1 צפייה בגלריה
 חגים וגירושים
 חגים וגירושים
חגים וגירושים
(צילום: GettyImages)
תקופת החגים כבר ממש כאן, ולצד החגיגיות היא עלולה להיות גם קשה ולחוצה לרבים מאיתנו, במיוחד להורים הגרושים. בתקופה זו הסדרי ראייה משתנים, מה שעלול ליצור מתחים ואף מריבות סביב השאלה היכן יבלו הילדים את החגים, עם מי וכמה. לא אחת, אי-הסכמות בשאלות אלה מגיעות לבית המשפט בדמות "בקשה לקביעת הסדרי שהות בחגים".
אם יש מתיחות בין ההורים, הילדים שמוצאים את עצמם בעין הסערה עלולים להיפגע מכך מאוד. אז איך ממזערים את הפגיעה בילדים בתקופת החגים ומה חשוב לדעת משפטית? "ממון" גיבש מדריך בעניין בעזרתה של עו"ד רות דיין וולפנר, בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה.
קראו עוד:
איך מחלקים את השהות בחגים בין הורים גרושים? ברירת המחדל היא שהילדים ישהו בחג מסוים עם אחד ההורים, ובשנה שלאחר מכן עם ההורה השני. נהוג שאם בשנה אחת הילדים עם האב בראש השנה, הם יהיו עם האם בערב פסח באותה שנה, שכן אלו שני חגים מאוד מרכזיים. את שאר החגים נהוג לחלק באופן שווה פחות או יותר. בכל מקרה, הסדר מתהפך בשנה שלאחר מכן. עם זאת, לכל משפחה יש את המנהגים שלה וזכותם של ההורים להחליט לחלק את החגים ביניהם באופן אחר מה"מקובל".
האזינו: למה אנחנו מרגישים אשמים כל הזמן ומה עושים עם כל זה

כך לדוגמה, בני זוג החליטו שהילדים ישהו עם האם ומשפחתה בכל ערב פסח, שכן במשפחתה נערך סדר חגיגי במיוחד שהילדים אוהבים, ועם האב הילדים יהיו בכל יום העצמאות בשל אירוע מנגל גדול במשפחתו. כאשר שני ההורים מגלים גמישות ונכונות לראות את התמונה כולה, ולהעדיף את טובת הילדים על פני שיקולי שוויון קפדני, הם מאפשרים לעצמם חגים שקטים ורגועים יותר, שלא מלווים במתח ובאיומים מדי שנה.
אנחנו גרושים. יש לנו ילד בגיל 15. בערב ראש השנה על פי ההסכם הוא אמור להיות עם אימו, אולם הוא רוצה לחוגג עם האב. מה הדין? עו"ד רות דיין וולפנר מציינת כי מצד אחד אם יש הסכם, הוא מחייב. מצד שני, קשה להכריח נער בן 15 לשהות במקום שהוא אינו מעוניין בו. עם זאת, חשוב לזכור שכאשר ניתנת לגיטימציה לילד "לבחור" היכן להיות, ניתן לו כוח שיאפשר לו בעתיד להחליט לשהות דווקא עם ההורה האחר.
עו"ד רות דיין וולפנרעו"ד רות דיין וולפנרצילום: ענבל מרמרי
אני חילונית והגרוש שלי דתי. ביום כיפור בתנו בת ה-14 תבלה תהיה איתו לפי ההסכם, אך לא תוכל שלא לצום כפי שהיא רוצה ואני לא מסכימה שרצונו יכפה עליה. מה עליי לעשות? עו"ד רות דיין וולפנר: "מדובר במקרה מאוד נקודתי. נראה שקשה יהיה לכפות על הקטינה לשהות עם אביה דווקא ביום כיפור, כאשר היא אינה צמה. הנערה יכולה להסביר לאב שהיא אינה מעוניינת לצום ולפיכך לא תרגיש בנוח אצלו ביום כיפור, ולהציע במקום זה שתשהה עימו בראש השנה".
