אסיפת הורים
למה כל המתבגרים משקרים? ואיך להתכונן לחופש הגדול #38
40:58

"תכננתי לחפש עבודה בחופש ושמחתי כשהכפר הציע לנו עבודה במשק", מספרת נוזה ג'מולוב, תלמידת כיתה ט' בכפר הנוער בן שמן, שתעבוד בקיץ הקרוב בלול התרנגולות. "התפקיד שלי הוא לבדוק שהתרנגולות בסגר ולאסוף ביצים לקרטונים. בכל יום אעבוד ארבע שעות בבוקר, שעתיים בצהריים, ובהתאם לצורך, אם יהיו הקפצות". ג'מולוב, שעלתה מטג'יקיסטן, מספרת: "הייתה לנו גינה עם תרנגולות ובעלי חיים, והעבודה עם התרנגולות מעלה אצלי זיכרונות טובים מהילדות".
3 צפייה בגלריה
נוזה ג'מולוב
נוזה ג'מולוב
זיכרונות טובים מהילדות. נוזה ג'מולוב
(דוברות החינוך ההתיישבותי)
חופשת הקיץ בפתח, אלפי בני נוער צפויים להצטרף בקרוב לשוק העבודה, והחשש הוא שצעירים וצעירות כמו נוזה יהיו נתונים לניצול. בקיץ שעבר התקבלו 2,000 תלונות משמעותיות שחייבו התערבות של הסתדרות הנוער העובד והלומד. לבני נוער שנוצלו הושב סכום כולל של מיליון שקלים.
ליאון ליטבין, רכז איגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד, הסביר כי ירידי התעסוקה לנוער הם פלטפורמה המסייעת לבני הנוער להיכנס לעולם העבודה בצורה המטיבה והנכונה ביותר. השילוב של העלאת מודעות לזכויות ולחובות של נוער בעבודה, במקביל להכוונת בני נוער למקומות עבודה הוגנים, יסייע לפתרון הבעיות הרבות בתעסוקת בני הנוער בארץ".
3 צפייה בגלריה
יעל בן חיים
יעל בן חיים
יעל בן חיים. "עבודה שמשמחת אנשים"
(אלבום ביתי)
גם יעל בן חיים, בת 15 ולומדת בכיתה ח' בתיכון אמית רננים ברעננה, תעבוד בקיץ בחנות העוגיות האהובה עליה. "בנייט קוקי יש הרבה סוגים של עוגיות בטעמים שונים, וכל אחד יכול לבחור מה שהוא הכי אוהב. מאוד משמח אותי לעבוד בחופש, ובמיוחד כשזו עבודה שמשמחת אנשים".
קראו עוד:
שרה פריד לומדת בכיתה י"ב באותו בית ספר של יעל. אך היא דווקא תעבוד בחופש רחוק יותר ממנה: שרה תשמש כמדריכה במחנה קיץ בוויסקונסין שבארצות הברית. "זו השנה השלישית שלי במחנות. החניכות והחניכים באים מהקהילות היהודיות בארצות הברית. במחנה אנחנו מכירים להם את ישראל, והם בעיקר נהנים מהרבה אטרקציות מהאווירה ומהחברים. מה שמיוחד בעבודה הזו זה השילוב של עבודה ושל מטרה חינוכית ממש חשובה. את הכסף שאני מרוויחה אני משתדלת לחסוך, אבל משתמשת בו גם למה שאני אוהבת", היא מספרת.
3 צפייה בגלריה
שרה פריד
שרה פריד
שרה פריד
(צילום: אלישבע פריד)
אריאל בליומקין, תלמיד כיתה י"א בתיכון אורט שמעון פרס ביקנעם, יעבוד כבר בעבודה של גדולים - בחברת ההייטק mind. "הייתי צריך לעבור מבחנים מורכבים, אבל הצלחתי", הוא מספר, "בחברה אני עובד כמתכנת במחלקת הפיתוח שבה אני עוסק במראה החיצוני של האתר. אני אוהב לעבוד שם, כולם בחברה מאוד חברותיים ונעימים. את הכסף שארוויח אני מתכנן לחסוך ולהשקיע אותו בעתיד שלי, ללמוד ולהתקדם".

חמישה טיפים לצעירים שיעבדו בקיץ

1. שעות נוספות: על השעה התשיעית והעשירית מרוויחים 125% מהשכר
2. עבודה בשבת: על עבודה בשבת ושעת העבודה ה-11 והלאה, מרוויחים 150% שכר
3. הפסקות: אחרי שש שעות עבודה, זכותכם לקבל 45 דקות הפסקה - ולפחות חצי שעה רצופה
4. מסים: אסור להוריד מס הכנסה על פחות מ-6,300 שקלים לחודש
5. קנסות: אסור לנכות קנסות, עונשים כספיים, חוסרים וכדומה משכרכם