זה החל בשלשולים והידרדר לסכנת חיים – כנראה בגלל שימוש לא נכון במכשיר להכנת פורמולה: תינוקת בת שלושה שבועות אושפזה במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, לאחר שלקתה בהפרעת מלחים חמורה. בירור העלה כי הוריה הכינו פורמולה באופן שגוי במכשיר להכנת חלב לתינוקות. בעקבות הפרסום הורים רבים פנו למערכת ynet בתגובות ובשאלות - והנה התשובות.
2 צפייה בגלריה
הפרעת מלחים והסכנה לתינוקות
הפרעת מלחים והסכנה לתינוקות
הפרעת מלחים והסכנה לתינוקות
(צילום: shutterstock)
מה ידוע על המקרה החריג? התינוקת הובהלה לחדר מיון ילדים לפני כשבועיים כשהיא סובלת ממחלת שלשולים. בדיקות הדם שעברה הראו שהיא סובלת מהפרעה קשה באיזון המלחים בדם. הצוות הרפואי החל במתן נוזלים, ולאחר שטופלה במשך יממה - היא התאוששה.
כעבור 24 שעות ההורים שבו לחדר המיון, משום שהתינוקת המשיכה לסבול מאותם התסמינים. הפעם היא אושפזה ביחידה לטיפול נמרץ כשמצבה קשה, והתברר שהיא סובלת מהפרעת מלחים שעלולה הייתה לסכן את חייה. הרופאים חשדו כי המצב קשור לתזונתה.
לאחר חקירה התברר כי ההורים הכינו את הפורמולה של התינוקת באמצעות מכשיר חשמלי, וככל הנראה הפורמולה הייתה מרוכזת מדי. כתוצאה מכך, עלה חשד כי ההרכב המסוכן בפורמולה גרם לשיבוש איזון המלחים (אלקטרוליטים בדם).
קראו עוד:
למה פורמולה מרוכזת מדי היא מסוכנת? בגופנו יש סוגי מלחים רבים, המרכזיים שבהם הם אשלגן ונתרן שאחראים בין היתר לפעילות החשמלית של התאים. שינוי בריכוז המלחים הללו עלול לגרום למגוון עצום של תסמינים, חלקם גם מסכני חיים, ובהם גם פגיעה עצבית ומוחית ואף פגיעה בשריר הלב. ללא טיפול מידי, קיימת סכנה של נזק בלתי הפיך ואף מוות.
האם מותר להשתמש במכשירים חשמליים להכנת פורמולות? המכשירים להכנת תמ"ל לתינוקות אינם נמצאים תחת פיקוח של משרד הבריאות, או של גורם בינלאומי אחר. משרד הבריאות מסר קודם כי אישור השימוש על ידי מכון התקנים וה-FDA (מינהל התקנים האמריקני) מתייחס רק לחומרים שמהם בנוי המכשיר ולתקינות מערכת החשמל שבו - ולא לאופן פעולתו, בטיחותו ויעילותו להכנת הפורמולה.
2 צפייה בגלריה
מכשירים להכנת תמ"ל - לא בפיקוח משרד הבריאות
מכשירים להכנת תמ"ל - לא בפיקוח משרד הבריאות
מכשירים להכנת תמ"ל - לא בפיקוח משרד הבריאות
(צילום: shutterstock)
במשרד הבריאות הזהירו כי במכשירים חשמליים להכנת תמ"ל, המים עלולים שלא להגיע לטמפרטורת רתיחה - ובכך יש סכנת ריבוי של פטריות וחיידקים. עוד צוין כי ייתכן שהמכשיר או הוראות הפעלתו אינם מתפקדים כיאות, מה שגורם בסופו של דבר לתמהיל לא נכון של הפורמולה בהתאם להוראות היצרן.
יש לציין כי בשנת 2016 פרסם איגוד תזונת תינוקות נייר עמדה שהתייחס לאחד מסוגי מכשירי הפורמולה החשמליים, כאשר נקבע כי לא נמצאו פרסומים אוניברסיטאיים הקובעים את בטיחותו ויעילותו של המכשיר. אז צוין כי בבדיקות המכשיר נמצאו רמות טמפרטורה בלתי-עקביות בתהליך הכנת הפורמולה, וכתוצאה מכך גובר הסיכון להיווצרות של זיהומים מסוכנים בפורמולה עצמה.
מה ממליץ משרד הבריאות? לפי המלצות גורמי הבריאות, הכנת התרכובות חייבת להיעשות בהתאם להוראות יצרן התרכובת, ובמהילה מדויקת של התרכובת. הכנת תמהיל התרכובת באופן שאינו תואם את ההנחיות עלולה לסכן את ילדכם. מהילת יתר פוגעת בערך התזונתי כך שהתינוק לא מקבל את כל צרכיו, בעוד שמהילה לא מספקת עלולה לשבש את איזון המלחים בדמו ולסכן את חיי התינוק. לפיכך יש חשיבות רבה לפעולות הבאות:
• בדקו את הוראות היצרן על גבי הקופסה של התמ"ל, ואת תאריך התפוגה של הפורמולה.
• מחליפים את סוג התמ"ל? בדקו תמיד את ההנחיות הספציפיות לאותו סוג.
• השתמשו בכף המדידה שבקופסה, ואל תחליפו אותה בכף מדידה אחרת.
• הקפידו על רחצה נאותה של כל הכלים המשמשים להכנת התמ"ל ולהגשתו.
• אל תייבשו את כלי הכנת הבקבוק על מגבת המטבח.
בנוסף, היות שתמ"ל עלול להיות מצע פורה לחיידקים, חשוב להכינו בתנאי תברואה נכונים: שימוש במים שהורתחו במשך שתי דקות, ולאחר מכן התקררו לטמפרטורת החדר, הגשת התמ"ל מיד עם הכנתו - או קירורו במקרר למשך עד שמונה שעות לכל היותר.