הורים רבים מספרים שהם היו רוצים להשקיע זמן רב יותר במשחקים משותפים עם הילדים, וחלקם גם מאתגרים את עצמם בניסיונות לעמוד בקצב ההמצאות והחידושים. אבל לפעמים לא צריך ללכת רחוק מאוד קדימה, ואולי כדאי להסתכל דווקא אחורה - אל המשחקים שאנחנו אהבנו פעם.
ימי החגים והחופשות, לצד הבידודים שמשאירים אותנו בבית, הם הזדמנות להיזכר במשחקים הפשוטים והמוכרים - שעד היום, אגב, גורפים פרסים ותארים. נכון שזו גם דרך "להעביר את הזמן", אבל היתרונות שבמשחק יכולים להיות משמעותיים הרבה יותר.
5 צפייה בגלריה
משחקי קופסה נוסטלגיים
משחקי קופסה נוסטלגיים
לא להפסיד בכוונה! משחקי קופסה נוסטלגיים
(צילום: Shutterstock)
"ילדים זקוקים למשחקים - הם מסייעים להתפתחות בכל גיל, ויכולים להעניק חוויה נעימה להם ולהורים", מסבירה תמר כהן לביא, מדריכת הורים. "דרך המשחק אפשר לחזק מיומנויות שונות, אבל בראש ובראשונה - לחזק את הקשר האישי שמתעצם ולו בשל המשחק והזמן המשותף יחד.
"משחקים מסייעים לילדים להתגבר על אתגרים, להעשיר את עצמם ואת עולמם, וגם ולפתח מיומנויות קוגניטיבית ומוטוריות", היא מוסיפה, "לכל משחק יש את הייחודיות שלו, וכל הורה יכול לבחור את המיומנות שאותה הוא רוצה לחזק. ועדיין, חשוב לזכור, הדבר החשוב הוא הזמן המשותף. ההנאה שמקרבת ומייצרת זיכרונות טובים".
קראו עוד:

טוב שאתם פה: המשחקים הנוסטלגיים

טאבו. משחק לכל המשפחה, גם לקטנים שלא יודעים לקרוא, מלא ניחושים, שאלות, מחשבה וצחוק. איך משחקים? נחלקים לקבוצות, כאשר כל משתתף צריך לגרום לקבוצה לנחש את המילה שהוא בחר מבלי להשתמש בה. אפשר להשתמש במילים נרדפות ופנטומימה, וצריך להפעיל הרבה דמיון יצירתיות. קבוצה שמנחשת יותר מילים בפחות זמן, היא הקבוצה המנצחת.
5 צפייה בגלריה
להפסיד בכוונה? התשובה היא לא
להפסיד בכוונה? התשובה היא לא
להפסיד בכוונה? התשובה היא לא
(צילום: באדיבות "קודקוד")
מונופול. המשחק האייקוני הוא מעין אבן דרך בשבילי הילדות שלנו, וכדאי שגם הדור הבא יכיר אותו. איך משחקים? מחלקים סכום כסף התחלתי, מתחילים להתקדם על גבי הלוח. אפשר לקנות נכסים, לשלם דמי שכירות, לקחת קלף מזל או חלילה לכלא. המטרה לבנות בתים, בתי מלון ועוד.
ארץ-עיר-חי-צומח-דומם. מתאים לגילים הבוגרים יותר, מהנה ומאפשר ללמוד על הארץ והעולם. איך משחקים? כל משתתף צריך למצוא מילים המתחילות באותה אות ולפי הקטגוריה: ארץ, חי, דומם, מקצוע ועוד.
5 צפייה בגלריה
מונופול
מונופול
כולם על הרצפה
(צילום: יח"צ)
רביעיות. המשחק מגיע בגרסאות שונות לפי נושאים: בעלי חיים, מדינות, ספורט, מאכלים - ועוד. איך משחקים? כל שחקן מקבל לידיו קלפים ומטרתו היא לייצר סדרת רביעייה על ידי קלפים מהקופה, או לנסות ולהשלים מאחד המשתתפים.
צוללות. משחק האסטרטגיה "של פעם" פשוט לא נמאס. יש בו מתח, מזל - וגם לא מעט אקשן. איך משחקים? לכל משתתף לוח עם ריבועים והוא מניח את הצוללות שלו כרצונו. כל משבצת מקבלת אות ומספר. כל שחקן תוקף את היריב במשבצת שלו, אם הצליח לנחש - זכה בתור נוסף.
הרמז. משחק הבלשים שאנחנו אוהבים לאהוב החל להימכר בשנת לפני עשרות שנים באנגליה. יש בו פושעים, חשודים, מעטפות וכלי נשק, והוא גם מעורר חשיבה ודינמיקה מצחיקה בין המשתתפים. איך משחקים? המטרה היא פשוטה - לגלות מי ביצע את העבירה ואיך, והדרך רצופה ניחושים, תקשורת ומחשבה יצירתית.
רמיקוב. סביר להניח שרובנו זוכרים את משחק החשיבה הזה, שאף שהומצא בשנות ה-40 ברומניה - ובכלל משום שמשחקי קלפים נאסרו אז - הוא ממשיך לקטוף פרסים ותארים גם בימינו. איך משחקים? כל משתתף מקבל אריחים (קוביות) שמהן עליו לייצר סדרות שונות - או מאותו מספר (2222) או רצף (4567). המנצח הוא הראשון שהוריד את כל האריחים מהתושבת. לקלאסיקה הזאת יש גרסה ישראלית בשם "סברה".
5 צפייה בגלריה
תמונת רמאות בפוקר
תמונת רמאות בפוקר
מלחמה, רק בקלפים
(צילום: Shutterstock)
שבץ נא. המשחק הצבעוני שהומצא בשנת 1938, ושקרובי משפחתו הם התשבצים, הוא דוגמה קלאסית למשחק פשוט שמלמד הרבה. איך משחקים? כל שחקן מקבל שבע אבני משחק, שעל כל אחת מהן אות. המטרה היא לייצר ולהרכיב מילה, להניח אותה על לוח המשחק. אם אנחנו רוצים להתחרות - אפשר לנקד, לכל אות על הלוח יש ערך שמופיע על גביו.
טאקי. צריך להוסיף? משחק הקופסה הקטן-גדןל הזה מלווה אותנו שנים, קטנים וגדולים. איך משחקים? כל שחקן מקבל שמונה קלפים (השאר לקופה). השחקנים שולפים קלף ראשון מהקופה, ותור אחר תור מניחים צבע או מספר זהה. אפשר לשחק בזוגות או יותר (רצוי) להחליף צבע, לקחת 2+. רגע לפני סיום, אל תשכחו להכריז "קלף אחרון".
מלחמה. עוד משחק שהוא קלאסיקה, ואפשר לשחק בו בכל מקום - בבית ובטיולים, בנסיעות באוטו ואיפה שתהיו ותרצו. איך משחקים? קלפים שבו כל משתתף מקבל כמות זהה של קלפים מבלי לראות ואחרי שמערבבים היטב. מניחים בגלוי, והמשתתף עם המספר הגבוה אוסף את הקלפים אליו. המנצח הוא מי שאסף את כמות הקלפים הגבוהה ביותר.