ביקורת על רשויות השלטון, לאתגר את התלמידים ולעודד אותם לגבש עמדה עצמאית, מבוססת ומנומקת.
שאלות הנוגעות לפתיחת נתב"ג או סגירתו, הטלת סגר ומחיריו הכלכליים והחברתיים מול התועלת הבריאותית, מתווה החזרה ללימודים בחסות הגל הרביעי של הקורונה - כל אלה הם נושאים שהממשלה מתמודדת איתם, ותפקידם של אזרחים הוא לבקר במידת הצורך את השלטון, להתריע בפניו על מדיניות כושלת ופוגענית - ולדרוש דין וחשבון.
מה אסור? העברת ביקורת מעליבה או פוגעת. כדאי למורה לדבר עם התלמידים גם על זכותם להביע ביקורת באמצעות כלים שונים, ועל היעילות של כל אמצעי וגבולותיו (רשתות חברתיות, מחאות, עצומות ועוד).
"חשיבה ביקורתית מתפתחת על ידי דיונים חופשיים ודוגמה אישית. מורים יכולים להביע ביקורת על רשויות השלטון, לאתגר את התלמידים ולעודד אותם לגבש עמדה עצמאית, מבוססת ומנומקת"
מותר למורים להביע את דעתם הפוליטית בכיתה? כן. דוגמה אישית היא המפתח לכל מעשה חינוכי. מערכת חינוך המבקשת לייצר בוגרים ובוגרות בעלי עמדות פוליטיות מגובשות, חייבת לאפשר להם ללמוד מהמורים והמורות שלהם כיצד זה נעשה ואיך זה נראה.
כך, למשל, בשנה של אינספור מערכות בחירות, תלמידים שראו את המורים שלהם מבטאים עמדה ברורה ומנומקת למדו כיצד לעשות זאת בעצמם.
מה אסור? ניהול תעמולה לטובת מפלגה או ארגון פוליטי בקרב התלמידים - הוא אסור.
מה לגבי הפגנות? מותר למורה לעודד תלמידים להשתתף בהן? כן. הפגנה היא פעילות אזרחית ואקטיביסטית לגיטימית וחשובה. כדאי למורה לשוחח עם התלמידים על חופש הביטוי, ועל סוגי מחאות ומחאות היסטוריות ששינו את פני העולם. כדאי לשוחח על מחאות סביב מגפת הקורונה, משבר האקלים או כל סוגיה אקטואלית אחרת.
מה אסור? הנחיות משרד החינוך קובעות כי אסור לתלמידים ומורים להשתתף בהפגנה בשעות הלימודים.
לסיכום, הורים, מורים ותלמידים יקרים: מותר, וכדאי, לדבר על הכול בכיתה.
הכותבת היא מנהלת מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח
פורסם לראשונה: 16:49, 26.08.21