1 צפייה בגלריה
סוכרת נעורים
סוכרת נעורים
סוכרת נעורים. גם בקרב ילדים, גם מעל גיל 18
(צילום: Shutterstock)
כ-320 ילדים ובני נוער בישראל מאובחנים מדי שנה עם סוכרת מסוג 1 חדשה, שנקראה בעבר "סוכרת נעורים". מדובר במחלה שבה תאי ביטא בלבלב, התאים מפרישי האינסולין בגופינו, נהרסים על ידי מערכת החיסון של הגוף. הסיבה להתפרצות המחלה אינה ברורה לגמרי, ויש כמה גורמים שמשפיעים על כך. לרוב מדובר בשילוב של נטייה תורשתית ונסיבות סביבתיות כמו הרגלי תזונה ומזון, רעלים שונים, חרדה, סטרס ומחלה ויראלית. לרגל שבוע המודעות לסוכרת, אספנו מידע על המחלה, האבחון שלה ודרכי הטיפול בה.
קראו עוד:

האם סוכרת נעורים מסכנת חיים?

מחלת הסוכרת אינה נחשבת למחלה מסכנת חיים, אך בהחלט מדובר במחלה שמשנה חיים - ואם היא אינה מטופלת כראוי היא עלולה לגרום לסיבוכים בריאותיים בטווח הארוך. הסיבה לכך היא המחסור באינסולין שיוצר חוסר של סוכר בתאים, מה שמאלץ את הגוף לחפש מקורות אנרגיה חלופיים. הוא מפרק את מאגרי השומן והשרירים שברקמות הגוף, כאשר במקביל רמת הסוכר בדם עולה מאוד. בטווח הארוך, מצב זה עלול לגרום לסיבוכים שונים ובהם טרשת עורקים, פגיעה בראייה ונזק לרשתית עד כדי עיוורון, פגיעה חמורה בכליות, פגיעה בתחושה עצבית וחוסר תחושה בגפיים.
כדי להפחית את הסיכון לסיבוכים, מעבר לשמירה על איזון רמות הסוכר בדם ככל הניתן, חשוב להיות מודעים לסיבוכים האפשריים ולהקפיד על המעקב המומלץ, במטרה לאבחן בעיות ולטפל בהן בשלב מוקדם ככל הניתן.
פרופ' זוהר לנדאופרופ' זהר לנדאו

מהם הסימנים ואיך מאבחנים?

מחלת הסוכרת אצל ילדים מופיעה לרוב באופן פתאומי. גילוי מוקדם של המחלה וטיפול מיידי הוא חשוב ביותר לכן כדאי לכם ההורים, לשים לב לנורות אזהרה אשר יכולות להצביע על מצב שבו הילד חלה בסוכרת. התסמינים של סוכרת כוללים שתייה מרובה והשתנה מרובה, למשל: ילד שהיה גמול מחיתול חוזר להרטיב בלילה, או ילד שמתעורר כמה פעמים בלילה ללכת לשירותים ולשתות, וגם ירידה לא רצונית במשקל, עייפות, תיאבון מוגבר ובהמשך גם נשימה מאומצת, בלבול ואף אובדן הכרה.
אם הבחנתם באחד מהתסמינים הללו או יותר, גשו לרופא הילדים כדי להתחיל תהליך אבחון. אם ילדכם אכן אובחן עם סוכרת, חשוב לדעת שמדובר במצב שבהחלט עשוי לערער את עולמו של הילד וגם שלכם ההורים. הצורך בשינוי מיידי של אורח החיים ושמירה על איזון הסוכרת קשה לכל חולה סוכרת ובוודאי בקרב ילדים צעירים.
"מחלת הסוכרת אצל ילדים מופיעה לרוב באופן פתאומי. התסמינים של סוכרת כוללים שתייה מרובה והשתנה מרובה, ירידה לא רצונית במשקל, עייפות, תיאבון מוגבר ובהמשך גם נשימה מאומצת, בלבול ואף אובדן הכרה"
כמחצית מהילדים והמתבגרים בישראל מופיעים בזמן אבחנת הסוכרת עם מצב שנקרא חמצת סוכרתית. מדובר במצב שבו הדם הופך להיות חומצי מהרגיל, בשל חסר חמור באינסולין ופירוק של רקמת שומן. מדובר במצב רפואי מסוכן עם סיבוכים קשים בטווח הקצר, ועם משמעות בטווח הארוך. אנחנו יודעים שילדים המופיעים עם חמצת קשה עלולים להגיע למצב של איזון לא טוב של הסוכרת גם שנים רבות לאחר האבחנה. לכן, יש חשיבות רבה למנוע מצב זה.

איך מטפלים בסוכרת?

כיום המחלה אינה ניתנת לריפוי, אך ניתן לטפל בסוכרת היטב ולצידה לנהל חיים מלאים ועשירים. הטיפול כרוך במתן אינסולין (בזריקות או על ידי משאבת אינסולין), בניטור ערכי הגלוקוז (על ידי מד סוכר אישי או מד סוכר רציף), שמירה על תזונה בריאה ופעילות גופנית.
בשנים האחרונות אנחנו עדים לפיתוחים חדשים בטיפול בסוכרת מהצד הטכנולוגי. למשל, קיימות משאבות אינסולין חכמות המפסיקות את הזלפת האינסולין בזמן שיש רמת גלוקוז נמוכה, ובחלקן מחדשות את הזלפת האינסולין כשרמת הגלוקוז גבוהה. המשאבות החכמות מקלות על איזון הסוכרת ומאפשרות איזון טוב ובטוח.
מטרת הטיפול בסוכרת היא מורכבת - מצד אחד היא כוללת שמירה על ערכי גלוקוז תקינים, הקרובים ככל האפשר לערכי גלוקוז הקיימים אצל אנשים ללא סוכרת. מצד שני, יש להימנע מאירועים של ערכי סוכר נמוכים וכל זאת תוך שמירה על איכות חיים טובה לילד ולמשפחתו.
מדוע יש לשמור על ערכי גלוקוז תקינים? לכך יש כמה סיבות: המשמעות המיידית היא ברמות גלוקוז נמוכות או גבוהות באופן משמעותי, הילדים אינם חש בטוב, ייתכנו קשיים בריכוז, מצב רוח לא טוב, קושי בהישגים הלימודיים ועוד. בטווח הארוך עלולים להתפתח סיבוכי סוכרת כמו בעיות בעיניים, במערכת העצבים, בכליות ובכלי הדם.
ניהול המחלה הוא אחד האתגרים העיקריים בסוכרת. כל הורה לילד עם סוכרת מכיר את שגרת החיים המתישה בניסיון לאזן את רמות הסוכר, את הלילות חסרי השינה, החישובים והתכנונים הבלתי פוסקים והמעקב מסביב לשעון. לכן אל תחששו לשאול, להיעזר באנשי מקצוע, לקבל הדרכה מדויקת לכם ולילדיכם, וללכת איתם יד ביד עד שילמדו ויסתגלו לשגרת החיים החדשה - וגם אתם.
פרופ' זהר לנדאו, המרפאה לסוכרת והשמנה בילדים ומתבגרים, קופת חולים מאוחדת, אשדוד