אסיפת הורים
למה כל המתבגרים משקרים? ואיך להתכונן לחופש הגדול #38
40:58

הרשתות החברתיות הן חלק בלתי נפרד מחיינו, והן הדרך המרכזית שבה הילדים שלנו (ובואו נודה, גם אנחנו) סופגים מידע, ולומדים. לצד המידע האינסופי שנחשף בפנינו, ובין מאות אלפי הסרטונים שקופצים לנו על גבי המסך, ניכר שברשת אפשר למצוא היום מידע בכל נושא, ומדי יום נוספים עוד ועוד אנשים שמככבים בה.
5 צפייה בגלריה
מורים בטיקטוק
מורים בטיקטוק
מורים בטיקטוק. מימין: נטעלי, תמר, עמית ואלון
(צילום ביתי)
אבל לא רק סרטונים להכנת רולאפס ממולא בגלידה נוכל למצוא ברשת, משום שגם מורים רבים גילו את הפוטנציאל הטמון בטיקטוק, והחליטו לככב בעצמם בפור-יו, עמוד הבית של האפליקציה, מול עשרות אלפי עוקבים ובהם כמובן גם התלמידים שלהם.
קראו עוד:

המורה עם השיער הג'ינג'י

משיטוט קצר בטיקטוק תוכלו למצוא ארבעה חשבונות פופולאריים עם אלפי עוקבים השייכים למורים במערכת החינוך. אחד מהם הוא של תמר לנגבורד, בת 34, אימא לשני ילדים ומורה לאנגלית בתיכון שוהם. לנגבורד מפעילה חשבון טיקטוק המכונה Tamar.lang, שמונה כבר יותר מ-145 אלף עוקבים.
5 צפייה בגלריה
תמר לנגבורד
תמר לנגבורד
תמר לנגבורד. יותר מ-145 אלף עוקבים
(צילום ביתי)
את המשתמש שלה היא פתחה לפני כמה שנים מתוך סקרנות, כדי להבין מה בדיוק היא מפספסת בשיח בין התלמידים, אבל אז היא לא ממש התחברה לעניין. רק אחרי שגילתה שהם זנחו את שאר הרשתות החברתיות לטובת האפליקציה החדשה, היא ניסתה שוב, ועל הדרך גם התחילה להעלות תכנים בעצמה.
כמורה, היה לה ברור שהתכנים שהיא תעלה יעסקו בשיעורים לצד אג'נדות חברתיות שהיא מעוניינת להעביר לדור הבא, אבל היא לא שיערה לרגע שהתלמידים יתעניינו בהם מעבר לשעות הלימוד בכיתה. "הבנתי שהחשבון הצליח אחרי שהיו המון תגובות חיוביות על הסרטונים שהעליתי ושהרוב המכריע היו תגובות מפרגנות, וגם אחרי שהתחילו לבקש ממני להצטלם ברחוב", היא מספרת. בניגוד למה שאולי תחשבו, התלמידים דווקא לגמרי בעד: "הם מקבלים את זה לגמרי בכיף ובשמחה. הכי כיף זה לקבל יום אחרי מבחן תגובות מתלמידים שלמדו מהסרטון והצליחו לענות על השאלות".

היסטוריה אופנתית

לא רק היא, גם נטעלי וקנין, בת 39, אימא לתאומים ומורה לאזרחות והיסטוריה במקיף הרב-תחומי רמות בבאר שבע, ראתה בטיקטוק דרך נוספת ליצור תכנים משל עצמה. עם יותר מ-40 אלף עוקבים, היא מעלה תכנים בנושאי אופנה ולאו דווקא בנושאי אזרחות והיסטוריה שאותם היא מלמדת.
5 צפייה בגלריה
נטעלי וקנין
נטעלי וקנין
נטעלי וקנין, יותר מ-40 אלף עוקבים. "אפשר להתלבש 'נכון' גם בלי מותגי על"
(אלבום ביתי)
"זיהוי דפוסים ומגמות בעולם האופנה הוא אחד התחביבים שלי מאז שהייתי נערה צעירה, ומאז ומתמיד אהבתי לחלוק את רשימות הטרנדים שלי עם חברות. ערב אחד חשבתי, אולי עוד בנות יתעניינו בזה פרט למעגל הקרוב שלי? החלטתי לצלם סרטון על טרנדים בבגדי ים, והתגובות היו כל כך מפרגנות, עד שהחלטתי להמשיך עם הסרטונים", היא מספרת.
על מה את שמה דגש בתכנים שאת מעלה? "בגדול, אני משתדלת להראות לעוקבים שאפשר להתלבש 'נכון' גם בלי מותגי על ובגדי מעצבים. אני גם ממחישה על עצמי שזה בסדר גמור לחזור על אאוטפיטים וללבוש בגד יותר מפעם אחת. חשבון הבנק יודה לנו על כך וגם כדור הארץ. לאחרונה תלמידות כתבו לי שהן מרגישות שאני עוזרת להן להבין שאם יש תשוקה ורצון למשהו, צריך לעשות אותו. שאפשר לאזן בין עבודה וחיי משפחה ועדיין 'לרדוף אחרי החלומות שלנו' ושאין מגבלת גיל או מוסכמות חברתית להגשמה עצמית. בלי לשים לב או להתכוון, זה גם הפך למטרה שלי".
כשהיא נשאלת על תגובת התלמידים לחשבון הפופולארי, היא משיבה: "התגובות של התלמידים מעורבות. לרוב הם מאוד מפרגנים ומרימים, אבל יש לא מעט שלא אומרים כלום. אני משתדלת לייצר הפרדה בין החיים האישיים ולבין החיים המקצועיים שלי, וכשאני נכנסת לכיתה אני בדרך כלל 'המורה' ולא נטעלי מהטיקטוק. בעיני זה איזון שלרוב עובד מצוין, ואת דיבורי האופנה אנחנו שומרים להפסקה".


