בשיתוף תלמה
כולנו מכירים את ענף השחייה בבריכות עם שמות מוכרים בכל בית בישראל כמו יעקב טומרקין ואנסטסיה גורבנקו, אך לא פחות תוסס ודינמי הוא ענף השחייה במים פתוחים, שנחשב חדש יחסית עם תחרות אולימפית ראשונה שהתקיימה בשנת 2008, במשחקים האולימפיים בבייג'ינג בה התחרו 25 השחיינים הטובים בעולם.
שחייה במים פתוחים כרוכה בהבדלים משמעותיים לעומת השחייה בבריכה, ביניהם הזרמים עמם צריכים השחיינים להתמודד, המליחות שעלולה לצרוב את העור, גלים גבוהים וקור המים. בנוסף, בשחייה בבריכה המשחים הפופולריים הם לרוב קצרים, ל-100 ול-200 מטר, בעוד שבשחייה במים פתוחים המשחקים ארוכים הרבה יותר - 5 ו-10 קילומטר ואפילו 25 קילומטר. משחה המים הפתוחים העממי המפורסם בישראל הוא צליחת הכינרת והטופ בענף העולמי הוא צליחת תעלת למאנש (לא תחרותי) אשר נחשב לאתגר האולטימטיבי עבור שחיינים שכן מדובר על שחייה למרחק של כ-35 קילומטרים.
אחד השמות הבולטים בענף זה בארץ היא עומר שורץ בת ה-16, תושבת קיבוץ יראון שבגליל העליון, אלופת ישראל לנוער ב-1500 מטר חופשי בבריכה לשנים 2021 ו-2022 וסגנית אלופת ישראל ב-400 מטר חופשי בבריכה בשנת 2022. היא גם הגיעה למקום ה-6 והמכובד באליפות אירופה לנוער במים פתוחים לשנת 2022 - משחה של 7.5 ק"מ.
4 צפייה בגלריה
עומר שורץ אוה פביאן
עומר שורץ אוה פביאן
עומר שורץ אוה פביאן
(צילום: יאיר שגיא)
"השחייה במים פתוחים היא כמו ששוחים בבריכה רק בים או באגם וזה מוסיף לקושי. אחד האתגרים בסוג השחייה הזו היא הניווט במים הפתוחים כי צריך להגיע למצופים", היא מספרת.
שחייה יחידנית במים פתוחים נשמעת דבר מאתגר במיוחד. מהם היתרונות שאת מוצאת בענף הייחודי?
"היתרון בספורט יחידני, ובמיוחד בשחייה במים פתוחים כמו בים, זה שאם אני מגיעה לאימון אחרי יום שלא היה לי טוב בו או שאני עצבנית ואין לי כח לאף אחד, אני יכולה להיכנס לים ולהיות עם עצמי בתוך המים. זה נותן לי שקט ולהיות רגועה אז אני אוהבת להגיע לשחות בים גם בלי קשר לאימונים הקבועים."
איך הגעת לענף?
"בגיל 14 התחלתי לשחות מרחקים ארוכים בבריכות ואז המאמנים שלי חשבו שיהיה לי טוב לנסות להתחרות במקצים של מים פתוחים. הלכתי לתחרות באילת ומשם זה התגלגל ועכשיו אני שוחה בנבחרת הנוער של ישראל במים פתוחים."
עומר מספרת כי שגרת האימונים שלה תובענית וכוללת אימוני מים תשע פעמים בשבוע ועוד חמישה אימוני כושר בשבוע. "הספורט הביא לי המון ביטחון בחיים, המון מוטיבציה, כוח רצון ונחישות", היא אומרת בהקשר לכך.
באילו תחרויות בולטות יצא לך להשתתף?
"מלבד הזכיות שלי באליפות ישראל לנוער ב-1500 מטר לשנת 2021 ו-2022 והמקום השני ב-400 מטר לשנת 2022, זכיתי השנה במכבייה במקום הראשון בשני מקצים שונים וגם שברתי שיא מכביה בשחייה לבוגרות למרחק של 1500 מטר. מלבד התחרויות בארץ אני מייצגת את המדינה בתחרויות שחייה בחו"ל ובין השאר השתתפתי בקיץ האחרון באליפות העולם לנוער לשחייה במים פתוחים שהתקיימה באיי סיישל. כמו כן השתתפתי באליפות אירופה לנוער בפורטוגל ובאליפות אירופה לנוער בבריכות, ברומא".
אחרי כל ההישגים האלה, לאן עוד את שואפת להגיע?
