לא כל הילדים מסכימים לבוא לטיפול רגשי או פסיכולוגי, גם אם אתם ההורים מרגישים שהם צריכים זאת. לפעמים הם לא מוכנים, או עדיין לא יכולים, להכיר בכך שיש להם קושי. ייתכן שהם מתביישים להגיע לאיש מקצוע, או מתגוננים ולא רוצים לקחת אחריות. ייתכן שהם סגורים ומתקשים לשתף מישהו שהם לא מכירים, ובמקרים אחרים - הם עדיין צעירים מדי ולא בשלים לכך.
3 צפייה בגלריה
מה אתם יכולים לעשות בבית כדי לעזור לילדים?
מה אתם יכולים לעשות בבית כדי לעזור לילדים?
מה אתם יכולים לעשות בבית כדי לעזור לילדים?
(צילום: shutterstock)
במקרים כאלה, אימהות ואבות רבים שוקלים לפנות להדרכת הורים, שמתמקדת במה שהם יכולים לעשות בבית כדי לעזור לילדים. היתרון בהדרכת הורים, ביחס לטיפול שממוקד בילד, הוא שניתן לקיים אותה באופן ממוקד ופרקטי כדי לתת מענה יעיל לאתגרים בבית. כאשר עובדים עם ילדים, העבודה הטיפולית היא לעיתים קרובות עקיפה, ודורשת יותר עדינות.
קראו עוד:

במה שונה טיפול פסיכולוגי מהדרכת הורים?

טיפול פסיכולוגי בילדים נבדל מהדרכת הורים בעיקר במיקוד שלו. כשעובדים עם הילדים עצמם - הם הפוקוס. הפגישות הטיפוליות משמשות מקום מכיל לעיבוד החוויות שלהם, ולשיתוף, ולמטפלים יש הזדמנות להכיר את הילדים ולאפיין את אישיותם כדי לעזור באופן הכי מתאים. אם הילדים בשלים לכך, אפשר גם לתת להם כלים ישירים שיעזרו להם להתמודד עם האתגרים השונים שהם חווים. לעיתים, עצם החוויה הטיפולית של נראות, הקשבה, תשומת לב טיפולית ומשחק משותף - הן בעלות איכות מרפאה ומקדמת עבור הילד.
בהדרכת ההורים הפוקוס הוא בהורים – מה הם יכולים לעשות ולשנות בבית כדי לסייע לילד או לילדה? הדרכה עם ההורים היא מעשית ומתקיימת לעיתים דרך ניתוח קונקרטי של סיטואציות שקרו בבית. המטרה היא לתת להורים כלים להתנהלות שמתאימה יותר לילד ולצרכים הרגשיים שלו, באופן כזה שישפר את תפקודו. יש לציין כי טיפול פסיכולוגי בילד מלווה ברוב המקרים בהדרכת הורים. הילד מגיע אחת לשבוע - וההורים אחת למספר שבועות או חודש.

היתרונות בטיפול שמתמקד בהורים

עבודה תכליתית וממוקדמת - בהדרכת הורים, לרוב, העבודה היא יותר תכליתית וממוקדת ולכן משך ההתערבות יכול להיות יותר קצר. בנוסף, ההורים יכולים להציף נושאים כלליים שקשורים גם למשפחה ולאחים, ולא לדבר רק על הילד שבטיפול. עבודה שכזאת "משחררת" את הילד מתחושה שהוא הבעיה בבית, ונותנת את הידיעה או האפשרות שגם ההורים צריכים לעבוד ולשנות.
השפעת ההורים על הבית - יתרון נוסף בהדרכה קשור בהיותם של ההורים סוכני שינוי מרכזיים בבית, שמנהלים ומובילים אותו, ולכן שינוי בתגובות ובהתנהגויות שלהם יכול להשפיע ביעילות ובמהירות יחסית על כל המשפחה. לעיתים, כשילד עושה שינוי והוריו ממשיכים להתנהל באותו האופן שבו הם התנהלו תמיד, הילד חש ייאוש ולא מקבל תמיד פידבק לשינויים שהוא מתאמץ לעשות - וזה עלול לפגוע בתהליך.
"בהדרכת הורים, לרוב, העבודה היא יותר תכליתית וממוקדת ולכן משך ההתערבות יכול להיות יותר קצר. בנוסף, ההורים יכולים להציף נושאים כלליים שקשורים גם למשפחה ולאחים, ולא לדבר רק על הילד שבטיפול"
הגדרת מטרות ברורה - מכיוון שבהדרכת ההורים הפרטנרים לעבודה הם המבוגרים ולא הילדים, מתאפשר מעין חוזה עבודה יותר ישיר - הגדרה ברורה של המטרות והמשגה ישירה של המוקדים להתערבות. מאפיינים אלה הופכים את הדרכות ההורים לכלי יעיל, ולרוב קצר מועד, להובלת שינויים בבית ולהתמודדות עם אתגרים בהורות.
טיפול בטלפון או בזום - בניגוד לטיפול בילדים שמחייב פגישה פנים אל פנים, את הדרכת ההורים ניתן לקיים גם טלפונית או בזום. בנוסף, ההדרכה מאפשרת לכם ההורים להציף סוגיות שנוגעות לכל הבית, לזוגיות ההורית ולדינמיקה המשפחתית הכללית.
3 צפייה בגלריה
אפשר גם בזום. הדרכת הורים
אפשר גם בזום. הדרכת הורים
אפשר גם בזום. הדרכת הורים
(צילום: shutterstock)

