6 צפייה בגלריה
לברדור רטריבר
לברדור רטריבר
לברדור רטריבר
(צילום: יעל עורי)
כלבים כחיה טיפולית הולכים ומבססים את מעמדם בבתי הספר ובמסגרות חוץ בשל יכולותיהם להגיב למטופלים ולסביבה. אומנם הם החלו את דרכם ככלבי נחייה לעיוורים, אבל הם הולכים ותופסים את מקומם ככלבי סיוע רגשי: הם יכולים לגשת לילד כשהם מרגישים שהוא עצוב ולהניח עליו את הראש, או לדרוש את הטיול שלהם מילד חרד חברתית ובכך ליזום עבורו אינטראקציות חברתיות שהוא לא היה נתקל בהן מראש.
הכלב יכול לעזור רבות בעצם היותו בעל חיים הנותן ומקבל אהבה ללא תנאי, וללא התייחסות לזהות האדם שעומד מולו.
קראו עוד:
לצערנו, כלבים מתאימים ככלבי טיפול יהיו רק כלבים גזעיים בשל תכונות אופי שמטופחות אצלם, ולא ניתן למצוא אותן בעמותות האימוץ שבהן רוב הכלבים מעורבים. עם זאת, קיימות כיום עמותות שמסייעות לאימוץ רגשי כזה באמצעות התאמת הכלב וליווי הילדים ומשפחותיהם.
הכלבים מותאמים לטיפול בפחדים ופוביות, בהתמודדות עם קשיי קשב וריכוז, וכן עם חרדות, כישורים חברתיים, ביטחון ודימוי עצמי ובעיות בשליטה עצמית. זאת, באמצעות התאמת תכונות הגזע שלהן כמו אנרגטיות, ידידותיות, חשדנות, אינטליגנציה ויכולת דחיית סיפוקים.
6 צפייה בגלריה
גולדן
גולדן
אני והגולדן שלי. יום הכלב
(צילום: יעל עורי)
כלב טיפולי יהיה בעל אופי יציב ולא תוקפני. הוא יעבור אבחון בגיל שישה עד שמונה שבועות כדי לבחון התאמתו לתפקיד. המטפלים יחפשו אחר גור שמתקשר נכון, שהוא לא חששן אלא אנרגטי ויוזם מגע. הכלב שייבחר ייחשף בתהליך האילוף וההתאמה שלו לכמה שיותר מצבים שאותם הוא עשוי לפגוש במהלך חייו, כמו מקומות הומי אדם, רעשים חזקים, מזג אוויר לא שגרתי, כלבים שונים ועוד - ותגובותיו יבחנו בהתאם.
רק הכלבים היציבים עם האופי המתון יותר ייבחרו ככלבי ליווי רגשי. התאמת הכלב לבית תתבצע בהתאמה ישירה לאופי האתגר, לסגנון החיים של המשפחה, למקום מגורים, למצב בריאותי של בני הבית וכמובן, לפי ההעדפה.

מי יהיה הכלב שלי?

לברדור רטריבר/ גולדן רטריבר – בראש הרשימה ניצבים הגולדנים והלברדורים בשל יכולת ההכלה המרשימה שלהם. רצונם המובע, רמת הפעלתנות שלהם ויכולת יצירת אינטראקציה בקלות. כיום כלבים אלה משמשים בעיקר ככלבי נחייה וגישוש, ובגידולם - הילדים מקבלים כלב גדול ומלא ביטחון שמעצימים אותם ומכילים אותם כשצריך.
6 צפייה בגלריה
לברדור רטריבר
לברדור רטריבר
גדול ומלא ביטחון. לברדור רטריבר
(צילום: יעל עורי)
פוינטר/ויסלה - כלבים אלה דורשים פעילות רבה ולכן מעודדים לפעילות ספורטיבית, ליציאה מהבית ולגירויים חדשים על מנת להתפתח. הם מתאימים במיוחד לילדים בעלי קושי באינטראקציה חברתית הממעטים לצאת מהבית. ילדים כאלה זקוקים שהצד השני ייזום את האינטראקציה הראשונית, ויפעיל אותם כך שלא תהיה להם הזדמנות להתכנס בתוך עצמם.
6 צפייה בגלריה
פוינטר
פוינטר
מישהו לרוץ איתו. פוינטר
(צילום: יעל עורי)
פודל, בישון - גזעים אלו קטנים יחסית ולכן אין שום קושי בכך שיעלו על הברכיים, למשל, והם גם היפואלרגנים ולכן מתאימים למי שחושש מפרווה. הם יכולים להשתלב בכל בית ומתאימים במיוחד לילדים עם מוגבלות פיזית.
6 צפייה בגלריה
פודל
פודל
פודל. קטנים ולא מאיימים
(צילום: יעל עורי)
בורדר קולי/רועה אוסטרלי - כלבים כאלה, שהיו כלבי רועים, הם אנרגטיים מאוד ודורשים הפעלה גבוהה. הם לעולם לא יסרבו למשחק בשל יכולת הריצוי הגבוהה שלהם, ולכן יתאימו במיוחד לילדים עם בעיות התנהגות.
6 צפייה בגלריה
רועה אוסטרלי
רועה אוסטרלי
אף פעם לא יסרבו למשחק. רועה אוסטרלי
(צילום: יעל עורי)
מלטז/יורקשייר - כלבים אלה הם קטנים מאוד ובעלי מראה נעים ולא מאיים. הם יתאימו לילדים שקצת חוששים מכלבים, וגם לילדים עם קשיים שונים בהתארגנות, משום שהם דורשים טיפוח רב ולכן אפשר לייצר מולם שגרת התארגנות וטיפוח יומית. הם גם כלבים נוחים שאפשר להוציא לטיול במינימום מאמץ.
מריה אורי צולימוב היא כלבנית טיפולית ומרצה לאילוף כלבים בחוגורדון (המרכז לילדים סקרנים באקדמית גורדון)