היכולת להיפרד היא מיומנות שימושית מאוד עבורנו, ילדים ומבוגרים כאחד. חישבו על ילדיכם הצעירים, הרי כל ערב הם נפרדים מהיום, כל בוקר נפרדים מכם בבוקר בכניסה למסגרת החינוכית, נפרדים מבית בשל מעברי דירה, מחברים שעוזבים, מחוג שמסתיים ועוד ועוד.
כעת, לקראת סיום שנת הלימודים, רבים מאיתנו כבר מסתכלים קדימה אל עבר שנת הלימודים הבאה. אבל רגע לפני, חשוב להכין את ילדינו לטובת פרידה מהמסגרת החינוכית הנוכחית, ובעיקר מהצוות החינוכי שליווה את ילדינו שנה או אף יותר מכך.
התפקיד שלנו הוא להכשיר את הילדים לחיים בוגרים ועצמאיים. היכולת להיפרד מפרקים משמעותיים בחיים בצורה בוגרת היא יכולת שתסייע לילד שלנו למשך כל חייו, ולכן יש צורך בתיווך המצב לקראת הפרידה.
2 צפייה בגלריה
יש לנו השפעה רבה על תהליך הפרידה
יש לנו השפעה רבה על תהליך הפרידה
יש לנו השפעה רבה על תהליך הפרידה
(צילום: shutterstock)
יש ילדים שקל להם יותר להתמודד עם סיטואציות של פרידה ויש שיתקשו. הנה כמה עצות שיסייעו לילד שלכם שפרק אחד עומד להסתיים בחייו ופרק חדש עומד להתחיל.

תיווך מציאות

כבר עכשיו רצוי להתחיל לדבר עם הילד על פרידה מהמסגרת המוכרת. אפשר לשאול שאלות שיעזרו לו לסכם את התקופה. למשל: "מה היה הכי כיף בגן?", "לאיזה חבר הכי תתגעגע בחופש?" וכו'. לצד שאלות אלה, אפשר כבר להתחיל לתווך את השינוי שיהיה בחופשת הקיץ ובשנת הלימודים הבאה. שיח זה ייצר הכנה לילד שתקופה עומדת להסתיים ואחרת להתחיל בקרוב. הילד לא יהיה מופתע ויוכל לראות את ההמשכיות של הלימודים, רק במסגרות שונות.
"אפשר לומר למשל לילד שעולה לכיתה א' שנוכל מדי פעם בימי שישי לבוא לבקר בגן. נזכיר לו שגם הצוות ישמח לפגוש אותו ובטח יופתע מכמה שכבר גדל"

להיפרד פנים אל פנים

לקראת היום האחרון ללימודים אפשר להציע לילד לצייר או לכתוב ברכה לצוות ממנו ייפרד. זאת הזדמנות ללמד על הוקרת תודה ועל כמה ביכולתנו לשמח את האחר. עצם הכנת הברכה והגשתה לצוות היא תהליך המסייע להפנמת הפרידה לצד פעילות משמעותית של הודיה והערכה. אם הילד עובר דירה או נפרד מכלל הילדים בגן, ניתן לחשוב גם על אירוע פרידה כמו מפגש אחר הצהריים בגן השעשועים, הכנת מגנט עם הטלפון שלכם לשמירה על קשר וכו'.
קראו עוד:

עוד ניפגש

אפשר להבטיח לילדינו כי יוכלו לבקר לעיתים במסגרת ממנה נפרדו כעת. אפשר לומר למשל לילד שעולה לכיתה א' שנוכל מדי פעם בימי שישי לבוא לבקר בגן. נזכיר לו שגם הצוות ישמח לפגוש אותו ובטח יופתע מכמה שכבר גדל ולא יאמינו שהוא עם תלבושת אחידה. כך גם נייצר חיבור לתקופה שלאחר הפרידה וגם נבטיח קשר מרגיע עם המסגרת המוכרת והוודאית של ההווה.
2 צפייה בגלריה
נבוא לבקר בימי שישי
נבוא לבקר בימי שישי
נבוא לבקר בימי שישי
(צילום: shutterstock)
גם אנחנו נפרדים
כהורים, נוח לנו להתנהל במציאות מוכרת וודאית. לכן, לא תמיד גם לנו קל לקראת הפרידה. והילד שלנו כמובן קורא אותנו ללא מילים. לכן, חשוב שגם אנחנו, כהורים, נעבד את נושא הפרידה, נלמד כמה שיותר פרטים לקראת המעבר ונפחית חששות לקראתו, ונוכל להיות הורים מכילים ונינוחים.
חשוב גם לזכור כי בימים הסמוכים לסיום מסגרת הלימודים, רצוי להיות רגישים מבדרך כלל לתנודות במצב הרוח של הילד, ונהיה עירניים להשפעת הפרידה עליו. כמובן שחיבוק, שהייה משותפת ומילות הרגעה יסייעו לילד במידת הצורך.
"ככל שתהליך הפרידה יהיה ידוע, מתוכנן ונינוח, כך הילד שלנו ימצא את הכוחות להתמודד עם הפרידה"

להיזכר עם חיוך

כל פרק בחיים שמסתיים, מלווה אותנו גם בהווה. בהחלט ניתן להתרפק על סיטואציות מצחיקות מהגן, להיזכר בחוויות, באתגרים שהיו והילד התמודד איתם וכמובן להסתכל בתמונות מהתקופות שחלפו. היכולת להתרפק מייצרת פרספקטיבה של התבוננות, שממחישה לילד איזה קילומטראז' הוא כבר עבר. כמו כן, היא משקפת לו מכמה מסגרות הוא כבר נפרד בהצלחה ולכמה מסגרות חדשות הצליח להסתגל. זאת ידיעה שמבססת את האמונה העצמית של הילד לגבי יכולותיו בכל הקשור לפרידה או להתחלה חדשה.
כהורים, יש לנו השפעה רבה על תהליך הפרידה ממסגרת הלימודים הנוכחית. ככל שתהליך הפרידה יהיה ידוע, מתוכנן ונינוח, כך הילד שלנו ימצא את הכוחות להתמודד עם הפרידה ועם ההתאקלמות הנדרשת במסגרת החדשה אליה ייכנס הילד.
הכותבת היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר