דוח מבקר המדינה שפורסם אתמול (ג') הציג תמונת מצב מדאיגה על הטיפול בתינוקות ובפעוטות בישראל. לפי עיקרי הדוח, רק בעוד 20 שנים הכשרת המטפלות במעונות תעמוד בדרישות החוק, ל-70% מהפעוטות אין מקום במסגרות המפוקחות, במשפחתונים הפרטיים אין מודל פיקוח שמבטיח שהמטפלות יהיו בלי עבר פלילי, ובגני הילדים קיים מחסור בסייעות ודיווח לקוי על היעדרויות.
3 צפייה בגלריה
פעוטון גן העדן בפתח תקווה
פעוטון גן העדן בפתח תקווה
ארכיון
(צילום: עמית הובר)
אלונה דניאל, ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, טענה היום באולפן ynet כי ממצאי הדוח כלל לא הפתיעו אותה. "יתרה מכך, הדברים פורסמו כבר ב-2006 בדוח רוזנטל. 16 שנים עברו מאז, וכעת אומר המבקר שהתהליך יימשך כ-20 שנים בקצב בנוכחי רק כדי להגיע לתקנות חוק הפיקוח כפי שהוא נכתב".
קראו עוד:
כלומר, דבר לא השתנה והמדינה לא עושה כלום עם המסקנות הללו. "נכון, שום דבר. כנראה שהם לא מבינים את עומק המשבר, ושהוא גם מתגלגל אליהם. המעונות נסגרים, חלקם בגלל כוח אדם שכבר לא רוצה לעבוד במקצוע הזה, חלקם משום שהצוות במעצר. אין שום פיקוח, אין שום הכשרה, אין שום תקנות בטיחות, אין מוגנות מוחלטת במעונות, לא משנה באיזה מעונות, שלא לדבר על משפחתונים שזה בכלל החצר הפיראטית של הנושא. ועדיין, כולם יושבים בשקט. כנראה שלא מבינים את המשבר".
אלונה דניאלאלונה דניאלצילום ביתי
הסיפור האישי של טל מאיה, אימא לילדה בגן "לולי של אורלי" בפתח תקווה, ממחיש אולי את המשבר בצורתו הקיצונית. "דברים קשים מאוד התרחשו בגן, הילדים שלנו עברו שם טלטלה מאוד רצינית – מכות, הרעבה, טלטול", היא אומרת בשיחה עם ynet.
"הגברת הזאת ניהלה את המשפחתון הזה 14 שנים, שמה הלך לפניה, היא דיווחה על העסק ושילמה מסים, ועדיין - המקום לא היה בפיקוח. היא לא דיווחה. איך זה קרה? מי יכול לתת תשובה? למה הרשויות לא מתואמות? אפשר היה למנוע מהילדים, וגם מאיתנו, כל כך הרבה סבל. אני שואלת את עצמי כמה מקומות כאלה יש עוד, מי בודק ומי מטפל בזה?".

על מצבה של בתה, בת שנה וארבעה חודשים, היא מספרת: "אנחנו מתמודדים, הימים לא פשוטים. היא נמצאת כבר במסגרת אחרת, ועדיין קשה. אני מאמינה שנעבור את זה, לאט לאט ועם הטיפולים שהיא מקבלת, יהיה בסדר בסופו של דבר".
אלונה, יש תחושה שמשהו הולך להשתנות כעת או שכלום, עולם כמנהגו נוהג? "אגיד כך: לפני פסח התקיימו פגישות בנושא והובטח לי שהדיונים הראשונים בוועדה לזכויות הילד יהיו על חוק המצלמות וחוק הפיקוח, עכשיו קיבלנו לו"ז - יש המון דיונים על ילדים באזורי המלחמה באוקראינה, על ילדי אסירים ועבודות קיץ לנוער. רק בנושא הזה אפילו לא תואמו דיונים. אז לא, לצערי אין הרגשה שזה ישתנה".
משרד החינוך הגיב אתמול לממצאי דוח מבקר המדינה ומסר: "דוח המבקר מתייחס לתקופה שבה מעונות היום טרם הועברו לאחריות המשרד. מאז העברתם, המשרד מרחיב ומעמיק את הפיקוח על המעונות, מגייס עשרות תקני פיקוח חדשים ומתחיל בתהליך של הכשרה מקיפה וכוללת של כל המטפלות במסגרות הללו".
בנושא המחסור בגננות ובסייעות מסרו במשרד החינוך: "מדובר במחסור ארוך שנים, שהלך והתעצם במהלך הקורונה. המשרד החל לנקוט בשורה של פעולות לשיפור תמונת המצב. הוא פתח מאגר ייעודי למילוי מקום של גננות ולצד זה חתם על הסכם שמרחיב את שיתוף הפעולה עם מרכז השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי בסוגיית מילוי מקום לגננות וסייעות".