אסיפת הורים
למה כל המתבגרים משקרים? ואיך להתכונן לחופש הגדול #38
40:58

הצדדים הפחות יפים של החופש הגדול. סקירה חדשה שפרסמה המדענית הראשית של משרד החינוך, אודט סלע, מעלה כי היעדרות ממושכת מבתי הספר בחופשת הקיץ משפיעה על הבריאות הנפשית של חלק מהתלמידים - ואף פוגעת בהישגים הלימודיים בשובם לבית הספר בשנת הלימודים החדשה.
2 צפייה בגלריה
דיכאון
דיכאון
30.4 אחוז מהתלמידים דיווחו כי סבלו מתחושות בדידות
(צילום: Shutterstock)
בסקירה בנושא "השפעת החופש הגדול על רווחתם ובריאותם הנפשית של התלמידים", מציינת סלע כי היציאה לחופשת הקיץ נקשרת אצל רבים עם תחושות חיוביות, ובהן זמן להתחדשות, גדילה וצבירת כוחות מחודשים. אולם תקופת החופש הגדול נחווית באופן שונה אצל התלמידים, בהיעדר מסגרת חינוכית-חברתית מוסדרת, ולפיכך ההשפעה על כל אחד ואחת מהם - שונה.
"בשנים האחרונות הולכות ומצטברות עדויות לכך שתלמידים רבים, במיוחד כאלה המגיעים מרקע כלכלי-חברתי נמוך, חווים פגיעה רגשית וחברתית במהלך חופשת הקיץ", אמרה סלע.
קראו עוד:
בסקירה מובאים גם ממצאי שני מחקרים מקיפים שנעשו בבריטניה בקרב 100 אלף תלמידים בשובם מחופשת הקיץ, שחיזקו את ההבנה כי בכל מקרה של היעדרות ממושכת מבית הספר, נדרש צוות ההוראה לקבל בחזרה את התלמידים למסגרות החינוכיות בתשומת לב אישית, תוך כדי הכרה והקשבה לחוויות השונות שצברו בחופשה.
2 צפייה בגלריה
דיכאון
דיכאון
פגיעה רגשית וחברתית במהלך חופשת הקיץ
(צילום: Shutterstock)
עוד עולה מממצאי המחקר כי שיעור לא מבוטל מהתלמידים דיווח על חוויות שליליות במהלך חופשת הקיץ - 30.4 אחוז מהתלמידים דיווחו כי סבלו מתחושות בדידות, 16.1 אחוז בקושי בילו עם חברים, 26 אחוז נמנעו מפעילות גופנית ו-12.9 אחוז הלכו לישון רעבים.
מסקנות המחקר חידדו כי תלמידים המגיעים מרקע כלכלי-חברתי נמוך, הם בעלי סיכוי גדול משמעותית לחוות חוויות שליליות אלו.
"חוויית הבדידות נמצאה במתאם החזק ביותר לדיווחי בריאות נפשית לקויה", ציינו החוקרים. "בנוסף, דיווח על רעב בסוף היום ובדידות נקשרו עם תסמיני חרדה ודיכאון בפתיחת שנת הלימודים", הוסיפו.
גם אחרי שהתלמידים שבים לשולחן הלימודים – ניכרות השפעות שליליות של חופשה ממושכת על רמת הכישורים שלהם. מחקר אחר שנעשה בבריטניה גילה ירידה משמעותית ביכולת השפתית של התלמידים לאורך החופשה, שפוגעת בהישגים שלהם בשנת הלימודים החדשה. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקרים נוספים שנעשו וגילו פגיעה כזו או אחרת ביכולות הקוגניטיביות של התלמידים בזמן חופשה ממושכת.