בשיתוף תלמה
זה קרה בחודש אוגוסט האחרון. נדב לוי (44), מחלוצי ענף הבוצ'יה בישראל, זכה באליפות אירופה לאחר שגבר על רוברט מז'יק הסלובקי במשחק מלא תהפוכות. לוי, שהביא כבוד גדול לישראל, שיחק מול יריבו ברוטרדם שבהולנד תחת כיפת השמיים, וזאת כדי לחשוף בפני הציבור הרחב את הענף הפראלימפי הייחודי. הנבחרת הישראלית רשמה בתחרות הישג מרשים נוסף עם זכייתה של בת אל ברייטמן הכהן במדליית הארד.

לוי, הלוקה בשיתוק מוחין, הוא שהביא למעשה את ענף הבוצ'יה (הדרום אמריקני במקורו) לישראל ופיתח אותו עם המאמן ברוך חגאי. את הבוצ'יה משחקים ביותר מ-50 מדינות ברחבי העולם. הוא מיועד לבעלי נכות קשה, ולכן השחקנים בו יושבים על כיסאות גלגלים. המשחק עצמו דומה לפטנק. הוא משוחק על משטח חלק, שעליו השחקנים זורקים – באמצעות ידיהם, רגליהם או ראשיהם– כדורי עור צבעוניים, במטרה להגיע קרוב ככל האפשר לכדור מטרה לבן. השחקנים רשאים לפגוע בכדורי יריביהם ולהרחיק אותם מהמטרה, מה שהופך את הבוצ'יה למשחק מאוד אסטרטגי. בסיום המשחק מקבלים השחקנים ניקוד על פי מרחק הכדורים של כל שחקן מכדור המטרה.
בבוצ'יה מתחרים גברים לצד נשים, ואפשר לשחק בו אחד נגד אחד, זוג נגד זוג או כמשחק קבוצתי, שבו הקבוצה צוברת נקודות בהתאם למידת הקרבה של כדורי כלל השחקנים לכדור הלבן. את המשחקים אפשר לקיים באולמות סגורים, אך גם בשטחים פתוחים כל עוד מדובר על משטח חלק. הענף אינו דורש מאמץ פיזי או כוח, כך שהמדדים המרכזיים בהצלחת השחקן הם ריכוז, דיוק, מיומנות וחשיבה טקטית.
4 צפייה בגלריה
אריאל וקסלר ונדב לוי
אריאל וקסלר ונדב לוי
אריאל וקסלר ונדב לוי. "אל תתייחס לשום דבר בקיצוניות"
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
אריאל וקסלר ונדב לוי
אריאל וקסלר ונדב לוי
אריאל וקסלר ונדב לוי
(צילום: יריב כץ)
אחד מאלה שהתאהבו בבוצ'יה, והמשחק אף הפך לחלק מרכזי בחייו, הוא אריאל וקסלר בן ה-17 מכפר סבא, הנחשב להבטחה הצעירה בענף. אריאל מתמודד עם ניוון שרירים ומתקשה בהליכה ובמוטוריקה עדינה. "יש לי מילדות מחלת ניוון שרירים שמתגברת כל הזמן", הוא מסביר, "למעשה, אני קם כל בוקר ללא ידיעה ברורה אם וכיצד המחלה תחמיר הפעם. מאז שהכרתי את ענף הבוצ'יה אני מגיע להתאמן במועדון ספיבק בין שלוש לארבע פעמים בשבוע. הכרתי פה חברים טובים, שאני מאמין שיישארו איתי כל החיים, וגם השתתפתי כבר בשלוש תחרויות – טורניר סתיו באיל"ן חיפה, טורניר חורף בספיבק ובאליפות ישראל האחרונה. החלום שלי הוא להגיע לאולימפיאדה ולהביא מדליה למדינה".
מה אתה אוהב במשחק הזה? "בעיקר את העובדה שהחלק הדומיננטי בו הוא המנטליות, איך אתה מתמודד מול עצמך, וכמובן האסטרטגיה, הדיוק והיכולת לפתור בעיות".
מי שנחשב לאורים והתומים של המשחק בישראל הוא כאמור נדב לוי. במסגרת פרויקט "בוקר טוב יותר" של תלמה וקבוצת "ידיעות אחרונות", המתקיים השנה בשיתוף ההתאחדות הישראלית לספורט נכים, הגיע נדב לפגוש את אריאל הנרגש ולהעניק לו מספר טיפים להמשך דרכו הספורטיבית.
"באפריל 2009 הקמתי את הענף יחד עם ברוך חגאי, ומאז, במשך 14 שנים, אני מתאמן, הן בארץ והן בחו"ל", סיפר נדב לאריאל, "כיום אני מציין את השנה ה-11 שלי בתחרויות. במהלך השנים האלו השתתפתי בטורנירים, גם מקומיים כמו אליפויות ישראל וגם בינלאומיים. בין היתר זכיתי לייצג את המדינה במשחקים הפראלימפיים בריו 2016 ולאחר מכן גם במשחקים הפראלימפיים בטוקיו 2021, שם גם נשאתי בגאווה את דגל המשלחת. לפני כחודש חזרתי לשמחתי עם התואר אלוף אירופה בבוצ'יה".
4 צפייה בגלריה
נדב לוי
נדב לוי
אלוף אירופה. נדב לוי
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
אריאל וקסלר
אריאל וקסלר
כוכב עולה. אריאל וקסלר בפעולה
(צילום: יריב כץ)
בתשובה לשאלתו של אריאל כיצד הצליחו נדב וחבריו לקבוצה להתמודד עם הלחץ בגמר אליפות אירופה השיב נדב כי "כשאתה מגיע לטורנירים גדולים, השקט הנפשי מהווה 80-70 אחוז מההצלחה. כולם מגיעים בכושר טוב, והשאלה היא מי יתעלה על עצמו בזמן המשחק. אתה מתמקד בנקודה הספציפית הזאת ובעצם אתה חי את הרגע. על מנת להכין את עצמי למשחק בצורה הטובה ביותר אני עושה המון אימוני מדיטציה, מיינדפולנס ויוגה".
לקראת תום המפגש תהה אריאל מה הוא צריך לעשות בשביל להתקדם ולהגשים את חלומותיו בנוגע למשחק. נדב השיב: "ראשית, אל תתייחס לשום דבר בקיצוניות. גם אם היו לך אימון גרוע או משחק גרוע, הרי שמחר יהיו עוד משחקים ועוד טורנירים שבהם תוכל להוכיח את עצמך. אני מאחל לך שתדע להתמיד ולא להישבר. כמו שאתה לא נשבר בחיים – אל תישבר בספורט, כי בסופו של יום הספורט עושה רק טוב ורק מחשל אותנו אם לוקחים אותו לכיוונים הנכונים".
אריאל מסכים לחלוטין. "הספורט נתן לי להבין שלא משנה איזו מחלה יש לי ואיזה קושי עומד לפניי, אני תמיד אוכל להגיע לכל מטרה שאני רוצה", סיפר לנדב, "הכי מרגש אותי זה כמובן לנצח, אבל גם לראות את ההתקדמות שלי בבוצ'יה. בכל תחרות ובכל זריקה שלי אני חש איך הרמה שלי במשחק משתפרת".

