בדיוק כמו בבחירת לבוש, הנעלה, ומוצרי צריכה אחרים, גם בחירת תיק גב לבית הספר מפגישה הורים וילדים עם פער בלתי-נמנע בהעדפות ובטעמים. הורים, לרוב, ישימו דגש על איכות, נוחות ועלות משתלמת. אבל, מה שידבר אל הילדים יהיו המראה, הסגנון והמקובלות החברתית. וכשמדובר במותג, כזה שגם החברים בוחרים או מככב ברשת, המקובלות עולה.
אסיפת הורים
"הפגיעה השקטה בנפשו של הילד": האם אתם הורים נרקיסיסטים? #42
42:47

חשוב להבין, המותגים הם הדרך של הילדים והנוער להפגין סטטוס חברתי. הם הביטוי האולטימטיבי לצורך שלהם להיות ייחודיים, יחד עם הצורך לקבל אישור חברתי. אפשר לומר שהילדים שלנו רוצים להיות "כמו כולם" אבל גם קצת יותר מכולם, והדינמיקה הרגשית הזו באה לידי ביטוי גם בבחירת התיק לבית הספר. התיק, בדיוק כמו שאר הציוד, החדר, וגם הבגדים שלהם, הוא סוג של ייצוג שלהם, ולרוב זה ייצוג של 'האני האידאלי'.
3 צפייה בגלריה
ילקוט
ילקוט
תיק הגב ו"האני האידיאלי"
(צילום: Shutetrstock)
"מותגים הם הדרך של הילדים והנוער להפגין סטטוס חברתי. הם הביטוי האולטימטיבי לצורך להיות ייחודיים, עם הצורך באישור חברתי. הם רוצים להיות 'כמו כולם', אבל גם קצת יותר מכולם, והדינמיקה הרגשית הזו באה לידי ביטוי גם בבחירת התיק"
כשאנחנו מבינים את הצרכים העמוקים של הילדים שלנו, קל לנו יותר לשמור על שלוות נפש מול דרישות שנראות לנו מוגזמות, וגם להגיע למשא ומתן הזה ברוגע. אפשר לשמור על אמפתיה ויחד עם זאת לומר "לא" כשהתיק לא מתאים לנו מבחינה ערכית.
חשוב גם לזכור שייתכן שגם אנחנו מגיעים לקנייה הזו עם מטענים מהעבר, שקשורים במה קנו או לא קנו לנו בילדות. ככל שנתכונן מנטלית לאירוע הזה, נצליח לא להיסחף להחלטות תחת לחץ, ולא להיגרר למאבק. לא נצליח לשכנע את הילדים שלנו מה "שווה" או מה יפה, כי העולמות שונים. נוכל לקבל החלטה שרואה גם את הצרכים שלהם וגם את שלנו, וככל הנראה תהיה שם סוג של פשרה.
כדאי גם לזכור שתיק הוא אובייקט מעבר. הוא הבית על הגב, שבו הילדים שלנו לוקחים איתם קצת מהבית אל העולם שם בחוץ. כשהתיק אהוב עליהם ומבטא את האישיות שלהם, הוא חפץ שיכול להעניק סוג של נחמה וביטחון.
3 צפייה בגלריה
ילקוט
ילקוט
הילקוט כחפץ מעבר
(צילום: Shutetrstock)
קראו עוד:

ובכל זאת, מה חשוב שיהיה בתיק הגב?

לדברי המומחים, כדאי שהילקוט שבו אתם בוחרים לילדים, או מסכימים לקנות להם, יהיה נוח, יציב, קל משקל, עשוי מחומרים חזקים ומתאים לממדים האישיים של כל ילד וילדה.
זאת, משום שצורת התיק משפיעה על עמידה, הליכה וטיפוס במדרגות, וילקוט שהוא כבד עלול לגרום לכאבי צוואר, גב וכתפיים, וחוסר איזון עלול אפילו לגרום לפגיעה במערכת השרירים והשלד.
כללית, רצוי להעדיף תיק נוח, שמספק תמיכה מלאה לגב הילד. תיק כזה יהיה עם גב קשיח, כתפיות רחבות ומרופדות וחגורת בטן הנקשרת על המותניים ומספקת תמיכה נוספת, בנוסף לרשת אחורית לספיגת זיעה ומחזירי אור לבטיחות.
אם כך, רצוי שרוחב רצועות הילקוט יהיה לפחות 5.5 ס"מ בצורת S. המרחק המינימלי בנקודות חיבור הרצועות יהיה 4 ס"מ, לצד רצועות הידוק ואחיזה במותן וחזה. מומלץ כי התיק יהיה בגובה כתפיים ולא נמוך יותר מ-4 ס"מ מתחת למותנים, ובאופן שהוא צמוד לגב. משקל התיק צריך להיות כ-10% ממשקל הגוף, עם גב קשיח וכריות לתמיכה ולהציב את ספרי הלימוד קרוב ככל שניתן לגב. גם, ודאו שהתיק עשוי מחומר עמיד וקל לניקוי ובחרו תיק עם מספר תאים וכיסים, כדי שהילדים יוכלו לארגן את הציוד בצורה נוחה.
ד"ר טלי סטולובי היא עובדת סוציאלית, מפתחת גישת סטיילינג תרפי, ד"ר אלכס גפטלר הוא מומחה באורתופדיה ועמוד שדרה במכבי שירותי בריאות מחוז הדרום