להיפגש באזור הנוחות

עמית ויסברט, בן 36, אב לשניים ומורה למתמטיקה, החליט לפתוח חשבון בטיקטוק כדי ליצור סביבה למידה שונה, שתפגוש, לדבריו, את התלמידים שלו באזור הנוחות שלהם - ברשת ולא מול הלוח בכיתה. עם כ-29 אלף עוקבים, הוא הבין שלא רק התלמידים שלו בבית הספר נהנים מהתכנים שהוא מעלה.
5 צפייה בגלריה
עמית ויסברט
עמית ויסברט
עמית ויסברט, עם יותר מ-29 אלף עוקבים. "הצלחה מיידית"
(אלבום ביתי)
"החשבון הצליח באופן מידי. הסרטונים שימשו תוך ימים אחדים עשרות אלפי נערים וזכיתי לעלייה של יותר מ-1,000 עוקבים ביום, כבר בשבוע השני לפתיחת החשבון. כיתות שלמות כיום לומדות דרכי, ברמה כזאת שקיבלתי תמונות מכל הארץ של כיתות שלמות ללא מורה, יושבות וצופות יחד באמצעות מקרן בסרטונים שלי".
מה המטרה שעומדת מאחורי התכנים שאתה מעלה? "המטרה שלי היא להנגיש מתמטיקה ברמה הגבוהה, בעיקר חמש יחידות, ולהוכיח שזה לגמרי פשוט ואפשרי. התלמידים לגמרי מתלהבים, אפילו היה מפגש מעריצים בתל אביב לפני כשנה. השינוי הגדול פה הוא שמורה למתמטיקה והמתמטיקה עצמה הפכו להיות מושא להערצה, וזה דבר שונה ומרענן מאוד".


של"ח זה מגניב

אם תשאלו את אלון מאיר, בן 47, אב לשלושה ומורה לשל"ח, הוא בכלל הגיע לטיקטוק בזכות הילדים שלו ששכנעו אותו לפתוח חשבון, אחרי שהעלה סרטונים קצרים לפייסבוק על הטבע הישראלי, שאותם הוא צילם במהלך השיעורים בכיתה.
5 צפייה בגלריה
אלון מאיר
אלון מאיר
אלון מאיר. נכנס לזה בחשדנות
(צילום ביתי)
"ההדים היו חיוביים ולאט-לאט נשמעו עוד קולות של תלמידים, ובעיקר של המתבגרים בבית שאמרו לי שאני צריך לעבור לטיקטוק. בהתחלה נכנסתי לזה בחשדנות, אבל מהסרטון הראשון הבנתי שמצאתי ערוץ תקשורת מופלא להגיע אל הנוער הישראלי, לייצר שיח ולשווק את הטיולים השנתיים ואת שיעור השל"ח כדבר מגניב".
מבחינת מאיר, הטיקטוק נתן לו הזדמנות ליצור תוכן שעוסק בשימור הטבע הישראלי לקדם אג'נדות סביבתיות שחשובות לו ברמה האישית. במהרה, החשבון זכה לכ-29 אלף עוקבים. "תוך זמן קצר מספר העוקבים עלה וכיום תלמידים מכל הארץ שנתקלים בי בדרכים מצביעים בהתלהבות על 'המורה לשל"ח מהטיקטוק'. רבים מהתלמידים ומהמורים מבקשים לקחת חלק בסרטונים, ויחד אנחנו מפתחים את היכולת הקריאטיבית ומכניסים אווירה קצת יותר קלילה אל מרחב הלמידה".
כהורים, יש לנו חשש שהילדים מבזבזים שעות בגלילה באפליקציה בלי לקבל שום ערך מוסף ותוך רדיפה אחרי אתגר הטיקטוק הבא. אולם בפעם הבאה שהם ישאבו לתוך הנייד והאפליקציה, אל תמהרו להתעצבן. ודאו מולם שהחשבונות שאחריהם הם עוקבים כוללים גם את אלה של המורים, כי אם כבר לספוג תוכן, אז שיהיה איכותי, מעניין ובעיקר מלמד - במיוחד כשאנחנו רגע לפני תקופת הבגרויות.
הכותבת היא עורכת משנה באתר פרוגי