בסוכות אני רוצה לנסוע לטיול בחו"ל עם הילדים שלי ושל גרושתי בני השמונה והעשר, יחד עם חברתי החדשה לחיים. גרושתי מתנגדת. בהיעדר הסכמה לנסיעת הילדים לחו״ל, תוכל לפנות לבית המשפט ולבקש היתר לצאת עם הקטינים לחו״ל. בהיעדר נסיבות מיוחדות, ולאור גילם של הילדים, בית המשפט ייטה ככל הנראה לאשר את הנסיעה בכפוף להפקדת ערבויות להחזרתם לארץ בתום החופשה. לגבי הערבויות - הן תלויות ברמת הסיכון ובדרך כלל לא מדובר על ערבויות שלא ניתן לעמוד בהן.
גרושתי רוצה לקחת את ילדנו לחו"ל בסוכות שלא לפי ההסכם. מה נדרש כדי להוציא צו עיכוב יציאה כנגדה ונגדם? נגדה לא ניתן להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ שכן אתם כבר גרושים, וזכותה לצאת מהארץ היא חלק מזכויות היסוד של אזרחים במדינת ישראל.
נגד הילדים ניתן לעתור לצו עיכוב יציאה מן הארץ בכל מקרה שקיים חשש שיוצאו מהארץ בניגוד להסכמת אחד ההורים. במקרה כזה, בית המשפט מוציא צו לעיכוב הילדים מהארץ עד גיל 18. ברגע שניתן הצו, הרי שאם האם רוצה לטוס עם הילדים לחו"ל היא צריכה להגיש בקשה לביטול הצו, לפרט את מהות הנסיעה ולהציע ערבות להחזרתם לארץ בתום החופשה. מצד שני, חשוב לזכור שבפעם הבאה שאתה תרצה להוציא אותם מהארץ, גם הדרך שלך לנתב״ג תעבור דרך בית המשפט.
כעורכת דין עם ותק בדיני משפחה, אילו עצות את יכולה לתת להורים גרושים בחגים? "אחת הנוסחאות הבדוקות לנזק נפשי בלתי הפיך לילדים היא גילוי פומבי של איבה, טינה, שנאה ובוז כלפי ההורה השני. אחת ההחלטות היותר פרודוקטיביות שתוכלו לקבל לכבוד השנה החדשה היא להימנע בכל מחיר מגילויי שנאה שכאלה, לפחות לא ליד הילדים", מציינת עו"ד רות דיין וולפנר.
כמו כן, היא אומרת, רצוי לקבל החלטות בקשר לתקופת החגים על בסיס השאלה מה יעשה טוב לילד. כך למשל, הערמת קשיים שלא לצורך על נסיעת הילדים לחו"ל עם ההורה האחר; התעקשות על שעות קבלת הילדים באופן שאינו מאפשר להם ליהנות מארוחת חג או מבילוי אחר; שליחת הודעות טקסט "ארסיות" בגין כל איחור; איומים בהגשת תלונות למשטרה והסתת הילדים - כל אלה לא יתרמו לרווחתם הנפשית של ילדיכם. למעשה, זהו מתכון בדוק לטראומת חגים.
עו"ד דיין וולפנר ממליצה לגלות גמישות ולא להיצמד להסכם. "נכון שהסכמי גירושים כוללים, בדרך כלל, התייחסות לחגים, אבל במקרה של אי-הסכמה כדאי ורצוי להתחשב גם ברצון הילדים, ולא בהכרח להיות כפופים לחלוקה היסטורית שנקבעה בהסכם הגירושין. אם הילדים לא אתכם ואין לכם זוגיות, תכננו מראש פעילויות מהנות לתקופה זו. תכנון פעילות מרגשת יאפשר לכם לשחרר את הילדים בקלות ובאהבה, ויעזור להם להעביר את החג ללא רגשי אשם.
"הישמרו מפני הישענות על הילדים. ילדים לא אמורים לתמוך בהורה, לא אמורים לדאוג לו שלא יהיה לבד, ולא אמורים לחשוש שהם משאירים אותו לבד. ולסיום, אומנם מדובר בעניין טכני, אבל הוא יכול להרוס את כל חופשת החג. אם אתם מתכננים נסיעה לחו"ל עם הילדים, בדקו היטב שלא נשאר נגדם צו עיכוב יציאה מהארץ מתקופת הליך הגירושים. צו עיכוב יציאה נגד קטינים נותר בתוקף עד הגעתם לגיל 18 ואינו פוקע מעצמו. לכן, חשוב לוודא עניין זה באמצעות פניה למשטרת הגבולות, ולא להמתין לרגע האחרון".