היתרונות בטיפול פסיכולוגי

טיפול שכזה נותן לילדים מקום ניטרלי משלהם לפרוק את הקשיים, להתייעץ, לקבל כלים ולשתף את המטפל. בטיפול מתאפשר לילד לחוות קשר ייחודי עם דמות טיפולית מיטיבה שאינה דמות חינוכית כמו מורה, ואינה דמות הורית כמו אימא ואבא שלו, ושמתמקדת בצרכים הרגשיים שלו.
בטיפול פסיכולוגי או רגשי עם ילדים בגילי הגן ובית הספר היסודי, יש אלמנט של חוויה משותפת של המטופל והמטפל (משחק, טיפול משותף בחיות, אומנות, תנועה ועוד) והחוויה הזאת היא מעצימה ובעלת כוח מרפא מבחינה רגשית. בנוסף, בטיפול פסיכולוגי או רגשי לילד שמלווה בהדרכת הורים יש מסר נכון - שגם הילד וגם ההורים צריכים "לעבוד" כדי להשיג שינוי; מסר של אחריות משותפת.

מתי כדאי לבחור בהדרכת הורים?

אם הילדים הם צעירים בגילי גן - אז, הדרכת הורים יכולה להוביל לשינויים משמעותיים אצל הילדים - כי בגילים אלה הם מגיבים באופן מיטבי לשינויים שהורים עושים, וקל להם יותר לשנות את התנהגותם גם ללא התערבות ישירה מולם.
כשילדים או מתבגרים מסרבים להגיע לטיפול - כי הם מתביישים, חוששים או לא מרגישים שיש להם בעיה, ניתן לעבוד עם ההורים ודרך זה להוביל שינויים.
כשההורים מרגישים שעליהם להוביל שינוי - הדרכה תתאים גם במצב שבו ההורים חשים שההתנהגויות ההוריות והקושי שלהם להתמודד הוא זה שצריך להשתנות (או כשהם חשים שהסימפטום של הילד הוא בתגובה לקושי הורי שלהם, ולא עומד בפני עצמו), ורוצים לקחת על עצמם את האחריות לחולל שינוי, הדרכת הורים בהחלט תוכל לכוון ולעזור.
3 צפייה בגלריה
להצליח לנסח את הקונפליקטים. הדרכת הורים מול טיפול פסיכולוגי
להצליח לנסח את הקונפליקטים. הדרכת הורים מול טיפול פסיכולוגי
להצליח לנסח את הקונפליקטים. הדרכת הורים מול טיפול פסיכולוגי
(צילום: shutterstock)

איך לבחור במטפלים שיתאימו לנו?

ראשית, המטפל שעובד אתכם אמור להכיר טוב את עולם הילדים והנוער, ולכן יש יתרון לבחירת מטפל שגם נפגש ועובד בעצמו עם ילדים ומתבגרים - ולא רק מדריך את ההורים. המטפל אמור להבין מיהו הילד שלכם, מהם האתגרים שעימם הוא מתמודד, איך הוא "בנוי" מבחינה אישיותית, למה הוא זקוק מבחינה רגשית, ואיך לגשת אליו באופן שיניב תוצאות.
חשוב לבחור באיש מקצוע שאנחנו מתחברים אליו, מרגישים איתו בנוח, וחיים בשלום עם הערכים והעמדות שלו בתחום ההורות. טיפולים שונים על סוגיהם נוגעים פעמים רבות ברבדים מאוד אישיים ועמוקים שלנו כבני אדם, וגם של ההורות ושל הזוגיות שלנו, וכדי שנוכל להתמסר ולסמוך על האדם שעובד איתנו - חשוב להיות קשובים לעצמנו ולתחושות הבטן שלנו עם אותו אדם.
יש להפעיל שיקול דעת מתוך היכרות שלנו עם הילד שסביבו אנו מתייעצים, עם הרגלי הבית שלנו, עם מאפייני הזוגיות וההורות, ועם אישיותנו, ולהרגיש שאנחנו שלמים ומסכימים עם ה"קו" והכיוון הכללי של המטפל. מובן שאם הוא מכוון אותנו לקו שמרגיש לנו נוקשה מדי, לא מתאים לילד שלנו, או לא ניתן ליישום אצלנו בבית מבחינות שונות - נסיק שזה לא המקום עבורנו.
עם זאת, כשאנחנו נעזרים במטפלים, חשוב נהיה פתוחים לאמץ חשיבה חדשה, לצאת מהקופסה מבחינת פתרונות ודרכים לשינוי, ולהצטייד בביטחון עצמי מספק כדי להכיר במקומות שבהם אנחנו מתנהגים באופן שלא משרת טוב את הילד. הדבר חשוב גם לטובת ההקשבה לאמירות טיפוליות שמכוונות אותנו לדרך יעילה יותר. היו נכונים לשנות את ההתנהגויות ההוריות שלכם במקומות שנדרשים.

מיהו המטפל היעיל?

אם הילד שלכם חווה קושי אורגני כלשהו כמו קשיי ויסות רגשיים או חושיים, קשיי קשב וריכוז, אישיות מתנגדת, קשיים חברתיים, הימנעות וביישנות, חרדות או כל מאפיין אחר - המטפל אמור להכיר היטב מאפיינים רגשיים והתפתחותיים של ילדים ובני נוער כדי לתת לכם את הכיוון המדויק עבור הילד שלכם, ולא "לפספס" את ההכוונה הנכונה עבור הילד שלכם.
המטפל אמור להבין היטב מי אתם, ההורים. מי מכם דומיננטי יותר באילו תחומים בבית? האם יש ביניכם הבדלי גישות חינוכיות - ואיך מגשרים ביניהן? מה מאפיין כל אחד מכם ההורים מבחינה רגשית ואישיותית? הרעיון של הדרכת הורים מדויקת הוא לזהות את המקומות שבהם הילדים שלכם לא מקבלים באופן מלא את מה שהם צריכים מבחינה רגשית, להבין מדוע זה קורה, ולכוון אתכם ההורים לשינוי.
"הדרכת הורים שתתמקד רק ב'מה צריך לעשות בבית', או תכוון לפעולות "נכונות" על פי הספר - תפספס את ייעודה ולא תצליח לחולל שינוי אמיתי בבית. כדי שהדרכת הורים תהיה מדויקת, היא צריכה להיות כל הזמן בתנועה, בין המישור ההתנהגותי והפרקטי של 'מה לעשות', לבין ההבנות העמוקות יותר"
לעיתים, המטפל ירגיש שאתם מתמקדים מדי בוויכוחים ביניכם או בזוגיות שלכם, ולא מספיק קשובים לצרכיו של הילד, לעיתים הוא יזהה שהגבולות בבית נוקשים מדי או חלשים מדי, או שאחד האחים בבית "לוקח" מכל השאר את תשומת הלב. לעיתים הוא יחשוב שהמודל שאתם נותנים לילד אינו משרת אותו היטב ויכוון אתכם לבדוק את עצמכם, ולעיתים הוא או היא ירגישו שדרושה לילד יותר מתשומת הלב שלכם, ההורים. בפעמים אחרות, ההכוונה תהיה דווקא "לזוז" מהילדים, להתערב פחות ולאפשר להם יותר נפרדות ועצמאות.

ומהי הדרכת הורים יעילה?

הדרכת הורים יעילה, נכונה ומתאימה היא כזאת שתדע לנסח מהם הקונפליקטים שהילדים שלכם מתמודדים עימם. וגם, מה בהתמודדות שלהם כרגע לא משרת אותם טוב, למה הם זקוקים מבחינה רגשית ויישומית, ומה אתם כהורים יכולים לעשות או לשנות כדי לפגוש אותם באופן מדויק יותר.
הדרכת הורים שתתמקד רק בחלק ההתנהגותי של 'מה צריך לעשות בבית', או תכוון לפעולות "נכונות" על פי הספר, אך הן לא יהיו מדויקות לילדים הספציפיים שלכם או אליכם - תפספס את ייעודה ולא תצליח לחולל שינוי אמיתי. כדי שהדרכת הורים תהיה מדויקת, היא צריכה להיות כל הזמן בתנועה, בין המישור ההתנהגותי והפרקטי של 'מה לעשות', לבין ההבנות העמוקות יותר של דפוסים התנהגותיים, מבני אישיות, מאפיינים רגשיים והתפתחותיים והתאמה רגשית ביניכם לבין הילד. כלומר, הדרכת הורים יעילה צריכה לגעת בו-זמנית במישורים היום יומיים וגם במישורים העמוקים יותר; כי אם אחד המישורים "יוזנח" - הקשיים לא יעובדו באופן מספיק מקיף שייתן מענה אמיתי.
ולבסוף, מכיוון שאתם ההורים הם אלה שמובילים ומיישמים את השינוי בבית, תהליך הדרכת הורים יעיל צריך להצליח להיות אמפתי אליכם ואל הקשיים והאתגרים הרבים שההורות מציבה בפניכם. עם זאת, בתהליך אתם אמורים להבין היכן הדברים צריכים להשתנות ולהשתפר כדי לעזור לילדים שלכם.
הורים שירגישו שהמטפל ביקורתי כלפיהם, לא מבין אותם, לא מזדהה עם הקשיים שלהם, או לא מקבל אותם - יתקשו לסמוך עליו, ולאפשר לו לכוון אותם לעבר שינוי ממשי בבית. מצד שני, מטפל "עדין" מדי שיהיה עסוק בלשמור על ההורים ולא לפגוע בהם, לא יצליח להעביר באופן ישיר וברור את המסרים הנדרשים לשינוי.
הכותבים הם פסיכולוגים קליניים, מנהלים את מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים נוער ומבוגרים