כולם יכולים להיות אלופים ואלופות!

גם לכם יש נכות, ואתם רוצים להפוך לספורטאים (ובעתיד אולי אפילו לספורטאים מקצועיים)? חולמות להיות ספורטאיות אך חוששות בשל המגבלה? לא בטוחים באיזה ענף ספורט לבחור? ההתאחדות הישראלית לספורט נכים, תלמה וקבוצת "ידיעות אחרונות" מזמינות ילדים וילדות בני 18-7, עם מוגבלות פיזית ו/או לקות ראייה ו/או עיוורון, להירשם ליום היכרות עם ענפי הספורט הפראלימפי השונים. הענפים שבהם תוכלו להתנסות הם כדורסל כיסאות גלגלים, בדמינטון (כדור נוצה), בוצ'יה, טניס כיסאות גלגלים וריצה, הכל בליווי מדריכים מקצועיים. באירוע תזכו לפגוש ספורטאים פראלימפיים מובילים, צעירים ובוגרים, וגם את האלופה האולימפית לינוי אשרם – שמפגש איתה הוא סיבה מספקת בפני עצמה להגיע לאירוע.
האירוע יתקיים ביום שלישי, 14 בנובמבר, בשעות 19:30-16:30 בבית ספר יצחק שמיר – קריית חינוך הרצוג, הרצליה. המקום נגיש. ההשתתפות מותנית ברישום מוקדם. ההרשמה פתוחה עד 4 בנובמבר. האירוע יצולם ויתפרסם בעיתון "ידיעות אחרונות", באתר ynet ובפלטפורמות נוספות. רוצים להירשם? היכנסו לקישור.
לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם ההתאחדות הישראלית לספורט נכים בטלפון: 03-6493132 או במייל: office@isad.org.il.
בשיתוף תלמה