בימים אלה אי אפשר להסתובב ברחוב או בקניון בלי להריח את הריח המשכר של הסופגניות. אבל עם כל הכבוד למטעמי החג, הרבה ילדים מחכים לדבר האמיתי מבחינתם - והכוונה כמובן היא לדמי החנוכה. הורים וסבים וסבתות רבים מעניקים דמי חנוכה לילדים ולנכדים, ומעבר להנאה שבנתינה לאהובים שלנו, יש כאן הזדמנות נפלאה עבורנו, ההורים, להתחיל וללמד את ילדינו שיעור חשוב בהתנהלות כלכלית.
קראו עוד:
3 צפייה בגלריה
חג האורות והמטבעות
חג האורות והמטבעות
חג האורות - והמטבעות
(צילום: Shutterstock)
כהורים, התפקיד שלנו, בין שאר המשימות, הוא להכשיר את ילדינו להתנהלות עצמאית ואחראית, הן בהיותם בוגרים וגם כשהם עדיין ילדים. חינוך להתנהלות כלכלית נבונה, יאפשר לילדים שלנו לרכוש מיומנויות משמעותיות לחיים דוגמת אחריות, בחירה שקולה, יכולת תעדוף, התמודדות עם מציאות בלתי רצויה, התנהלות בצורה מיטבית בתוך מסגרת תקציב נתונה ועוד.

אז איזה יכולות הילדים שלנו יכולים לפתח דרך דמי החנוכה?

"ואוו יש לי המון כסף!" ילדים צעירים מתרשמים מאד מכמות המטבעות שצברו. בגיל הצעיר, זה "נחשב" בעיניהם יותר מכמה שטרות... לכן, חשוב שנלמד את הילד לספור ולחשב את הסכום שקיבל, נלמד להבחין בין ערך של מטבע לעומת שטר, ונלמד מה המשמעות של כל מטבע ושטר, בהתאם לגודלו של כל מטבע ולצבע השטר. נוכל לתרגל את המשמעות הכספית של הילד גם בעת שהוא קונה מכספו, וגם כשהוא מתלווה אלינו לקניות שלנו. כך יתחיל הילד להבין כמה עולים מוצרים ולפתח תפיסה כלכלית מפוכחת.
3 צפייה בגלריה
חג האורות והמטבעות
חג האורות והמטבעות
לחסוך או לבזבז? דמי חנוכה
(צילום: Shutterstock)
"זה ממש יקר" רבים מהילדים המקבלים דמי כיס, ירצו לממש את הכסף מהר, ולכן סביר שיבקשו שניקח אותם לחנות. צריך להבין שהם כבר מדמיינים איך הם חוזרים הבית עם חצי חנות לפחות. עם זאת, אנחנו יודעים שהציפייה שלהם לא תתממש. יש להניח שהילדים יבינו שהכסף שלהם מספיק לפחות מוצרים ממה שציפו. וכאן יש כאן שיעור חשוב בהבנת ערכו הכסף. זה מובן שהילדים מתוסכלים, אך התפקיד ההורי שלנו הוא ללוות אותם בסיטואציה המתסכלת, וגם בתוכה להראות לילדים שיש להם בחירה. הם יכול להסתפק בפחות ממה שהתכוונו, להמשיך לחסוך, או לבחור במוצר שונה וזול יותר ממה שרצו לרכוש.
חסכון מול בזבוז מומלץ לרכוש קופה, או להכין עם הילדים קופה שבה הם ישמרו את הכסף שצברו במהלך השנים. כך הילדים ילמדו לגלות אחריות לשמירה על כספם, ויחליטו אם לבזבז את הכסף שבקופה, או שאולי כדאי לה-ם לשמור אותו ולחסוך, כדי למקסם את כוח הקנייה בעתיד. יש כאן למידה של דחיית סיפוקים, ויכולת הצבת מטרות שהיא משמעותית לשכלול היכולות של הילד.
3 צפייה בגלריה
חג האורות והמטבעות
חג האורות והמטבעות
איזה כיף שבאת חנוכה
(צילום: Shutterstock)
"אתם יכולים להלוות לי?" עם יד על הלב, פעמים רבות אנחנו נתקעים בלי כסף קטן ומלווים מהילדים. אם אנחנו עושים כך, חשוב שנבקש את רשותם ונזכור להחזיר להם את הכסף. ככה, על הדרך, אנחנו מלמדים אותם גם על הלוואות והחזרים.
"כדאי לי?" כאשר הילדים שלנו יתלבטו מה לרכוש מבין כמה מוצרים או מותגים, נוכל ללמד אותם לבחון את הכדאיות. מושגים כמו אמינות, כמות, גודל המוצר, אחריות, מרכיבי המוצר וכדומה, הם מונחים חשובים שיסייעו לילדים שלנו ללמוד לקבל בחירה נבונה ושקולה. אגב, את היכולת הזאת ניתן לפתח בכל קנייה, אפילו בעת ביקור משותף עם הילד בסופר. שם, נוכל להתייעץ עם הילד למשל איזה דגני בוקר או חטיפים משתלם לנו יותר לקנות. כך נסייע לילדים שלנו ללמוד כיצד להתנהל בתוך מסגרת תקציבית נתונה, עכשיו וגם בהמשך בחייהם הבוגרים.
לדבר על כסף הורים רבים חושבים שכסף זה "נושא לגדולים בלבד" - וזו שגיאה. עלינו להכניס שיח כלכלי לתקשורת עם הילדים. בהחלט טוב שהילדים ייחשפו למונחים כמו תקציב, תוכנית כלכלית, דחיית התוכניות, הלוואות ועוד. הכוונה היא לא "להכניס" את הילד לנבכי המצב הכלכלי שלנו, אלא רק לאפשר לו להבין שזהו נושא משמעותי בהתנהלות היומיומית, כמו כל נושא אחר.
בנוסף לחג ולהנאותיו, מנהג דמי החנוכה הוא הזדמנות שלנו, ההורים, להתחיל וללמד התנהלות כלכלית נבונה. זו מיומנות משמעותית והיא חלק מארגז הכלים היישומי שעלינו להעניק לילדינו.
הכותבת היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר