ההכוונה המגדרית, גם אם לא במודע, מתחילה בגילי הגן. פיילוט חדש ששמו "שוברים את הסטריאוטיפים המגדריים מגיל שלוש", המושק בימים אלה בתשע רשויות מקומיות, נועד לקדם את הטמעת השוויון המגדרי כבר בגיל מוקדם.
2 צפייה בגלריה
שוויון מגדרי
שוויון מגדרי
בוקר טוב לילדים וגם לילדות. גן שלדג ברעננה
(צילום: יאיר שגיא)
אחד מאותם גנים "מודעי מגדר" הוא גן שלדג ברעננה. ביוזמת הגננת שירה שרון, ברחבי המתחם כבר יש בובים ובובות בצבעים שונים, שלל סגנונות של בגדים, ולספרייה צורפו ספרים על גיבורות ומנהיגות. "אנחנו יודעים שאין באמת שוויון בין גברים לבין נשים, וכדי לשנות זאת עלינו להתחיל להטמיע את הנושא כבר מגיל הגן", אומרת שרון.
"הגן מדבר מגדר, והילדים מדברים וחולמים חלומות שווים", היא מוסיפה, "הם יודעים שלא רק בנים משחקים כדורגל, ושלא רק בנות רוקדות. אני מציגה למשל את סיפוריהם של הרקדן אוהד נהרין ושל הכדורגלנית סילבי ז'אן. כשאני נפרדת ואומרת 'שלום ילדים' ושוכחת להגיד 'ילדות', הבנות אומרות 'לא נפרדת מהבנות', ולהיפך".
קראו עוד:
את התוכנית החשובה מובילים משרד החינוך והמשרד לשוויון חברתי, באמצעות הרשות לקידום מעמד האישה. היא תתקיים ב-77 גני ילדים, בין היתר בראשון לציון, באר שבע, כפר סבא, דיר אל אסד, ירכא, בסמ"ה, נווה מדבר, ג'לג'וליה ומודיעין, ותתמקד בהגברת המודעות של הצוותים החינוכיים למרחבי הגן ולעיצובם.
כך למשל יוסרו פינת הבובות והבישול לבנות, וגם משחקי מכוניות וכדור לבנים, ויוקרנו סרטים המציגים גיבורות וגיבורים. במסגרת התוכנית, נמסר עוד, בספריית הגן יוצבו ספרים על מודלים שונים של ילדות וילדים שחוצים תפיסות מגדריות, יפעלו לטיפוח מנהיגים ומנהיגות כבר מגיל צעיר, וגם לפיתוח מודעות לחשיבות השוויוניות בשפה. הילדים עצמם ייהנו ממשחקים ומהזדמנויות שיאפשרו להם לפעול ולקבל החלטות ללא כל מאפיין סטריאוטיפי.
2 צפייה בגלריה
שוויון מגדרי
שוויון מגדרי
שוויון מגדרי: בובות ובובים בגן הילדים
(צילום: יאיר שגיא)
שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, התייחסה לתוכנית: "לכל אחד ואחת מהילדים ומהילדות יש תכונות, כישרונות וחלומות שונים, ואחד מתפקידנו בחינוך הוא להסיר מחסומים שנשענים על תפיסות מגדריות ועלולים לעמוד בדרך להגשמתם העצמית".
השרה לשוויון חברתי מירב כהן ציינה כי ההסללה המגדרית, הנעשית במקרים רבים שלא באופן מודע, טבועה בנו עמוק. לדבריה, "ההסללה הזו בעייתית וההשפעות שלה הן ארוכות טווח".
ולדברי אוה מדז'יבוז', מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, "חשוב לספק את התשתית הנכונה בשגרת היום של ילדי הגן בישראל, היות שהשלבים המוקדמים הם קריטיים ביצירת שוויון מגדרי".