ב-24 במרץ, בלילה שבין חמישי לשישי, מחוגי השעון יזוזו קדימה ושעה 2:00 תהפוך להיות שעה 3:00. רוב המכשירים הסלולריים החכמים שלנו יצלחו את המעבר בקלילות, אבל עבור הקטנטנים שלנו זו עלולה להיות משימה מורכבת יותר.
3 צפייה בגלריה
 לילה טוב בוקר טוב. עוברים לשעון קיץ
 לילה טוב בוקר טוב. עוברים לשעון קיץ
לילה טוב בוקר טוב. עוברים לשעון קיץ
(צילום: shutterstock)
בבוקר יום שישי אנחנו וילדינו "נפסיד" שעת שינה. עבורנו, הורים מתורגלים בחסך שינה, יהיה זה מעבר די פשוט, ואולי גם נשלים את שעת השינה החסרה לאורך השבוע. עם זאת, הילדים הקטנים, ששנתם רגישה יותר, עלולים להפסיד טיפות זהב יקרות של שינה. חלקם אף יתקשו לגשר על החסר באופן טבעי ויצטרכו את העזרה שלנו ההורים כדי לעשות זאת.
קראו עוד:

השפעת מעברי השעון על בריאותינו

שעות אור רבות יותר מעודדות אותנו לבצע פעילות גופנית, ומאפשרות לנו חשיפה גדולה יותר לאור שמש טבעי. מתוך כך הן גם מגבירות ספיגה של ויטמין D. עם זאת, למעבר השעון עלולות להיות גם השלכות שליליות, בעקבות חוסר ההלימה בין השעון הביולוגי הפנימי שלנו לבין מחוגי השעון בפועל.
3 צפייה בגלריה
אילוס אישה מתעוררת שעון מעורר
אילוס אישה מתעוררת שעון מעורר
גם לנו זה יכול להיות קצת קשה. מעברי השעון
(צילום: shutterstock)
בעוד שהשעון הביולוגי שלנו מושפע משעות האור והחושך, הוא כמעט לא מושפע משעונים חיצוניים. על כן, אנחנו וילדינו עלולים לחוות עייפות גדולה ולהימצא בסיכון לפיתוח הפרעות שינה וירידה בתוחלת החיים. יתרה מכך, האיגוד האמריקני לרפואת שינה המליץ לבטל את ההפרדה בין שעון קיץ לחורף ולהשתמש בשעון אחיד למשך כל השנה. אולם, עד שהחקיקה תאפשר שימוש בשעון כזה, כנראה שנצטרך להסתגל למעבר שעונים פעמיים בשנה.

איך נעזור לילדים במעבר לשעון קיץ?

