2 צפייה בגלריה
ושלא יהיו הפתעות ב-1 בספטמבר
ושלא יהיו הפתעות ב-1 בספטמבר
ושלא יהיו הפתעות ב-1 בספטמבר
(צילום: shutterstock)
אם לא יהיו הפתעות נוספות, שנת הלימודים תיפתח כסדרה ב-1 בספטמבר. אם עדיין לא רכשתם ילקוט מתאים, הנה כמה עצות שיסייעו לכם לבחור אותו - זול או יקר, עם לוגו או בלי, העיקר שישמור על הגב.
קניית תיק ללימודים היא אתגר לא קטן, ואולי אפילו המאתגרת ביותר מבין שלל האביזרים שברשימת הציוד. וזו קנייה בהחלט חשובה: הילקוט משמש את הילדים שלנו לנשיאת ציוד רב, כבד ומגוון - בכל יום אל הבית הספר וחזרה ממנו. הוא אמור להיות חזק ועמיד ועמיד מספיק, לצד זה גם לאפשר נוחות וארגונומיה טובה.

ילקוט זול או יקר?

מגוון הילקוטים לבתי הספר גדול, וכך גם טווח המחירים. בדומה למוצרים אחרים, יש להניח שהילקוט הזול ביותר לא יספק את אותה תמיכה והגנה של היקר ביותר, אולם זה הופך גם בגיוון השני: התיק הכי-הכי יקר על המדף לא בהכרח יהיה המתאים והנוח ביותר לילד או לילדה שלכם. כך או אחרת, שיקול הנוחות הוא זה שצריך להוביל על פני מחיר ויופי.
2 צפייה בגלריה
ילדה הולכת לבית הספר
ילדה הולכת לבית הספר
המיקום הנכון: גובה תיק עד האגן, או קצת מעליו
(צילום: shutterstock)
אם בחרתם בטווח המחירים הנמוך יותר, בדקו שבתיק אין תפרים חלשים, או נקודות שהתפירה בהן נראית לכם לא איכותית, היות שהם עלולים לגרום לקרעים בבד. חפשו בתיק "אזורים" שבהם הבד דק מאוד, בדקו במיוחד את החלק התחתון שלו משום שהוא זה שבא במגע מרובה עם הרצפה. בנוסף, נסו את הרוכסנים והרגישו שם זזים בצורה חלקה. אם יש לתיק רוכסנים מכוסים בשכבת בד - זה יתרון, היות שטיפות מים מהבקבוק או גשם לא יוכלו לחדור בקלות.

איך להתאים את התיק לילד או לילדה שלנו?

ילקוטים שהילדים שלנו סוחבים על גביו, ולא מותאמים לגודל ולמבנה של כל אחד ואחת, עלולים ליצור בסופו של דבר אי נוחות וגם כאבים של ממש באזור חגורת הכתפיים, הצוואר, הגב התחתון ועוד. לכן, כדאי תמיד שהשיקול המוביל בבחירת התיק הנכון הוא נוחות - ולא מחיר ויופי. מצד שני, לא תמיד התיק הכי יקר יהיה גם הכי מתאים ונוח. אז מה חשוב?
גודל: כדאי שרוחב התיק יהיה דומה ופרופורציונאלי לרוחבו של הילד/ה שמניח/ה את התיק על גבו/ה. מבחינה זו, תיק רחב של מבוגר לא יתאים כאן. מומלץ שגובה התיק יהיה ממוקם כך שהוא בעצם מונח על אזור השכמות (בחלק העליון של הגב) ומגיע עד לאגן, או קצת מעליו.
רצועות נשיאה: פרט חשוב בילקוט הבית ספרי - מומלץ לבחור בתיק עם רצויות כתפיים רחבות, מרופדות, נוחות ומתכווננות. כדאי גם להקפיד להניח את התיק על שתי הכתפיים, כדי ליצור פיזור עומס סימטרי ונכון יותר. וגם, קצרו את הרצועות באופן שווה כדי למקמו על קו המותניים (האגן) או קצת מעליו.
כיסים ותאים: כמות גבוהה של כיסים, תאי חלוקה, תאים פנימיים וכדומה, תאפשר פיזור משקל נכון ויעיל יותר של התכולה בתוך התיק עצמו - ובכך להקל על נשיאת התיק, ומכאן שעל גבם של הילדים. היעילות באחסון ובפיזור תכולת התיק שריבוי תאים וכיסים מאפשרים ביחד, עם כיוונון הרצועות שתואר בסעיף הקודם, מובילים לחלוקת עומס מיטבית על גבם של הילדים.
בנוסף, כדאי להניח חפצים כבדים יותר בחלק התחתון של התיק - וקרוב יותר לגב. חפצים קלים יותר ימוקמו רחוק יותר מהגב, בקדמת התיק. ההמלצה הכללית היא שמשקל התיק לא יעלה על כ-15% ממשקל גופו/ה של הילד/ה.
מחזירי אור: בייחוד אם המסלול לבית הספר מצריך מעבר וחציית כבישים, מחזירי אור יכולים להיות כלי חשוב לנהגים, במיוחד בימי החורף, שכך הם יראו טוב יותר את הילדים שלנו. אם התיק לא מגיע עם המוצר הזה, תוכלו לקנות בנפרד ולהצמיד אליו.
בכל מקרה, לשמירה על חוויה טובה וגם מועילה, כדאי לצאת לדרך בשיתוף פעולה עם הילדים. עוד לפני היציאה לחנות, בדקו איתם מה הרצון שלהם, ונסו להגיע להסכמות.
אם הילד או הילדה שלכם מתעקשים על תיק עם דמות אהובה, בצורת לוגו או תמונה, והילקוט שנבחר על ידם לא נראה לכם באיכות מספיק טובה - היו יצירתיים. תוכלו למשל לרכוש תיק "נקי" וחלק שמקובל עליכם, ועליו לתפור או להדביק (באופן ייעודי) את הדימויים.
עופר צחר הוא פיזיותרפיסט מוסמך, בעל קליניקת "Physio Fitness +", מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות בארץ ובעולם.