תכונה אנושית ידועה היא הימנעות מקבלת החלטות. יש שיימנעו מקבלת החלטה קטנה כגדולה, ומעטים הם האנשים שאוהבים להחליט. שימו לב לתחושה שיש לנו אחרי שאנחנו מחליטים, כזו של שחרור עילאי. לא בכדי נכתב לפני שנים רבות ש"אין שמחה כהתרת הספקות".
אופן קבלת ההחלטות אינו נתפס כקושי אחרי הלידה. נהוג יותר לדבר על קשיים בשינה או בזוגיות, אך הקושי הזה, האנושי והבלתי-נפרד מחיינו, מתעצם בתקופה הרגישה הזאת ומצריך התייחסות.
3 צפייה בגלריה
אם בחופשת הורות
אם בחופשת הורות
"'מבול' של החלטות, בזמן קצר יחסית ובתנאים קשים"
(צילום: Shutterstock)
מי שמתקשה לבחור מתוך שפע האפשרויות, ומעדיף להימנע ולדחות את קבלת ההחלטה, עלול להתקשות יותר בתקופה שאחרי הלידה, כהורה לתינוק חדש. אז, יש "מבול" של החלטות שאנחנו צריכים לקבל, בזמן קצר יחסית ובתנאים קשים של חוסר שינה, חוסר ידע ומתח. ויש הורים שירגישו את הצורך בקבלת החלטות רבות ואת הקושי עוד בהיריון, למשל אם נדרשו גם טיפולי פוריות.

מדוע קשה לנו לקבל החלטות?

יש לכך כמה סיבות, אחת מהן קשורה ב"שנאת ההפסד". כלומר, ברגע שאנחנו מחליטים לבחור באפשרות אחת מתוך שלל אפשרויות שונות - הרי שהחלטנו לוותר על כל האחרות, וזו החלטה קשה. כשאנחנו חושבים על בחירה מסוימת, אנחנו נמצאים ב"מעגל קבלת ההחלטה". כשאנחנו במעגל ומתקשים להחליט, אנחנו חשים את הקושי רגשית ואפילו פיזית. זה יכול להתבטא בכאבי ראש, בתסכול ובחוסר שקט - עד שנופלת ההחלטה. אז אנחנו מרגישים שחרור, בהירות ושמחה.
קראו עוד:
הורים אחרי לידה צריכים לקבל שפע של החלטות, ביום ובלילה. יש החלטות יומיומיות: איך להלביש את התינוק? למה התינוקת בוכה, האם היא עייפה או רעבה, ואיך להרגיע אותה? יש לי תור בטיפת חלב ויורד גשם, מה לעשות? איך אצא מהבית? תינוק רעב באמצע הקניון, איפה אאכיל אותו, אחפש את חדר ההנקה או שאשב בספסל ליד המעליות?
ויש את ההחלטות ה"גדולות" יותר: מי מבני הזוג ייקח את חופשת הלידה, מתי לחזור לעבודה, לאיזו משרה לחזור, באיזו מסגרת להשאיר את התינוק. למעשה, בהחלטות היומיומיות, הורים אחרי לידה נכנסים ויוצאים מ"מעגל קבלת ההחלטה" לאורך כל שעות היממה. יש אימהות ב"חופשת לידה" שמעידות שרק הקושי לקבל את אותן החלטות, כל הזמן, הוא הגורם העיקרי לסטרס ולעייפות.
3 צפייה בגלריה
אמא מאושרת לאחר הלידה
אמא מאושרת לאחר הלידה
מגוון הרגשות שמוביל להרגשה כללית רעועה
(צילום: Shutterstock)

מדוע זה קשה יותר אחרי הלידה?

הימים הראשונים אחרי הלידה הם תקופת מעבר ייחודית בחיינו. יש בה את כל המאפיינים של תקופת מעבר, כמו רגשות של בלבול ושל תסכול, יחד עם רגשות מנוגדים כמו שמחה ונחת. מגוון הרגשות הזה עלול להוביל להרגשה כללית רעועה, ממש כאילו שהקרקע רועדת מתחת לרגליים. ואלה מאפיינים של כל תקופת מעבר, כמו מעבר דירה, עבודה, התקופה הראשונה אחרי החתונה וכדומה. אבל תקופת המעבר אחרי הלידה ייחודית בכמה מאפיינים.
נתחיל מזה שהיא מתנהלת בתנאים פיזיים ורגשיים קשים, וגם חדשים. ההורים לא ישנים כמו שהיו רגילים, וגם השינויים ההורמונליים בגוף האישה תורמים לתנודתיות רגשית. לכן, בחירות פשוטות לכאורה הופכות לקשות יותר להחלטה. בנוסף, חוסר הידע בטיפול בתינוק או בתינוקת, ואולי גם עודף הידע באמצעות הרשתות החברתיות, מובילים לבלבול, לעומס רגשי ולהשוואות מיותרות. אלה רק מחלישות אימהות והורים, מה שמקשה על הבחירה.
אחרי הלידה יש גם החלטות זוגיות, בחירות שישפיעו על שני בני הזוג. במיוחד אחרי לידה ראשונה, עלול לצוץ קושי לקבל החלטות משותפות, אחרי שנים של קבלת החלטות אישיות.
התקופה שלאחר הלידה מתאפיינת גם במעורבות של המשפחה המורחבת. המעורבות הזו, לחלק מהמשפחות, תהיה חדשה, אחרי שנים של רווקות שבהן המשפחה המורחבת הייתה קטנה יותר בחיי המשפחה החדשה. ולעיתים, היא מובילה למורכבות נוספת בקבלת ההחלטות משום שגורמים נוספים מעורבים, ולהם אולי יש דעות שונות ואף מנוגדות. הרצון לשמור על יחסי קרבה תקינים לאחר הלידה, יובילו לעתים להשתהות בקבלת ההחלטות על מנת לא לפגוע במשפחה המורחבת.

איך להקל על קבלת ההחלטות?

בתקופה שלאחר הלידה כדאי לעשות הכול כדי להקל על חיי המשפחה החדשה. הנה כמה המלצות:
לשים החלטות מסוימות "על המדף". כדאי ליצור תעדוף בקבלת ההחלטות, ויש בחירות שניתן לדחות את העיסוק בהם. למשל, יש אימהות שיכולות לדחות את ההחלטה על חזרה לעבודה ולא לעסוק בה מיד אחרי הלידה.
להחליט החלטה אחת גורפת. אם אתם יודעים שיש בחירה דומה שאתם אמורים לבצע מדי יום או כמה פעמים ביום, החליטו פעם אחת ויישמו זאת בכל הפעמים. למשל, אם החלטתם שהתינוקת תישן את תנומות היום שלה בעריסה המיועדת לכך בסלון, עשו כך מעכשיו, אל תתלבטו בכל פעם אם להעביר אותה לחדר.
3 צפייה בגלריה
זוג הורים והרך הנולד
זוג הורים והרך הנולד
יש אתכם או במיטה נפרדת? החליטו החלטה גורפת
(צילום: Shutterstock)
להתייעץ, ועם אדם אחד. התייעצו עם אדם אחד שאתם סומכים עליו, ריבוי ההצעות רק יקשה על קבלת ההחלטה. נסו לעשות את תהליך ההחלטה פשוט וקצר ככל האפשר.
להתכונן לפני הלידה. אתם מכירים את עצמכם כמי שמתקשים לבחור? אני ממליצה לכם ללמוד עוד על הנושא לפני הלידה, למשל באימון אישי, בסדנה או בכל דרך שבה תבחרו. זה עשוי להקל עליכם לאחר מכן.
להיות גמישים. קיבלתם החלטה ואתם מרגישים שהיא לא טובה עבורכם? שנו אותה. תמיד עומדת לרשותנו זכות הבחירה להחליט את מה שנכון לנו. מכיוון שאחרי הלידה אנחנו ב"תקופת מעבר" שבה אנחנו בודקים מה נוח לנו, הרגישו נוח לשנות החלטה. אם משהו לא עובד עבורכם אל תיכנעו לקושי אלא תשנו.
מיכל גרי היא דולה לאחר לידה וקאוצ'רית, מנהלת בית הספר למקצועות ההורות