3 צפייה בגלריה
אמא מנסה להרגיע את בנה הבוכה
אמא מנסה להרגיע את בנה הבוכה
חמש דקות והוא נרדם. הרגעת בכי, לפי המדענים
(צילום: Shutterstock)
רוצים להרגיע את התינוק הבוכה? שאו אותו על הידיים וטיילו איתו במשך חמש דקות, וחכו עוד חמש עד שמונה דקות לפני שתניחו אותו במיטתו. כך לפי מחקר שערכו צוות בינלאומי של מדענים ממכון המחקר היפני ריקן (Riken) למדעי המוח. לפי החוקרים, הפעולה הזו יכולה להאט את קצב הלב של התינוקות, להרגיע את הבכי ולהוביל להירדמותם - מה שמפחית כפועל יוצא גם את הלחץ בקרב ההורים.
המחקר, שפורסם בכתב העת Current Biology, מפרט כיצד תינוקות בוכים מושפעים פיזיולוגית מארבעה מצבים שונים. הממצאים הניבו טכניקה פשוטה, יעילה וללא עלות, שמגדילה את הסיכוי להרגעת תינוק בוכה ולהירדמותו במיטתו.
קראו עוד:
לפי החוקרים, 20-30% מהתינוקות בוכים יתר על המידה ואף מתקשים להירדם ללא כל סיבה הנראית לעין, מה שגורם ללחץ בקרב הוריהם, שלעיתים לא מצליחים לפתור את המצב. בעוד שכמה שיטות אימון לשינה או תוכניות חינוך הורים עשויות לספק שיפור ארוך טווח של בכי ובעיות שינה בקרב תינוקות, לא הייתה המלצה אחרת שסיפקה חלופה אפקטיבית יותר להרגעת הבכי, שעלול להוביל לעיתים לסבל מיותר של התינוק.
כעת, צוות המדענים בראשותה של ד"ר קומי קורודה ממכון המחקר היפני מצא שהאסטרטגיה הטובה ביותר להרגיע תינוקות בוכים היא לשאת אותם ולטייל איתם במשך חמש דקות, ללא עצירות פתאומיות או שינויי כיוון חדים.
3 צפייה בגלריה
תינוק בוכה
תינוק בוכה
האסטרטגיה הכי טובה - נשיאה רצופה
(צילום: Shutterstock)
"הורים רבים סובלים מהבכי של ילדיהם הרכים במהלך הלילה. זו בעיה כל כך גדולה, במיוחד עבור הורים חסרי ניסיון, עד כדי כך שהיא יכולה להוביל ללחץ הורי משמעותי", אמר ד"ר קורודה. היא ועמיתיה חקרו את תגובת ההולכה (Transport Response) - תגובה מולדת הנראית ביונקים רבים - שרק נולדו ואינם בשלים או מסוגלים לטפל בעצמם - כגון עכברים, כלבים, קופים ובני אדם. הם הבחינו שכאשר בעלי חיים אלו מרימים את תינוקם ומתחילים ללכת, גופם של האחרונים נוטה להיות צייתן וקצב הלב שלהם הופך איטי.
החוקרים רצו להשוות את ההשפעות של תגובת ההולכה, התגובה הרגועה בזמן נשיאת התינוק, במצבים אחרים כמו אחיזה אימהית ללא תנועה או נדנוד, ולבחון אם ההשפעות נמשכות גם במקרה של נשיאה ארוכה יותר של תינוקות אנושיים.
לשם כך, הם השוו 21 תגובות של תינוקות מיפן ומאיטליה בארבעה מצבים שונים: כשהם מוחזקים על ידי אימהותיהם בזמן הליכה/טיול, כשהם מוחזקים על ידי אימהותיהם בעת ישיבה, כשהם שוכבים בעריסה שאינה זזה כלל, וכשהם שוכבים בעריסה מתנדנדת - כל זאת באמצעות מכשיר א.ק.ג לתינוקות ומצלמות וידאו להשוואת שינויים בקצב הלב וההתנהגות של התינוקות.
החוקרים גילו שכאשר האם הלכה תוך כדי נשיאת התינוק, התינוקות הבוכים נרגעו וקצב הלב שלהם הואט תוך 30 שניות. אפקט מרגיע דומה התרחש כאשר התינוקות הוכנסו למיטת תינוק, אך לא כאשר האם החזיקה את התינוק בישיבה או הניחה את התינוק בעריסה שלא זזה כלל. זה מצביע על כך שהחזקת תינוק לבדה עשויה להיות שלא להספיק לשם הרגעת תינוקות בוכים, מה שסותר את ההנחה המסורתית שהחזקה אימהית מפחיתה את מצוקת התינוק.
לעומת זאת, לתנועה דווקא יש השפעות מרגיעות שכנראה מפעילות את תגובת ההולכה של התינוק. ההשפעה הייתה ברורה יותר כאשר נשיאת התינוק בשילוב עם הליכה במשך חמש דקות הייתה חיובית לאור העובדה שכל התינוקות הבוכים שהשתתפו במחקר הפסיקו לבכות, וכמעט מחציתם נרדמו.
3 צפייה בגלריה
תינוק ישן
תינוק ישן
כל התינוקות הפסיקו לבכות, מחציתם - נרדמו
(צילום: Shutterstock)
עם זאת, כשהאימהות ניסו להשכיב את התינוקות המנומנמים שלהן לישון, יותר משליש מהם התעוררו בתוך 20 שניות. "הליכה של חמש דקות תרמה לשינת התינוק, אך רק לאלה שבכו. באופן מפתיע, ההשפעה הזו נעדרה כשהתינוקות כבר היו רגועים מראש", הוסיפה ד"ר קורודה.
"ההשפעה הייתה ברורה יותר בנשיאת התינוק בשילוב עם הליכה במשך חמש דקות , לאור העובדה שכל התינוקות הבוכים שהשתתפו במחקר הפסיקו לבכות, וכמעט מחציתם נרדמו"
בנוסף, צוות המחקר מצא שכל התינוקות יצרו תגובות פיזיולוגיות, כולל שינויים בקצב הלב, שיכולות להעיר אותם בהבזק של רגע, מהשנייה שבה גופם התנתק מזה של אימהותיהם. עם זאת, אם התינוקות ישנו במשך פרק זמן ארוך, אזי שהם היו צפויים להתעורר מהר יותר.
"גם בתור אימא לארבעה, הופתעתי מאוד לראות את תוצאות המחקר. חשבתי שהעובדה כי התינוק התעורר בזמן שכיבה, קשור לאופן שבו הם מונחים על המיטה, ליציבה שלו, או העדינות של תנועה הנחתו עליה", אמרה ד"ר קורודה, "אבל הניסוי שלנו לא תומך בהנחות הכלליות האלה, אלא הוא מציע שיטה להרגעה והירדמות מהירה של תינוקות בוכים".
כאמור, המלצת החוקרים להורים היא להחזיק את התינוקות הבוכים וללכת איתם במשך חמש דקות. לאחר מכן, מומלץ לשבת ולהחזיק אותם למשך פרק זמן של חמש עד שמונה דקות, לפני שמניחים אותם לישון במיטתם, זאת על מנת להבטיח שהם ייכנסו לשינה עמוקה יותר בסבירות גבוהה. בכך, משנה המחקר גישות אימון שינה אחרות, בהן לתת לתינוקות לבכות עד שהם נרדמים בעצמם.
"אנחנו מפתחים מכשיר לביש 'בייבי-טק' שבעזרתו ההורים יוכלו לעקוב אחר המצבים הפיזיולוגיים של ילדיהם הרכים בסמארטפונים שלהם בזמן אמת", הוסיפה ד"ר קורודה, "כמו אימוני כושר מבוססי מדע, אנחנו יכולים להביא להורות מבוססת מדעית עם ההתקדמות הזו, בתקווה לעזור לתינוקות לישון טוב ומהר יותר ובכך להקל בהפחתת הלחץ שמופעל על ההורים שחפצים בהרגעת הבכי. הורים רבים מקשיבים, אינטואיטיבית, לעצות של אנשים אחרים על הורות, מבלי לבחון את השיטות מדעית. המחקר חשוב מכיוון שהוא מסייע בהבנה של התנהגות התינוק, שהיא הרבה יותר מורכבת ומגוונת ממה שחשבנו".