כבר שנים שרווחת התפיסה שטיפול תרופתי עבור הפרעת קשב הוא המענה להצלחה בלימודיים. הטענה הגיונית ופשוטה: הכדור, כשהוא שמשפיע בצורה חיובית, גורם לכך שהילד או הילדה מסוגלים לשבת ברוגע, רמת המוסחות שלהם יורדת, הפניות ללמידה עולה, ומכאן שגם הלמידה שלהם תתנהל בהצלחה.
2 צפייה בגלריה
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב. הקשר בין טיפול תרופתי לבין הצלחה בלימודים
(צילום: Shutterstock)
התפיסה הזו יצרה חיבור ישיר בן נטילת הכדור לבין הצלחה בלימודים. אולם, מניסיוני המציאות היומית היא מורכבת יותר - משום שהגורמים המשפיעים על ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב, ועל הציונים שלהם, הם רבים.
קראו עוד:
מחקר חדש שנערך בידי קבוצת חוקרים מארצות הברית, שפורסם לאחרונה בכתב העת של איגוד הפסיכולוגים האמריקני, בדק אם טיפול תרופתי בהפרעת קשב משפר את ההישגים הלימודיים. במחקר השתתפו 173 ילדים בגילי שבע עד 12 המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז. הוא כלל תוכנית קיץ מיוחדת בת שמונה שבועות, שהתמקדה במקצועות שפה, מדעים ומדעי החברה, כאשר הילדים נבחנו לפני תחילת התוכנית ובסופה.
2 צפייה בגלריה
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז
(צילום: Shutterstock)
החוקרים אכן מצאו שינויים בהתנהגות הילדים - במשך הזמן שבו הם יכלו לשבת בכיתה, להקשיב או לבצע משימות. אולם, בתוצאות המבחנים לא נצפה שינוי משמעותי בהשוואה לקבוצת הפלסבו. לפי מסקנות החוקרים שעלו בכתב העת, טיפול התנהגותי, בשילוב מתן אסטרטגיות למידה וחיזוקים חיוביים, הם הדרך הטובה ביותר להצלחה בלמידה, בעוד שהטיפול התרופתי מעניק תמיכה לכך.
"החוקרים מצאו שינויים בהתנהגות הילדים, במשך הזמן שבו הם ישבו בכיתה, הקשיבו או ביצעו משימות. אבל, בתוצאות המבחנים לא נצפה שינוי משמעותי בהשוואה לקבוצת הפלסבו"
לצד המחקר, ובלי קשר אליו, אני שואל את עצמי אם התייחסות לאופן שבו אנחנו תופסים את הפרעת קשב, ואת דרך הטיפול בה, צריכה להשתנות. לתחושתי, השיח העיקרי בנושא עוסק רוב הזמן השאלה "כדור או לא כדור", אך אולי כדאי שהוא יתרחב משום שהפרעת קשב היא מכלול של קשיים שבאים לידי ביטוי בצורות שונות, והם נחווים אחרת אצל כל אחד ואחת.
מניסיוני, במצב מיטבי, טיפול נכון ומשמעותי בהפרעת קשב צריך להיות רב-מערכתי, ולכלול תמיכה והדרכה של ההורים, מענה פרטני בשילוב התערבויות קוגניטיביות התנהגותיות (למשל - CBT, אימון, cogfun), וגם שיתופי פעולה עם גורמים רלוונטיים, בעיקר במערכת החינוך. וכן, הטיפול יכול לכלול גם מענה תרופתי, שמסייע כמובן לילדים ולבוגרים רבים, אך אולי לא לבדו?
שמר ארזי הוא מומחה לטיפול בהפרעת קשב ולקויות למידה, מחבר הספר "אל תוותרו עליי"