מערכת החינוך בישראל מאפשרת כיום לתלמידים לגשת לבחינות בגרות בשלל מקצועות, להביא לידי ביטוי כישורים מגוונים וליהנות מתכנים מתקדמים יותר מאשר בעבר. לסל האפשרויות הללו נוספה בימים אלה מגמה מעניינת: טיפול בחיות בר ואימון שלהן.
2 צפייה בגלריה
בגרות בספארי
בגרות בספארי
בגרות בספארי
(צילום: דניאל לוי)
מי שייהנו בשלב זה מהחידוש הם תלמידי "בית אקשטיין ספארי רמת-גן", בית ספר שבו לומדים ילדים שמתמודדים עם לקויות למידה. מאז שהוקם לפני כשש שנים כחטיבת ביניים, וכלל שמונה כיתות, התרחב מוסד הלימוד לבית ספר שש-שנתי, חטיבה ותיכון, המונה 13 כיתות, כאשר בכל כיתה לומדים כ-12 תלמידים. לצד מקצועות הליבה של משרד החינוך, וכן לימודי מחשבים, קולנוע ועוד, מוצעים תחומים נוספים הקשורים בבעלי חיים כמו זואולוגיה, שיטות מחקר ועוד.
קראו עוד:
תוכנית הלימודים מתמקדת בהקניית מיומנויות שיעזרו לתלמידים להשתלב בשוק העבודה, והשנה נפתחה מגמה ייחודית לבגרות בהיקף של חמש יחידות: טיפול ואימון חיות הבר של הספארי. למיזם שותפים בית הספר, הספארי ועיריית רמת-גן, והיא זכתה לאישורה של המזכירות הפדגוגית אגף א' במשרד החינוך, שתפקידה לבחון אם תוכניות לימודים ייחודיות עומדות בקריטריונים הדרושים.
2 צפייה בגלריה
בגרות בספארי
בגרות בספארי
בגרות בספארי
(צילום: דניאל לוי)
התוכנית החדשה, שלא קיימת באף מוסד חינוכי אחר בארץ, משלבת למידה עיונית ומעשית. התלמידים לוקחים חלק פעיל במחלקות הטיפול בספארי: במחלקת הטורפים, הקופים, הפילים והג'ירפות, הזוחלים, הציפורים ובמשק החי. במסגרת הלימודים הם רוכשים כלים לאבחון, איתור וניטור המדדים השונים של בעלי החיים, ובשלב מתקדם יותר אף מפתחים מיומנויות לבניית תוכניות עבודה שישפרו את הרווחה הפיזית והנפשית של חיות בר.
המפגש עם עולם החי הוא אמצעי לעקוף את לקויות הלמידה תוך פיתוח היכולות הקוגניטיביות שבהן התברכו התלמידים. לצד העובדה שמדובר במקצוע לבגרות ככל המקצועות, בשל העבודה עם בעלי חיים מתפתחות מיומנויות נוספות כמו רגישות לבעיות של הזולת, יכולת לעבודת צוות, ביטחון עצמי, תחושת שייכות והבנה של עולם התעסוקה.
יגאל נחתומי, מנכ"ל בית אקשטיין מקבוצת דנאל, התייחס לכך: "תלמידי בית הספר זוכים ללמוד בסביבה תומכת ומעודדת ונהנים מהמיקום הייחודי, התכנים העשירים והחשובים ושטחיו הפתוחים של הספארי. תוכנית הבגרות הייחודית לטיפול בחיות בר נולדה מהרצון להעניק לתלמידי בית הספר את חוויית הלימוד המיטבית בשילוב העצמה שלהם, דבר שיפתח אותם וישפר את ביטחונם העצמי ואת רווחתם הנפשית".
מנכ"ל הספארי, אורן בן-יוסף, הוסיף: "יש לנו יכולת לייצר הזדמנות של למידה לעומק על עולם בעלי החיים, שמעצימה ומובילה להישגים חינוכיים - דבר יוצא דופן בעידן הקורונה והזום. מעבר לזה, אנחנו מכשירים דור חדש של מטפלים בעלי ידע נרחב, שיהוו את דור העתיד של הצוות שלנו".