אסיפת הורים
"שבי פסיכולוגי": הכול על ניכור הורי, ואיך לטפל בו #39
50:17

ההסכמות, ההתנגדויות, הערבויות - וצו עיכוב יציאה מהארץ. עו"ד רות דיין וולפנר, מומחית לדיני משפחה וירושה, עונה על השאלות שאתם שאלתם אותנו על טיסה עם ילדים אחרי גירושים.
אני רוצה לקחת את שני ילדיי איתי לחופשה ביוון, אך הגרוש שלי מתנגד. האם הוא יכול למנוע ממני לקחת את ילדיי? הם בני ארבע ושש. "הוצאת קטינים מהארץ דורשת אישור של שני ההורים, או של בית המשפט. בהיעדר הסכמה, את יכולה להגיש בקשה לבית המשפט לאשר את הנסיעה. סביר להניח שהנסיעה תאושר, אולם תצטרכי להשאיר ערבויות להחזרת הילדים לארץ".
4 צפייה בגלריה
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
(צילום: Shutterstock)
התגרשנו לפני שנתיים, והשנה אני רוצה לנסוע לראשונה עם שני הילדים שלנו לחו"ל. האם אני צריכה לתת לו, או לקבל ממנו, אישורים נוספים? "תלוי בהוראות ההסכם. על פי רוב הוא צריך לאשר את היציאה ואת יעד הנסיעה, ואת אמורה למסור לו פרטים על מקום שהותכם בחו"ל".
קראו עוד:
גרושתי מתנגדת שאסע עם הילדים ליעד מסוים, בטענה שהוא רחוק מדי. האם זו עילה לסירוב? "אם ההתנגדות אינה סבירה, ניתן להגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה למתן אישור ליציאת הקטינים מהארץ ליעד המסוים הזה. בית המשפט אמור לבחון את טובת הקטינים, ואם הנסיעה עולה בקנה אחד עם טובתם, היא תאושר".
4 צפייה בגלריה
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
(צילום: Shutterstock)
אילו סעיפים מומלץ להכניס להסכמי גירושין על מנת להסדיר יציאת ילדים לחו"ל? בכל הסכמי הגירושים מומלץ לכלול סעיפים המסדירים באופן מפורט את יציאת הקטינים מהארץ, כולל את מספר הימים שבהם יוכל כל אחד מההורים לצאת עם הילדים לחו"ל, אם ניתן לקחת את הילדים רק בחופשות מבית הספר, איך יינתן האישור, אם יש צורך במתן ערובה להחזרתם, דרכי ההתקשרות עם ההורה השני בעת שהיית הקטינים בחו"ל, מסירת כל פרטי הנסיעה כולל העתק כרטיסים ושמות המלונות, מתי ימסרו הדרכונים לידי ההורה שטס עם הילדים ומי יחזיק את דרכוני הילדים בשגרה, אופן המימון של הנסיעה, כולל ביטוח נסיעות וחבילת חו"ל בטלפון והמדינות שאליהן לא ניתן לטוס (לדוגמה, מדינות שלגביהן קיימת אזהרת מסע, או מדינות שאינן חתומות על אמנת האג להחזרת ילדים חטופים)".
עו"ד רות דיין וולפנרעו"ד רות דיין וולפנרצילום: ענבל מרמרי
הגרוש שלי רוצה לנסוע עם שלושת ילדינו לחופש. הקטנה בת שנתיים ואני חוששת שזה מוקדם מדי עבורה. האם אני יכולה להתנגד? "תלוי בהוראות ההסכם ביניכם. בעיקרון, בהיעדר הסכמה בין ההורים, בית המשפט הוא זה שמכריע במחלוקת. אם האב שוהה עימה באופן שגרתי ומבקש לצאת עם שלושת הילדים לחופשה, הרי שהוא אחראי מספיק כדי לעשות זאת. לפעמים יש צורך לשחרר שליטה ולסמוך על שיקול הדעת של ההורה האחר, ועל יכולתו להתנהל עם הילדים".
הגרושה שלי רוצה לנסוע עם הילדים המשותפים שלנו, וגם עם הילדים של בן הזוג החדש שלה. אני לא רוצה שזה יקרה מסיבותיי שלי. יש לי מה לעשות? "לא ממש. זכותה של גרושתך לנסוע עם בן זוגה וילדיו, ובהיעדר עילה עניינית להתנגדותך - בית המשפט ככל הנראה יאשר את הנסיעה".
הקורונה מרימה שוב את ראשה . הגרוש שלי רוצה לקחת הילדים לחו"ל ואני חוששת, כי הילדים לא מחוסנים. כיצד אוכל למנוע את הנסיעה? "הסיבה הזו, להערכתי, לא תמנע את החופשה המתוכננת".
אנחנו בהליכי גירושים לא קלים, ואנחנו פועלים למשמורת משותפת. בעלי הזמין נופש עם הילדים ליעד מסוים, ואני חוששת. האם אני יכולה להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד ילדיי? "כן, תוכלי להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ, אך עליך להיות מודעת לשלושה דברים: צו העיכוב נשאר על כנו עד שהילדים מגיעים לגיל 18, או שהוא יבוטל אך ורק בהסכמת שניכם. שנית, הוא עדיין יוכל לעתור להוצאתם מהארץ לחופשה ויש סיכוי סביר שיאשרו לו זאת, בכפוף למתן ערבויות. שלישית, צו המניעה הוא חרב פיפיות - בכל מקרה שאת תרצי לנסוע איתם לחופשה בחו"ל, תצטרכי להגיש בקשה בדיוק כמותו, ולהציע ערבויות כספיות".
4 צפייה בגלריה
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
(צילום: Shutterstock)
מהם הקריטריונים להוצאת צו עיכוב יציאה מן הארץ נגד ילד במצב שבו בני הזוג בסכסוך גירושים, או כבר התגרשו? "בכל מקרה שאחד ההורים מבקש צו עיכוב יציאה מהארץ, וטוען שהוא חושש שההורה השני יוציא את הילד מהארץ ללא הסכמתו, בית המשפט מוציא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד הקטין, שנותר בתוקף עד גיל 18".
האם על מנת להוציא צו עיכוב יציאה נגד ילד, ההורה המבקש צריך לתת ערבות בנקאית? "לא. הורה המבקש להוציא צו עיכוב יציאה צריך להגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה. ברוב המקרים מספיקה הבעת חשש שלו להוצאת הקטין בלי הסכמה, על מנת לקבל צו. מערכת המשפט לא לוקחת סיכון במקרה של חשש לחטיפת קטין.
"בניגוד למצב שבו הורה מבקש לעכב את יציאת הילד מהארץ ולא נדרשת ערבות, כשהורה מבקש לצאת עם הילד מהארץ הוא נדרש להפקיד ערבות המבטיחה את החזרתו עם הילד לארץ. גובה הערבות נגזר על פי רוב ממידת הסיכון במקרה עצמו, וכל מקרה נבחן לפי נסיבותיו. כך לדוגמה, הערבות הנדרשת מאם שיש לה בן זוג זר, אין לה כאן משפחה ויש בידיה דרכון זר, גבוהה לאין שיעור מהערבות הנדרשת מאם בעלת דרכון ישראלי שמבקשת לצאת בקיץ לשבוע נופש ביוון. לעיתים נדרשים גם ערב או ערבים, שיציאתם מהארץ תעוכב עד חזרת הילד ארצה".
4 צפייה בגלריה
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
(צילום: Shutterstock)
עד מתי ניתן להוציא צו עיכוב יציאה נגד ילד, והאם דעתו של הילד תידרש? "עד גיל 18, ולא שואלים את דעתו של הילד".
גרושתי חזרה לחיות בחו"ל והילדים חיים איתי בישראל. לפי ההסכם, בחופשות הילדים ייסעו אליה. לקראת חגי תשרי הם צפויים לנסוע אך אני חושש שהם לא יחזרו. מה ניתן לעשות? "בהסכם הגירושים הייתם אמורים להסדיר את הערבויות. אולם גם אם לא עשיתם כך וכרגע עולה חשש חדש, ניתן לעתור לבית המשפט ולדרוש ערבויות להחזרת הילדים לארץ".
האם ניתן להוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ גם נגד הגרוש או הגרושה? "כן, רק בלשכת ההוצאה לפועל, ובתנאי שיש לו או לה חוב מזונות כלפיכם".
יש לך טיפים חשובים להורים כדי לצלוח בשלום סכסוכים הקשורים להוצאת צו עיכוב הליכים? "חשוב לזכור שהצו יהיה בתוקף הוא עד גיל 18. אם אין באמת חשש לחטיפת הילדים, כדאי מאוד לבטל אותו בהסכמה, כשסכסוך הגירושין יסתיים. יש לזכור שכל קושי שתערימו על הצד השני, יכול לפעול נגדכם בעוד שנה-שנתיים, כשאתם תרצו לטוס עם הילד לחו"ל. לכן, כדאי לחשוב היטב אם באמת קיים סיכון שהילדים ייחטפו. אם יש חשש ואתם לא בטוחים בכוונות של ההורה האחר, אל תוותרו על ערבויות".