הקדימו באופן הדרגתי את שעת השי"ן - ילדים רבים נוהגים להתעורר באותה השעה, ללא קשר לשעה שבה הם הלכו לישון ערב קודם לכן. אם ילדיכם מתאפיינים בשעת התעוררות קבועה יחסית, סביר להניח שאם תשכיבו אותם בשעה הקבועה בערב המעבר, תגלו שכולכם הפסדתם שעת שינה יקרה.
כדי להימנע מכך, בערב המעבר נסו להשכיב את הקטנטנים כ-20 דקות לפני שעת השינה הקבועה. למשל, במקרה של פעוט שרגיל להיכנס למיטה בשעה 19:00 בערב, מומלץ להשכיבו בשעה 18:40 ערב יום המעבר. לאחר כיומיים תוכלו להקדים את שעת השינה בעוד 20 דקות (כלומר 19:20 בשעון הקיץ החדש). לאחר כיומיים נוספים, הקדימו עוד קצת את שעת ההשכבה ב-20 דקות, כך שההשכבה "תחזור" לשעה 19:00, כפי שהיה בשעון החורף.
"אנחנו וילדינו עלולים לחוות עייפות גדולה ולהימצא בסיכון לפיתוח הפרעות שינה וירידה בתוחלת החיים. יתרה מכך, האיגוד האמריקני לרפואת שינה המליץ לבטל את ההפרדה בין שעון קיץ לחורף ולהשתמש בשעון אחיד למשך כל השנה"
היו קשובים לסימני עייפות - בלי קשר לדרך שבה בחרתם לסייע לקטנטנים להסתגל לשעון החדש, חשוב שתישארו קשובים לסימני העייפות שלהם (פיהוק, שפשופי עיניים, שפשופי אוזניים, אדמומיות בגבות, בהייה במרחק וכדומה). כאשר ילד צעיר מושכב בהתאם לסימני העייפות שלו, השינה שלו היא ארוכה, איכותית ורציפה יותר. לכן, גם אם תכננתם מעבר הדרגתי או חד יותר לשעון החדש, אם הילד שלכם מאותת לכם שהוא עייף - כדאי להיות גמישים ולהשכיבו. למחרת, תוכלו כבר לחזור לתוכנית שלכם לשינוי שעת השינה.
3 צפייה בגלריה
תינוקת
תינוקת
עוצרים תוכניות - וישנים. מעברי השעון
(צילום: shutterstock)
הכילו קשיים בהרדמות - גם אם פעלתם לפי התוכנית והקדמתם את כל הלו"ז של אחר-הצהריים והערב, יתכן שבעת ההשכבה ילדכם יתקשה להירדם או יזדקק ליותר סיוע מכם על מנת לעשות זאת. זה טבעי. גם כשאנחנו חווים ג'ט-לג, למשל, אנחנו עלולים להתקשות להירדם ולכן זה נורמלי גם עבור ילדינו. הכילו את הקושי, שהו עם הילדים אם הם זקוקים לכך, ואפשרו להם לשמור על השכבה וכניסה רגועה לשינה, שתטיב עם שנת הלילה שלהם.
השתמשו נכון בחושך - כולנו חיים בתרבות המודרנית, ולכן חשופים משמעותית להרבה יותר שעות אור ביחס לשעות האור הטבעיות. התאורה המלאכותית מסייעת לנו לשמור על ערנות ועוררות למשך שעות רבות יותר. גם ילדינו חשופים לתאורה שאינה טבעית לאורך שעות אחר-הצהריים והערב, ובכך שומרים על ערנות ופעילות גבוהה יותר.
מכיוון שמרבית ההורים חושפים את ילדיהם לחשיכה רק עם הכניסה לחדר השינה ולמיטה, למערכת ההורמונלית של הילד לוקח זמן להגיב לחשיפה לחושך ולהפריש את הורמון הקסם - המלטונין. כדי להקל על ילדיכם במעבר לשעון הקיץ ולגשר על שעות האור הרבות בחוץ, כדאי לאפשר להם חשיפה מותאמת לחושך במשך 30-40 דקות לפני שעת ההשכבה המיועדת.
כך, לא רק שהם יהיו רוויי מלטונין ומוכנים לשעת השינה, אלא גם שרמת הפעילות שלהם תרד וסביבת הבית תהפוך רגועה ונעימה יותר.
חשפו לאור שמש עם הזריחה - בעוד שעבור הקטנטנים הנוטים להתעורר לפני ציוצי הציפורים שעון הקיץ עלול להביא שיפור משמעותי בשעת היקיצה, עבור הילדים המקיצים מאוחר מדי - שעון הקיץ דווקא עלול להוות בעיה. עם ילדיכם מתקשים להתעורר בבוקר, דאגו לחשוף אותם לתאורת שמש טבעית כבר בשעת הזריחה, למשל, על ידי שינה עם תריסים פתוחים שתאשר לקרני השמש להיכנס אל החדר.
גם כאשר העיניים עצומות ואנחנו ישנים, עינינו קולטות אור. עם קליטת אור השמש הטבעי, הפוטו-רצפטורים שבעיניים יוכלו להעביר מסר מעכב להפרשת המלטונין במוח. כך, השינה תעשה קלה יותר ויהיה לילדיכם קל יותר להתעורר.
היו עקביים - כמו כל שינוי, גם מעבר השעון עלול להיות מאתגר עבור ילדינו. חשוב שתשמרו על עקביות, בהתאם לצורכי הילד, שתאפשר לו להסתגל במהרה. שמרו על שימוש קבוע בטקס שינה, בשגרת הערב ובשעות השכבה לאורך היום - כך שתוכלו לסייע לקטנטנים שלכם לצלוח את המעבר בקלות ובמהירות.
הכותבת היא פסיכולוגית (MA בפסיכולוגיה קלינית של הילד) המלווה הורים בתהליכי שינה, גמילה מחיתולים והתנהגות
פורסם לראשונה: 09:09, 23.03.22