משרד הבריאות מזהיר מהכנת תמ"ל לא נכונה בברי מים ייעודיים לתינוקות - וההורים מודאגים: לאחר שתינוקת בת שלושה שבועות אושפזה בטיפול נמרץ בבית החולים מאיר בכפר סבא, לפי החשד משום שצרכה תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) שהוכן במכשיר בר מים ייעודי לתינוקות, במשרד הבריאות מזהירים מהכנה לא נכונה של תמהילי המזון - ומרעננים הנחיות.
2 צפייה בגלריה
תחליף חלב פורמולה תמ"ל
תחליף חלב פורמולה תמ"ל
מכשיר בר מים לתינוקות - אינו בפיקוח משרד הבריאות
(צילום: shutterstock)
בינתיים, התינוקת החלימה ושוחררה לביתה, אך הורים מודאגים נוספים מספרים על בעיות שהתגלו במכשיר הביתי שלהם. "אני מרוסקת", משתפת ענבר, אם לתינוק בן ארבעה חודשים ממרכז הארץ, "קיבלתי את מכשיר בר המים לתינוקות לפני שלושה חודשים, אחרי ששיגעתי את המשפחה שלי שאני רוצה כזה. מהרגע הראשון שהשתמשנו בו להכנת בקבוק, הילד צרח. בכל האכלה - צרחות. חשבנו שעשינו משהו לא בסדר, והתקשרנו לשירות הלקוחות של החברה. עברו איתנו על ההגדרות של המכשיר, והתברר שהן לא היו נכונות - עוד משלב הייצור שלו במפעל. הם סידרו את זה מרחוק".
קראו עוד:
אף שמנהל השירות שוחח איתה במשך כשעה בטלפון, וניסה להרגיע ואמר ש"הכול בסדר", ענבר התקשתה להירגע. בסופו של דבר, בשל קלות התפעול, היא החליטה לנסות להשתמש בבר המים הייעודי עוד פעם אחת.
"נתנו עוד הזדמנות, ושוב ראינו שמשהו לא בסדר", היא משתפת, "הפעם המים נמזגו יותר מדי. במקום 120 מ"ל - נמזגו 140 מ"ל. אחרי עוד שיחה עם שירות הלקוחות, החזרנו את המכשיר וקיבלנו חזרה את הכסף. לא רציתי לגרום נזק כלשהו לחברה, אך כמובן שבריאות הילדים היא מעל הכול".
2 צפייה בגלריה
תחליף חלב תמ"ל
תחליף חלב תמ"ל
מים עומדים במכשיר - קרקע לחיידקים
(צילום: shutterstock)
מבית החולים מאיר, שבו אושפזה התינוקת, נמסר: "למרכז הרפואי הגיעה בחודש שעבר תינוקת בת שלושה שבועות עם הפרעת מלחים חריגה במהלך מחלת שלשולים. כעבור יממה של טיפול, היא התאוששה לחלוטין. משחזרה שוב עם אותם תסמינים כעבור 24 שעות, היא אושפזה בטיפול נמרץ ילדים והועלה החשד כי המצב קשור לתזונתה. חשוב לציין כי הפרעות מלחים ביילודים על רקע של הכנה לא נכונה של פורמולה, לרוב בגלל פורמולות מרוכזות מדי, היא דבר נפוץ. במקרה זה, על פי דיווחי המשפחה, הכנת הפורמולה של התינוקת בוצעה באמצעות מכשיר ייעודי להכנת פורמולה. כאן המקום לציין כי הכנת הפורמולה באופן נקי, תוך שימוש במים רתוחים ובמינון המצוין בהוראות היצרן, הוא חיוני לבריאות התינוק".
בהודעת משרד הבריאות שפורסמה קודם נמסר: "הכנת התרכובות חייבת להיעשות בהתאם להוראות יצרן התרכובת, ובמהילה מדויקת של התרכובת. הכנת התמהיל באופן שאינו תואם את ההנחיות עלולה לסכן את ילדיכם. מהילת יתר פוגעת בערך התזונתי כך שהתינוק לא מקבל את כל צרכיו, ומצד שני - מהילה לא מספקת עלולה לשבש את איזון המלחים בדמו ולסכן את חיי התינוק".
עוד הודגש כי המכשירים להכנת תמ"ל לתינוקות אינם בפיקוח של משרד הבריאות או של גורם בינלאומי אחר: "מבירור מול ה-FDA ומכון התקנים עולה כי אישורם מתייחס לחומרים מהם נוצר המכשיר ותקינות מערכת מחשמל - ולא לאופן שבו הוא פועל, בטיחותו ויעילותו בהכנת הפורמולה".

הכנת תמ"ל - המלצות משרד הבריאות

  • לבדוק את הוראות היצרן על גבי הקופסה של התמ"ל
  • בכל מקרה שבו מחליפים תמ"ל יש לבדוק את ההנחיות הספציפיות לאותו סוג תמ"ל
  • יש להשתמש בכף המדידה שבקופסה ולא להחליפה בכף מדידה אחרת
  • תמ"ל עלול להיות מצע פורה לחיידקים, ולכן חשוב להכינו בתנאי תברואה נכונים כפי שמפורט באתר משרד הבריאות
  • המים במכשיר להכנת תמ"ל יכולים שלא להגיע לטמפרטורת רתיחה
  • המים במכשיר עומדים ועלולים להוות מקור לגדילה של עובש וחיידקים
  • ייתכנו זמנים שבהם המכשיר אינו פועל כיאות כך שמהילת תרכובת הפורמולה לא מתבצעת בהתאם להוראות יצרן התמ"ל
יש לציין כי ברי מים ייעודיים לתינוקות הפכו בשנים האחרונות למוצר שכיח שנמצא בשימוש על ידי הורים רבים. בין היתר, החברות שמוכרות את ברי המים הייעודיים מבטיחות אפשרות להרתחת מים להכנת הבקבוק בטמפרטורה מותאמת, תוך כמה שניות, במקום הרתחה בקומקום רגיל. לדבריהן, המוצר סטרילי, דוחה חיידקים ואף מונע גזים מהתינוקות הרכים. כאמור, במשרד הבריאות מדגישים שברי מים אלה אינם תחת פיקוחם.
פורסם לראשונה: 13:05, 02.01.22