עלייה לכיתה א' היא אירוע מרגש עבור כל הורה ותלמיד, וכשזה קורה בזוג ‑ מדובר בסיבה כפולה למסיבה. תשאלו 3,900 זוגות תאומים שייכנסו מחר לכיתות הלימוד בפעם הראשונה, כששנת לימודים חדשה ולא שגרתית תצא לדרך.
מדובר בעלייה של 39 אחוז במספר זוגות התאומים שעלו לכיתה א' בהשוואה ללפני עשור, אז עמד החלו את הלימודים 2,811 זוגות. פרופ' טל בירון, מנהלת מחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית, מסבירה כי טיפולי פריון מעלים את שיעורי ההריונות מרובי העוברים ‑ וזה ההסבר לקפיצה במספר.
"בעשור האחרון נשים רבות רוכשות השכלה ומפתחות קריירה לפני שהן מתפנות להקים משפחה, ולכן הן מגיעות לשלב הלידות בגיל מתקדם יותר", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
תאומים
תאומים
שלום כיתה א'
(צילום: אלעד גרשגורן)
לדברי פרופ' בירון, "השינוי הזה מעלה את הצורך להיעזר בטיפולי פריון כדי להרות כיוון שלצערנו ככל שגיל האישה עולה פוריותה פוחתת. טיפולי פריון מעלים את שיעורי ההריונות מרובי העוברים, ולכן אנו עדים לעלייה בלידות התאומים".
"היום גברה המודעות לכך שהריונות תאומים נושאים בחובם גם סיבוכים רבים יותר, בעיקר לידות מוקדמות ורעלת היריון", מוסיפה בירון, "ולכן גם בטיפולי פוריות נעשים מאמצים להוביל להריונות עם עובר אחד בריא".
קראו עוד:
"זה מאתגר ומעניין להתחיל את השנה עם ארבעה זוגות תאומים שיעלו לכיתה א'", מספרת שושי בן־יוסף, מנהלת בית חינוך יצחק נבון ביקנעם, שבו לומדים כ־450 תלמידים בכיתות א'־ו'. "הם צפויים להתחלק בין שלוש כיתות. אחד מהזוגות ילמד יחד באותה כיתה, לבקשת ההורים, וכל השאר ילמדו בכיתות נפרדות".
3 צפייה בגלריה
תאומים
תאומים
רובם ילמדו בכיתות נפרדות
(צילום: אלעד גרשגורן)

70 שלישיות

ומה לגבי מספר השלישיות? מנתוני משרד החינוך עולה כי השנה יעלו לכיתה א' 70 שלישיות אחים שיורכבו מ־110 בנים ו־100 בנות. לפני עשר שנים, אגב, עלו לכיתה א' בישראל 80 שלישיות.
מפילוח השלישיות העולות לכיתה א' עולה כי בירושלים ילמדו השנה הכי הרבה שלישיות בכיתות א' - 11. חולון מדורגת במקום השני עם ארבע שלישיות.
ניתאי, נהוראי־אברהם ואביגיל אליצור נולדו בהפרשים של ארבע דקות בלבד לפני כשש שנים. מחר הם יעלו כולם לכיתה א' בבית הספר נווה אברהם שבפתח־תקווה, ילמדו בכיתות נפרדות ‑ אבל מבטיחים לשחק יחד בהפסקות.
3 צפייה בגלריה
שלישייה
שלישייה
משפחת אליצור. יפגשו בהפסקות ובבית
(צילום: יובל חן)
"זה ממש כיף לעלות לכיתה א'", אומרת אביגיל, ונהוראי־אברהם מוסיף: "הייתי רוצה להיות עם כל האחים שלי בכיתה ביחד, אבל גם ככה זה בסדר". שלושתם כבר יודעים קרוא וכתוב, וניתאי ששולט בחומר מבטיח "לעזור לאחים שלי בקריאה ובכתיבה בשיעורים". אחיו אומר שהוא יעזור לו בחשבון.
האמא הגאה נעמה כבר סופרת את הדקות לקראת מחר: "זה נורא מרגש. מרגיש לי שהם גדולים פתאום, לא שלושת התינוקות שלי. אני מאחלת להם את כל ההצלחה שיש".