כשהייתי מחנך כיתה ט' התיידדתי עם אחד המחנכים הוותיקים שאמרו לי עליו שיש לו מנהג קבוע: אחת לכמה שיעורים הוא היה מוצא נקודה טובה בתלמידים שלו ושולח להורים אם באמצעות הודעת וואטסאפ או SMS.
אז מה יוצא דופן? ובכן, שאצל חלק מהמורים מדובר באירוע חריג ויוצא דופן. התלמיד עשה משהו מיוחד ששווה לעצור בשבילו את מרוץ החיים, ואילו אצל המחנך הזה המילים הטובות להורים נעשו בדרך טבעית. בתור מנהג שהוא אימץ לעצמו.
חשבתי על ידידי המחנך כאשר היה לי תלמיד שהיה מפריע לי ולכיתה באופן קבוע: כמה שלא ניסיתי לדבר איתו, כלום לא עזר, עד שמצאתי את עצמי פונה להורים שלו ומבקש מהם להתערב בעניין אחת לכמה זמן.
1 צפייה בגלריה
רס״ם (מיל׳) יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ
רס״ם (מיל׳) יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ
רס״ם (מיל׳) יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
כעבור כמה חודשים שבהם ההורים כבר היו רווים מהפניות שלי, הם פנו אליי ושאלו אותי: "תגיד, ייתכן שאתה לא מוצא בילד שלנו שום נקודה טובה? שום דבר טוב? כלום? הכול רע?". שמעתי אותם ועצרתי לחשוב. אולי הם צודקים? אולי באמת אני צריך להתאמץ יותר? כי תכלס אין באמת מצב שאני לא יכול למצוא נקודה טובה בילד שלהם. זו כבר לא בעיה שלו. זו כבר בעיה שלי.
ואז הגיע ערב כיתה וכמו בכל ערב כיתה, תמיד יש את התלמידים שמנסים להתחמק באלגנטיות ויש את אלה שמגדילים ראש אבל הוא, הוא פשוט ניגש אלי עם מטאטא והתחיל לנקות. וזה היה מפעים. ומרשים. ומרגש. כי פתאום ראיתי את התלמיד הזה שלי באור אחר לגמרי. כל כך בוגר. מגדיל ראש. מרשים.
שלחתי וואטסאפ לאמא וחיכיתי לתגובה שהגיע רב בערב. היא כתבה לי שהיה להם יום מורכב והמתקתי להם את היום הזה ותודה רבה. מדהים, מה שוואטסאפ אחד של מילה טובה יכול לעשות.
קראו עוד:
חשבתי על המחנך הנהדר הזה ועל המנהג הנהדר שלו כאשר שמעתי על נפילתו של המנהל הנערץ של תיכון 'אורט פלך' בנים, יוסי הרשקוביץ ז"ל, שהיום מלאו 30 לפטירתו. יוסי הכניס לבית הספר שלו את האפליקציה 'נקודה טובה' שכל תכליתה היא לעודד את המורים והמחנכים לשלוח כמה שיותר מילים טובות וחיזוקים לתלמידים שלהם.
האפליקציה שולחת את הפירגון אוטומטית, עם גרפיקה של מתנה מרגשת כזאת, ישר לתלמיד ולהוריו. סיון רהב מאיר מביאה את דבריו של חיים נחמן קובלסקי, מחנך בבית הספר שאותו ניהל הרשקוביץ: לא ניתן לתאר את הרוח החיובית שהדבר הקטן הזה הכניס לבית הספר, ולכל היחסים בין המורים לתלמידים להורים. בדרך כלל, אם ההורים רואים שמחפשים אותם מבית הספר, הם רגילים לשאול את עצמם 'מה קרה הפעם?'. עכשיו הם שומעים באמצע היום שהילד שלהם הבריק בשיעור פיזיקה, או עזר לחבר בהפסקה. וכשהילד חוזר הביתה, הם כבר מעודכנים בנקודות הטובות שלו מהיום.
וגם אנחנו המורים מרגישים שאנחנו לא עוסקים כל הזמן בלהעיר, אלא גם בלהאיר. אני חושב לעצמי לאילו תחומים נוספים בחיים אפשר להרחיב את הכלי הזה. מדברים רבות על הסכנות בשיימינג ועל כמה אסור לדבר לשון הרע, אבל לא מדברים מספיק על החובה להרבות בלשון הטוב ובעין טובה, ואז ממילא לא יהיה מקום לרע.
חשבתי על כל המילים הטובות שנאמרו בעולם הזה אודות להחלטתו של יוסי הרשקוביץ להכניס את האפליקציה של 'מילה טובה' לבית הספר שהוא מנהל, ואיך שאנחנו יכולים בעזרת מילה טובה לברוא עולמות ולנפוח באנשים, בסביבה הקרובה, במשפחה שלנו חיות כי כולנו יודעים שבשביל להרוס אנחנו לא צריכים יותר מאשר מילה אחת לא במקום, רק חבל שחלקנו שוכחים שלפעמים גם בשביל לבנות וליצור לא צריך יותר מאשר מילה אחת וכמו אדם אחד, ששמעתי אותו אומר שבכל יום הוא משתדל לפחות פעם אחת להחמיא לאשתו ולהגיד לה כמה שהוא אוהב אותה.
יוסי הרשקוביץ כבר איננו. המילים הטובות שלו עוד יהדהדו ויבנו וייצרו וייפחו חיים גם עוד שנים רבות אחריו. יהי זכרו ברוך.