בשיתוף תלמה


אומרים שהמקום שאליו צריך ללכת אדם שרוצה להשפיע על הסביבה ועל הציבור הוא הפוליטיקה. ולא מדובר כמובן רק בפוליטיקה ארצית. זה נכון מטבע הדברים כשמדובר בכל מסגרת שבה יש מספר גדול של אנשים. רוצים להשפיע על התנהלות העירייה במקום שבו אתם גרים? - רוצו למועצת העיר. רוצים להשפיע על יחסי ההנהלה והעובדים במקום עבודתכם? - היבחרו לוועד העובדים. רוצים להשפיע על ההווי הבית־ספרי שלכם? - הציגו מועמדות למועצת התלמידים.
אחד מאלה שאכן בחר לא לשבת בצד אלא להשפיע על האופן שבו מתנהל בית ספרו, למרות הקשיים האישיים מהם הוא סובל, הוא אסף קוטר בן ה־11 מתל־אביב, ילד נבון ופעיל, אוטיסט בתפקוד גבוה.
אסף אובחן כלוקה באוטיזם כבר בגיל שנתיים. הוריו והגננות שמו לב לכך שהילד הפעוט לא יוצר קשר עין ולא מגיב לשאלות או לבקשות מילוליות כמו ילדים אחרים. מלאי חששות הם שלחו אותו לבדיקה, ושם ניתנה החותמת הרשמית לבעיה. וכך, בגיל ארבע וחצי נכנס אסף למערכת החינוך המיוחד, שבה הוא לומד עד היום.
"אסף הוא ילד פיקח ונבון, אך כבר בשנות הילדות המוקדמות שמנו לב שיש לו קושי התפתחותי כללי שהתבטא בהתפתחות מאוחרת של השפה, בהבנת סיטואציות, ועוד", מספרת אימו. "יחד עם זאת, הוא ילד שמאוד מעורב בסביבתו ושואף להיות פעיל ואקטיבי מבחינה חברתית".
2 צפייה בגלריה
 אסף קוטר. העביר אימוני ספורט ונבחר למועצה
 אסף קוטר. העביר אימוני ספורט ונבחר למועצה
אסף קוטר. העביר אימוני ספורט ונבחר למועצה
(צילום: ירון שרון)

האקטיביות הזו והרצון להשפיע למען הכלל הגיעו לשיא בשנה שעברה, כשאסף נבחר ליו"ר מועצת התלמידים בבית הספר היסודי "יחדיו", המיועד לילדים עם לקויות תקשורת, שבו למד באותה תקופה. איך הוא עשה את זה? כמו כל פוליטיקאי שמכבד את עצמו, הוא החל להפיץ תעמולת בחירות במטרה למשוך את המצביעים. במקרה של אסף התעמולה הזו הייתה קשורה דווקא לעולם הספורט ולתהליך שאותו הוא עובר בעצמו בשנים האחרונות במסגרת עמותת "איתן – כל אחד יכול", המספקת לקהילת האוטיסטים אימוני ספורט מקצועיים בתחומים כמו ריצה, קרוספיט, שחייה, אמנויות לחימה, מחול, ועוד.
"אסף הגיע אלינו לפני כשנתיים וחצי", מספרת גל קרפטי, רכזת אזור תל־אביב של העמותה, "בהתחלה הוא לא כל כך התחבר לספורט, אבל מצד שני היה לו מאוד חשוב להצליח ולהוכיח את עצמו. הוא התחיל להשקיע בתהליך כשאנחנו מתרגלים אימוני ריצה, כוח וקואורדינציה. במרוצת הזמן אסף התקדם מאוד. כיום הוא מתאמן פעמיים בשבוע ורץ במצטבר 3.5 קילומטרים באימון. הוא גם ירד משמעותית במשקל והדבר תרם לו לביטחון העצמי, מה שכנראה סייע לו להחליט להתמודד על הזכות לייצג את חבריו במועצת התלמידים של בית הספר".
איך זה עבד בשטח? "פניתי ל'איתן – כל אחד יכול' וביקשתי מהם להגיע לבית הספר כדי להעביר יחד איתי אימון לילדים", נזכר אסף בהתרגשות, "בסוף העברתי כמעט לבד את האימונים בחצר בית הספר. עשינו אימוני ריצה וכוח, והילדים כל כך התלהבו מזה שהם בחרו בי ליו"ר מועצת התלמידים. הייתי ממש שמח מזה שנבחרתי. במהלך התקופה שהייתי יו"ר המועצה קידמתי בבית הספר את נושא המיחזור בכיתות וישבתי בישיבות עם הנהלת בית הספר. הרגשתי אחריות מאוד גדולה על בית הספר ועל הילדים".
מה אתה הכי אוהב בספורט?
"שלמרות הקשיים הגדולים שחוויתי בהתחלה אני עובד קשה ומגיע לתוצאות".
איך הספורט תרם לך לחיים?
"יש לי היום יותר מודעות לאוכל שאני מכניס לפה. אני מאוד שומר על עצמי, לא מגזים עם מתוקים ואוכל הרבה פירות וירקות. זה נותן לי הרגשה טובה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: ירון שרון)
יש לך עוד תחביבים?
"כן, אני מאוד אוהב לבשל. הייתי בחוג בישול במשך שלוש שנים".
כיום לומד אסף בבית הספר "גיל", המהווה מסגרת של חטיבת ביניים ותיכון בחינוך המיוחד. גם כאן הוא שואף להיבחר למועצת התלמידים של בית הספר כדי להמשיך להשפיע. "השנה אין לנו מועצת תלמידים בבית הספר, ולכן אני אנסה להיבחר בשנה הבאה", הוא מצהיר.
מה החלום שלך מעבר לבחירות הבית־ספריות?
"אני כבר מחכה להתחיל מסלול חיים של אדם בוגר. אני אעשה הכל בשביל להישאר במסלול הזה".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף תלמה