כן או לא קורונה, עבור ילדים שאין להם גב משפחתי - המשבר גדול עוד יותר. כ-7,000 ילדים חיים כיום בפנימיות, ולכ-20% מהם אין כל עורף משפחתי. המשמעות היא, בין היתר, שאין להם בית לחזור אליו בסופי שבוע, בחגים ובחופשים.
"משפחה מלווה" קוראים לבני הבית שפותחים את דלתם בפני הילדים הללו. אחת מהן, היא משפחתם של קמילה ואלון מילנר, שעושה זאת כבר שמונה שנים.
2 צפייה בגלריה
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
יום המשפחה 2022: דרושות משפחות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
"יצאנו לאחד המסעות המשמעותיים ביותר שלנו, ובחרנו להרחיב את המשפחה באופן קצת שונה ומיוחד", הם משתפים, "פתחנו את ביתנו ל-ב' היקרה, שנכנסה לחיינו כשהייתה בת 10. לא הבנו אז עד כמה המסע הזה, המורכב והמפותל, ישפיע על החיים שלנו.
"לא פעם הרגשנו חסרי ביטחון. לא ידענו איך לפעול 'נכון', פחדנו שאנחנו אולי טועים. האם חשיפת הילדים שלנו לנושא הזה היא נכונה בגילם הצעיר? איך מתמודדים עם שאלות כמו - אימא, למה יש ילדים שאין להם לאן לחזור, שאין להם בית? איפה המשפחה של ב'? למה ב' עצובה ועצבנית, ולמה כדאי להניח לה ולא להעמיס עליה שאלות?
"אחרי תקופה למדנו ללכת עם תחושות הבטן והלב שלנו", הם אומרים, "למדנו איך להגיב לאתגרים ולהתמודד איתם. למדנו שזה בסדר לטעות, הרי גם עם הילדים שלנו אנחנו טועים ולא תמיד יודעים את כל התשובות. בסופו של דבר, ב' מלמדת אותנו שיעור עצום לחיים, על החיים. מהרגע שהיא נכנסה לחיים שלנו, היא הפכה אותם ואותנו לטובים יותר, לרגישים יותר, למעריכים יותר, ולמבינים הרבה יותר. הילדים שלנו זכו באחות גדולה, והם הפכו לסובלניים יותר. הם רגישים יותר, מודעים חברתית, ומעריכים יותר את מה שיש להם".
2 צפייה בגלריה
מתבגרים ומסכים
מתבגרים ומסכים
"הישארות תמידית בפנימייה מדגישה את הבדידות". אילוסטרציה
(צילום: Shutterstouck)
תוכנית "משפחה מלווה" פועלת מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי, בשותפות עמותת "ילדים בסיכוי", ונותנת מענה לילדים נעדרי עורף משפחתי. ילדים אלה נאלצים להישאר בפנימיות, גם כשחבריהם חוזרים לביתם בשבתות, בחופשים ובחגים - שכן אין להם בית לצאת אליו. אותם ילדים צריכים משפחות מלוות שייכנסו לעולמם ויעניקו להם ביטחון, אהבה וחוויה של משפחה.
הפנימייה אחראית לספק עבורם מערכת חינוכית טיפולית מקיפה, הכוללת מערך 24/7 , אך הישארות תמידית בפנימייה, ללא משפחה לחזור אליה, מדגישה את תחושת הבדידות הקיומית ואת החסך בתחושת בית ומשפחה בחייהם. מתן "חוויה מתקנת" של קשר עקבי ורציף עם דמויות הוריות, יכול לשקם בהדרגה את אמונם בעולם המבוגרים, ולאפשר להם לחוות חוויה משפחתית שמייצרת עוגן משמעותי בחייהם.
רקפת בן גיא, מנהלת אגף בכיר חוץ-ביתי במשרד העבודה הרווחה והביטחון החברתי, מסרה: "להורים ולמשפחה יש חלק חשוב בתהליך הטיפול בילדים. האגף במשרד הרווחה מפעיל תוכניות רבות בפנימיות, כאשר לרוב החניכים יש משפחות שאוהבות אותם, שמחות לראות אותם ולקחת חלק בתהליך הטיפול.
"לצערנו, לא לכל הילדים יש משפחה, והחיסרון מורגש. משפחה היא המקום הראשוני שבו מתגבשת תפיסת עולמו של הילד, לגבי עצמו והסביבה, ושבה הוא רוכש אמון בעולם שסביבו. אנחנו עושים כל מאמץ כדי שלכל ילד וילדה תהיה משפחה מלווה שתחזק, תתמוך, תעניק חום ואהבה שהילדים צריכים כל כך", היא אומרת.
"הפנימייה אחראית לספק מערכת חינוכית וטיפולית מקיפה 24/7 , אך הישארות תמידית בפנימייה, ללא משפחה לחזור אליה, מדגישה את תחושת הבדידות הקיומית ואת החסך בתחושת בית ומשפחה בחייהם"
"מענה משמעותי לילדים חסרי עורף משפחתי הוא אירוח ב'משפחה מלווה'", מוסיפה עדנה גלובצקי, מנכ"לית עמותת ילדים בסיכוי. "מדובר במשפחה מתנדבת שמוכנה לקבל את הילד באופן קבוע במהלך סופי שבוע, חגים וחופשות ארוכות. המשפחה שומרת על קשר קבוע עם הילדים, ומגלה מעורבות בתחומי חייו השונים.
"החשיבות של המשפחה המלווה היא ביצירת הזדמנות להכיר לילד מודל משפחתי מיטיב", היא מוסיפה, "להיכנס לתוך עולמו הפגיע בתהליך מובנה ועדין, ותוך כדי התמודדות שמאופיינת בעליות ובמורדות. היא בונה 'כביש גישה' לליבו ולנפשו של הילד, ונותנת לו - אולי בפעם הראשונה בחייו - לחוות רגשות עמוקים של מחויבות, שייכות ביטחון ואהבה. המשפחה המלווה עוברת תהליך אבחון מקצועי המופעל על ידי העמותה, והמפוקח על ידי האגף החוץ ביתי במשרד. גם המשפחה המלווה מקבלת הדרכה וליווי מצוות הפנימייה לכל אורך הדרך".
בימים אלה פועלים בעמותה למצוא כ-70 משפחות לילדי הפנימיות בכל הארץ, שיתנדבו ללוות ולארח אותם ברציפות ולאורך זמן.
רוצים להצטרף? כנסו לאתר עמותת "ילדים בסיכוי", או התקשרו: 03-6475075 | 050-8992825