"זו בשורה מבאסת כי זה פשוט כל כך נוח": ההמלצה של משרד הבריאות על שקיות מציצת הפרי העכירה את מצב רוחם של הורים רבים.
המשרד פירסם שלשום המלצה לצמצם באופן ניכר את צריכתו של מזון לתינוקות משקיות למציצה (סקוויז, או סמוצ'י), המכילות מנות פרי וירק דחוסות במרקם שנע בין נוזל למחית.
על פי נייר עמדה שהורכב על ידי למעלה מ-20 אנשי מקצוע, השקיות "עלולות לתרום כמות משמעותית של סוכר וקלוריות לתפריט היומי של תינוקות ופעוטות". הסיבה: הקלות שבה ניתן לצרוך את המוצר בהשוואה לאכילה של חתיכות פרי בידיים או אכילת פרי מרוסק באמצעות כפית. כן נטען כי "אכילת מזון משקיות למציצה עלולה להוביל לבררנות אכילה בהמשך החיים, בשל חוסר חשיפה למראה הפרי או הירק, לריחם ולמרקמם".
1 צפייה בגלריה
yk13838979
yk13838979
(צילום: שאטרסטוק)
הדוח הצביע גם על נזקים פוטנציאליים לשיניים, על נזק סביבתי בשל העובדה כי השקיות עשויות פלסטיק, וגם על סכנה התפתחותית שכן "יש קשר בין התפתחותן של מיומנויות אורו־מוטוריות מוקדמות כגון נגיסה ולעיסה לבין התפתחות הדיבור והשפה בשלב מאוחר יותר".
בשל כל אלה, אנשי המקצוע המליצו על צריכה מוגבלת של מזון בשקיות, ואף טענו כי גם אם עושים שימוש במוצר, רצוי להעביר את המזון לכלי ולאפשר לילדים לאכול אותו בכפית.
ומה אומרים ההורים? יעלה, אמא לשני פעוטות מאזור המרכז, מודיעה: "אפסיק לתת את זה לילדים שלי ואמצא תחלופה בריאה יותר. זה מוצר מאוד נוח, כי אפשר לתת אותו לילד שאוחז אותו לבד בשתי ידיו כבר מגיל צעיר מאוד ופשוט יונק מהשקית, אבל תכל'ס, זה לא סוף העולם. ממילא התזונה של הילדים שלי לא מבוססת עליו".
גלי, אמא לשני פעוטות מאזור נתניה, חושבת בדיוק להפך. "אני אמשיך לתת את זה לבת שלי, שהיא בת שנתיים. המוצר מרגיע אותה והיא נהנית ממנו מאוד כשאני באה לאסוף אותה מהגן. זה הפינוק שלה. אולי אפחית במינון, במקום כל יום אתן לה אותו יום כן ויום לא, או משהו בכיוון הזה. גם אני, כאדם מבוגר, כשבא לי משהו מתקתק ומפנק אני לא חושבת פעמיים. במידה הנכונה הכל מותר, גם לילדים שלי. לא מצאו חלילה שזה מסרטן, אז אפשר לקחת את הכל בפרופורציות, גם את ההמלצה הזאת".
לירון, אמא לשתי בנות מאזור המרכז, מגיבה: "הילדה הבכורה שלנו, בת שלוש, מאוד אוהבת את המוצר. אמשיך לתת לה אותו, אבל כנראה שאפחית מעתה והלאה במינון. אתחייס לזה יותר כממתק, ומדי פעם נאפשר לה ליהנות ממנו. את הקטנה, שהיא רק בת שלושה חודשים, מראש כבר לא לחשוף לסקוויז. זו בשורה מבאסת כי זה פשוט כל כך נוח כשיוצאים מהבית והפעוט בשלב של תזונה מרוסקת, אבל זה מה יש. מה שכן, פעם חשבו גם שמעדנים ודגני בוקר זה בריא, עד שהוכח שרובם עתירי סוכר – וגם אותם לא הפסקנו לצרוך. פשוט צריך לעשות הכל במינון מתאים ומבוקר".
פורסם לראשונה: 00:00, 13.03.24