"כמו כל ספורטאי תחרותי אני שואפת להגיע לאולימפיאדה ולייצג את המדינה בצורה הכי טובה."
עומר מספרת כי בין הדברים שמחזקים אותה בעיסוקה בספורט התובעני הזה זו התמיכה הגדולה אותה היא מקבלת ממשפחתה. " ההורים שלי והאחים שלי מאוד תומכים בי ומאוד גאים ומגיעים לכל תחרות שהם יכולים, אם זה בארץ ואם זה בחו"ל. הם שולחים את כל התמיכה שלהם גם כשאני לא נמצאת בבית וזה מאוד מחזק אותי."
במסגרת פרויקט "בוקר טוב יותר" של קבוצת "ידיעות אחרונות" ותלמה המפגיש בין ספורטאים צעירים למושאי הערצתם, נשאלה עומר מי הספורטאי שמהווה עבורה מודל לחיקוי והתשובה הייתה מיידית: אווה פאביאן. "אווה הייתה אלופת עולם והיא אלופת ישראל בשחייה במים פתוחים. בחרתי בה בגלל הנחישות שלה, כוח הרצון והאופטימיות. היא מעוררת השראה עבורי. יש לה מלא מוטיבציה להתאמן והיא אוהבת להתאמן וזה משהו שהייתי ללמוד ממנה", הסבירה את בחירתה.
4 צפייה בגלריה
עומר שורץ אוה פביאן
עומר שורץ אוה פביאן
עומר שורץ אוה פביאן
(צילום: יאיר שגיא)
אווה פביאן (29) היא שחיינית מים פתוחים אמריקנית-ישראלית, אלופת העולם בשחייה במים פתוחים למרחק של 5 ק"מ (רוברוול 2010) ובעלת מדליית ארד מאליפות העולם (ברצלונה 2013). היא גם אלופת ישראל (2018) במשחה ל-5 ק"מ. בקיץ האחרון סיימה במקום ה-19 במשחה ל-10 ק"מ באליפות העולם במים פתוחים בבודפשט, שם רשמה את הישג השיא של שחיינית ישראלית במרחק האולימפי בענף. אווה, בוגרת אוניברסיטת ייל נולדה וגדלה במרילנד, ארצות הברית והחלה לשחות בגיל 5 בהדרכת אביה, ג'ק, ולהתחרות בשחייה במים פתוחים בגיל 11. באוקטובר 2017 עלתה לישראל והצטרפה לקבוצת הפועל בית שמש.
4 צפייה בגלריה
עומר שורץ אוה פביאן
עומר שורץ אוה פביאן
עומר שורץ אוה פביאן
(צילום: יאיר שגיא)
במסגרת המפגש בין השתיים התרגשה אווה מאוד לשמוע על הבחירה בה על ידי עומר, ובתשובה לשאלתה של שורץ כיצד היא מתכוננת לתחרויות, ובמיוחד בלילה המתוח שלפני כל תחרות השיבה אווה כי "בלילה לפני אני ממש רוצה ליהנות מהרגע, ולא לחשוב על התחרות יותר מדי. אני אוכלת תזונה שמתאימה לתחרויות ומשתדלת להיות רגועה כמה שיותר."
אווה את אלופת ישראל לבוגרים, מה הטיפים שלך לשחיינים צעירים שרוצים להשתלב בענף השחייה במים עמוקים?
"הטיפ הראשון הוא באמת לרצות את זה כי שחייה במים פתוחים מאתגרת יותר משחייה בבריכה. שנית, להתחיל להתאמן על מרחקים ארוכים יותר באימונים בבריכה. בגיל צעיר אפשר לשחות 1500 מטר ואז 3000 מטר ברצף ומשם להמשיך. שלישית, אחרי שהתרגלתם למרחקים היכנסו לים, אבל גם אז עשו הכל בצעדים קטנים במטרה להתרגל לסביבה השונה – המים המלוחים, הגלים והשמש.
4 צפייה בגלריה
עומר שורץ אוה פביאן
עומר שורץ אוה פביאן
אווה פביאן
(צילום: יאיר שגיא)
"צריך להתחיל במרחקים קטנים של 1500 מטר ו-3000 מטר ואז לעלות ל-5 ק"מ ול-10 ק"מ שזהו המרחק האולימפי. חשוב במיוחד לשחות עם קבוצה ועם מאמן שמכיר את כל כללי הבטיחות. בסוף מדובר בים פתוח וצריך לשים לב לזה."
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף תלמה