1 צפייה בגלריה
מתבגרים ומסכים
מתבגרים ומסכים
הדירוגים והרשימות. סקרים בוואטסאפ
(צילום: shutterstock)
כהורים לילדים אנחנו שומעים אחת לכמה שבועות על אפליקציה חדשה, משחק חדש או סרטון ש"כולם" מדברים עליו. הטרנד התורני הוא יישום חדש שהתווסף לוואטסאפ בשם "סקר", שבאמצעותו ניתן לשאול שאלה ולקבל את תשובת כל משתתפי הקבוצה.
השיח הציבורי עוסק בהיבטים המסוכנים של הסקר בידי צעירים המשתמשים בו לטובת הכתרת "מלך ומלכת הכיתה", או לחילופין לבחירת הילד/ה שנמצאים בתחתית במגוון תחומים. השימוש הזה בסקר, לטובת דירוג חברתי, עלול להיות בלתי ראוי ואף מסוכן.
קראו עוד:
הוואטסאפ הוא ערוץ ניטרלי. הוא ערוץ תקשורת כמו כל ערוץ, ויש לו שפע של יתרונות כמו זמינות, עדכונים ויצירת קהילות. עם זאת, בדומה לערוצי תקשורת נוספים, השימוש בו יכול לגרום נזק. וכאן החשיבות בהבנת האחריות האישית של כל משתמש בסקר, כיוזם הסקר או כעונה.
האזינו: הילדות הדיגיטלית של הילדים שלנו

הורים אנלוגיים לילדים דיגיטליים

כהורים, כולנו חווינו ילדות אנאלוגית. אפילו ההורים הצעירים, שלהם כבר היה טלפון נייד, לא התבגרו לצד הנוכחות של הרשתות החברתיות. זאת הסיבה שלא פשוט לנו, כהורים, להבין את כל החידושים ובעיקר את משמעות החידושים האלה עבור הילדים הפרטיים שלנו.
חשוב להבין: האינטראקציות החברתיות בטלפון הסלולרי זהות מבחינת החוויה הרגשית למפגש פנים מול פנים. ברגע שהבנו זאת, ברור מדוע אנחנו מחויבים להיות מעודכנים ולא לטמון את הראש בחול. ההבנה כי לסקר שנערך בקבוצת וואטסאפ עלולה להיות השפעה שלילית על הדימוי העצמי של הילד ועל האקלים החברתי, וגם לייצר אתגרים חברתיים, מחייבת אותנו לא להתעלם מהתופעה ולהבין את משמעות היישום.
התפקיד ההורי שלנו הוא להכשיר את ילדינו לחיים בוגרים ועצמאיים. האחריות שלנו היא לצייד את ילדינו במיומנויות וכישורים שיסייעו להם בהמשך חייהם. לכן, חובה עלינו גם הפעם, כמו בכל חידוש טכנולוגי משמעותי, לשוחח עם ילדינו. עלינו להסביר את היתרונות ואת הסכנות של השימוש בסקר, ולוודא שהם מבינים את ההשפעות ההרסניות שעלולות להיות לו.
"ההבנה שלסקר בקבוצת וואטסאפ עלולה להיות השפעה שלילית על הדימוי העצמי של הילד ועל האקלים החברתי, ולייצר אתגרים חברתיים, מחייבת אותנו לא להתעלם ולהבין את משמעות היישום"
הילדים שלנו לומדים מיומנויות חברתיות גם כאשר האינטראקציה היא וירטואלית. יתרה מכך, מילה שכתובה ונצפתה על ידי כולם, קשה מאד למחוק את הרושם שהותירה. כדאי להבין שתוצאות הסקר חשופות בפני כל משתתפי הקבוצה וניתן לראות מי בעד או נגד ילד מסוים ממש ברמה השמית.
ההבנה שעלינו לפתח אצל הילד מיומנויות חברתיות מותאמות למדיה היא הבנה חדשה של ההורים, וחובה עלינו ליישמה במציאות החברתית שבה הילדים שלנו נמצאים בעולם המציאותי והווירטואלי כאחד. כאן המקום לייצר שיח משמעותי עם הילד על מנת שיבין מהי אחריות אישית, שיהיה ערני לפגיעה באחר, שיבין את אחריות הדיווח במקרה הצורך, את היכולת לא להשתתף בסקר וכדומה.

פיקוח לא מחליף שיח

גם אם יש לנו פיקוח טכנולוגי מוגדר על הטלפון של הילדים, קל מאוד לפספס את הסקרים. זאת הסיבה שחשוב שיהיו לנו יחסים טובים עם הילדים. עלינו להעניק להם תחושת ביטחון כדי שיוכלו לשתף אותנו בקושי שלהם או של חבר, או בטעות שהם עשו שפוגעת באחר. תגובה אמפטית, עניינית למקרה ונטולת שיפוטיות וביקורתיות, תסייע לילדים שלנו להרגיש בטוחים לשתף ולהתייעץ איתנו. כמובן שאם נודע לנו על מקרה שבו יש צורך לערב הורים אחרים, או צוות חינוכי, כך נעשה.
"הילדים שלנו לומדים מיומנויות חברתיות גם כאשר האינטראקציה וירטואלית. יתרה מכך, מילה שכתובה ונצפתה על ידי כולם, קשה מאד למחוק את הרושם שהותירה"
היות שהיישום כבר קיים, נוכל להשתמש בו לצרכים טובים ואף משעשעים בתוך המשפחה. למשל, נוכל לעשות סקר אודות סרט שנרצה לראות בקולנוע, על הקינוח שישמח את כולם בארוחת שישי ואפילו מה כדאי לקנות לסבתא ליום ההולדת. כך נדגים לילדים את השימוש החיובי שיש לסקר, והם יידעו להשתמש בו באופן מיטיב ולא מזיק.
לסיכום, את הקדמה לא ניתן לעצור, ויש בה גם שפע של יתרונות. כהורים בשנת 2022 עלינו לעדכן את התפקיד ההורי שלנו ולהיות רלוונטיים בעולמות התוכן המשתנים במהירות של ילדינו. התפקיד ההורי אינו משתנה, הוא רק מתעדכן בהתאם למציאות שלנו.
לאה שטרן היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר