2 צפייה בגלריה
 ההרגל הכי פשוט, והכי בריא
 ההרגל הכי פשוט, והכי בריא
ההרגל הכי פשוט, והכי בריא
(צילום: shutterstock)
בהשוואה למדדי בריאות אחרים, שינה היא מאבני היסוד החשובות ביותר לבריאות האדם, בייחוד בתקופת הילדות. בנוסף, בריאות השינה של הקהילה שבה גדלים הילדים - היא המנבא הבריאותי החשוב ביותר להתפתחותם התקינה ולסיכויי ההצלחה שלהם בעתיד.
אלה המסקנות העיקריות שעולות ממחקר אמריקני שהוצג לאחרונה במפגש 2022 SLEEP, שהוא מיזם משותף של האקדמיה האמריקנית לרפואת שינה (AASM) והחברה לחקר השינה (SRS).
קראו עוד:
החוקרים אספו נתונים ממדד הזדמנויות לילד (COI) המספק מדדים לחינוך, לבריאות ולסביבה, למשאבים ולתנאים חברתיים וכלכליים המשפיעים על התפתחות הילדים. אלה, שולבו עם נתוני בריאות השינה בשכונת המגורים שנאספו על ידי המרכזים לבקרת מחלות ולמניעתן (CDC).
בין כמה משתני הבריאות, המחקר מצא שאיכות השינה היא המנבא הטוב ביותר לטובת "מתן הזדמנויות לילדים בעתיד", מה שמסביר 57.2% מהשונות במדד הזדמנויות לילדים ברחבי העולם.
מדד הזדמנויות לילד, הם מסבירים, מודד וממפה את איכות המשאבים והתנאים החשובים להתפתחות הבריאה והתקינה של הילדים בשכונות שבהן הם גרים. מדובר בכלי שמתאר ומכמת, על פי 29 פרמטרים בשלושה תחומי עניין, את תנאיהן של כ-72 אלף שכונות שחווים ילדי ארה"ב כיום, ומדרג את האזורים לפי רמת הסבירות למתן הזדמנות להתפתחות הילד לפי המדדים שצוינו. הנתונים הסטטיסטיים של ה-CDC הכילו מידע של נתוני מפקד האוכלוסין, ואת האחוז החזוי של אנשים שישנים לפחות שבע שעות בלילה. מדדי בריאות אחרים שנבדקו כללו למשל את קיומו של ביטוח בריאות, תדירות בדיקות שנתיות או טיפולי שיניים תקופתיים, ומצבים בריאותיים נוספים.
באופן לא מפתיע, הממצאים הראו כי ילדים שגרים בשכונות שבהן יש מערכות חינוך איכותיות לגיל הרך ובתי ספר מסודרים ומאורגנים, ילדים שזוכים לקורת גג תקינה וניזונים מאוכל בריא, וילדים שחיים במקומות שמאפשרים גישה לפארקים, מגרשי משחקים ואוויר נקי - נוטים להפוך למבוגרים בריאים ויעילים יותר מאשר ילדים שחיים בשכונות שבהן המדדים הללו לוקים בחסר.

השינה הקהילתית

החוקרים אומרים כי החידוש במחקרם הוא המסקנה ש"בריאות השינה ברמת הקהילה היא המנבא החשוב ביותר לסיכויי ההצלחה ולצמיחה החיובית של הילדים", לעומת כל מרכיב אישי אחר שנבדק.
2 צפייה בגלריה
לינה משותפת
לינה משותפת
שינה טובה, קהילה טובה
(תמונה: shutterstock)
"הדבר המפתיע ביותר שגילינו במחקר היה שלא רק שבריאות השינה בקהילה שבה גדל הילד הייתה מנבא חזק לכל אחד ממרכיבי מדד ההזדמנויות של הילד, אלא שזה המנבא החשוב ביותר בהשוואה למדדים אחרים של בריאות הקהילה", הסבירה המחברת הראשית של המחקר, ד"ר סוזן גורובי מבית הספר לרפואה "טוסון" שבאוניברסיטת אריזונה, באתר SciTechDaily.
"כאשר שכונות נבדקו ביחס לאחוז של אלה שקיבלו את כמות שעות השינה המומלצת, כמו גם ביחס לרמות של מגוון רחב של מדדים אחרים, השינה היא שעלתה על כולן מבחינת היכולת לחזות את מדד הזדמנויות הילד של אותה שכונה. למעשה, בריאות השינה של הקהילה שבה גדלים הילדים היא מנבא חזק ביותר ליכולתה של אותה קהילה לספק חוויות חינוכיות טובות, סביבה בריאה ובטוחה, ותמיכה חברתית שלהן הילדים זקוקים למען עתידם", היא אמרה.
"בריאות השינה של הקהילה שבה גדלים הילדים היא מנבא חזק ביותר ליכולתה לספק חוויות חינוכיות טובות, סביבה בריאה ובטוחה, ותמיכה חברתית שלהן הילדים זקוקים למען עתידם"

אבל לא להיצמד לטבלאות

ליאת עזריה-אהרונוביץ', פסיכולוגית המלווה הורים וילדים בתהליכי שינה, מתייחסת לממצאים: "מסקנות המחקר לא מפתיעות אותי, מזמן כבר ידוע ששינה לא מספקת בילדים עלולה לגרום למגוון בעיות בריאותיות, בהן השמנת יתר ופגיעה במערכת החיסון. פגיעה בשינה גם עלולה להביא לקשיים בריכוז ובזיכרון וגם לפעלתנות יתר ולסרבול מוטורי. על כן אין ספק ששינה היא אחד המשתנים המשמעותיים ביותר כאשר מדובר על התפתחות של ילדנו".
 ליאת עזריה אהרונוביץ' ליאת עזריה אהרונוביץ'צילום: תום עזריה
מה זו "שינה בריאה" בעצם? "כל ילד זקוק לכמות שינה אינדיבידואלית שהיא הנכונה ביותר עבורו. קיימות טבלאות ממוצעים, אך אני מציעה להורים לא להיצמד אליהן, מכיוון שהן בסך הכול ממצעות את השינה של ילדים לפי שכבת הגיל. כדי לדעת אם הילד שלנו ישן מספיק צריך קודם כל להוריד את העיניים מהטבלאות ולהתבונן בו. האם התנהגותו נינוחה ורגועה לאורך היום? האם מתפתח היטב? האם מתפקד כמו שצריך? אם התשובה היא כן, כנראה שהילד שלכם מקבל מספיק שעות שינה ביחס למה שהוא זקוק לו, גם אם זה מספר שונה מטבלת הממוצע התואם גיל. עוד מרגע הלידה, ילדים יודעים לאותת לנו על הצרכים שלהם, ובהם עייפות. כהורים, עלינו להיות קשובים למוח של הילד ולאיתותיו ולהשכיבו לישון בזמן, כך גדל הסיכוי ששנתו תהיה רציפה וממושכת יותר, והוא יוכל לקום רענן ונינוח".
"כדי לדעת אם הילד שלנו ישן מספיק צריך קודם כל להוריד את העיניים מהטבלאות ולהתבונן בו. האם התנהגותו נינוחה ורגועה לאורך היום? האם מתפתח היטב? האם מתפקד כמו שצריך?"
יש לך המלצות בנושא להורים? "בשלב הראשון עלינו לשלול גורם פיזי לקשיי השינה, אלה יכולים להיות למשל שקד שלישי, נחירות או הפסקות נשימה בשינה. כל אלה עלולים לגרום לאיכות שינה ירודה וכתוצאה מכך לילדים עייפים מאוד. ריפלוקס, בעיות עוריות למיניהן ואפילו רגישויות למזונות מסוימים, עלולים גם כן להשפיע לרעה על השינה של הילדים. לפני שאתם מחליטים לעשות שינויים התנהגותיים, מומלץ לשלול עם רופא הילדים גורמים פיזיים הידועים כמשפיעים לרעה על השינה.
"יש חשיבות גם לחשיפה נכונה לאור וחושך. מלטונין, ההורמון שמשרה שינה, מופרש בתגובה לחשיפה של העיניים שלנו לאור ולחושך. נסו להתקרב לטבע ולאפשר לילדיכם חשיפה לאור, רצוי טבעי, משעות הזריחה עד השקיעה, ולחושך לאחר השקיעה ולאורך הלילה. בהתאם, יהיה קל יותר לילדים גם לאותת על עייפות ולהיכנס למיטה בשעה הנכונה עבורם. ילדים שהולכים לישון בשעה הנכונה פיזיולוגית עבורם, יבלו את הלילה בשינה ארוכה ואיכותית הרבה יותר. גם הפחתת שימוש במסך בכלל ולפני השינה בפרט היא משמעותית, משום שהוא גורר עוררות מוחית שעלולה לפגום בשינה. אני ממליצה להימנע ככל הניתן משימוש במסכים בכלל, ובגיל הרך בפרט, כשעה לפני השינה. הזמן הזה צריך להיות מוקדש לפעולות רגועות שנועדו להכין אותנו גופנית להירדמות".