הסכסוך המתוקשר בין הנסיך הארי ואשתו מייגן לבין בית המלוכה הבריטי העלה למודעות את אחת התופעות הנפוצות ביותר - סכסוכים בתוך המשפחה, או ביתר פירוט - כשהבעל או האשה לא מסתדרים עם החמות או עם משפחת המוצא של הצד השני.
לסכסוכים אלו יכולים להיות סיבות רבות, כשהנפוצה בהן היא כשמשפחת המוצא אינה מקבלת בברכה את בחירת הלב של הצאצא, והיחס בהתאם. ויחס, מטבעו, גורר יחס עד שפורץ סכסוך.
סכסוכים כאלו נפוצים במשפחות רבות וברוב המקרים גורמים בעיקר למריבות ואווירה עכורה. במקרים הקיצוניים סכסוכים מעין אלו יכולים להוביל לשתי דרכים שונות - גירושים או התנתקות ממשפחת המוצא.
2 צפייה בגלריה
הארי ומייגן בריאיון אצל אופרה ווינפרי
הארי ומייגן בריאיון אצל אופרה ווינפרי
הארי ומייגן בריאיון אצל אופרה ווינפרי
(צילום: GettyImages)
חגית לא הסתדרה עם ריקי אמו של בעלה (כל השמות בדויים). היא חשה שריקי מעבירה עליה ביקורת, עושה לה פרצופים ומנסה לסכסך בינה לבין יואב בעלה. כשנולדה בתם הבכורה הקרע ביניהן העמיק. ריקי נהגה להגיע לביתם ללא הודעה, לנסות ללמד את חגית כיצד להלביש ולרחוץ את התינוקת, והכל תוך כדי זריקת הערות ארסיות וביקורת בלתי פוסקת.
חידוש קשר בין סבא וסבתא לנכדים מעל ראשם של ההורים אינו פשוט, וכל מקרה נבדק לגופו
חגית חשה שריקי משתלטת לה על האימהות. יואב נדרש לומר לאמו שהיא לא יכולה להגיע ללא הודעה מראש, ואט-אט ריקי הבינה שהיא אינה רצויה בביתם. אלא שחגית גם לא איפשרה ליואב לקחת את בתם התינוקת לביקור אצל אמו, טענה שאינה סומכת על הוריו, ושהם יסיתו את הבת כנגדה.
קראו עוד:
כך חלפו להן ארבע שנים שבמהלכן שרר נתק מוחלט בין חגית לריקי, ויואב פגש את הוריו רק כשבא לבקרם לבד, בלי בתו. הוריו של יואב הפעילו עליו לחצים והוא חש בין הפטיש לסדן, כשמצד אחד מצויים הוריו והקשר עימם, ומצד שני חגית. הלחץ גרם למריבות וחיכוכים קשים בין חגית ליואב, עד שלבסוף הודיע יואב לחגית כי הוא מבקש להתגרש ממנה.
כשהקשר הזוגי אינו חזק מספיק כדי להכיל את הסכסוך עם משפחת המוצא או כשהסכסוך מכביד על הזוגיות ומאפיל עליה - זה נגמר בגירושים. למעשה גירושים בגלל סכסוכים משפחתיים בין אחד מבני הזוג למשפחת המוצא של הצד השני נפוצים יותר מגירושים בגלל בגידה. בדרך כלל במקרים כאלו משפחת המוצא מעודדת את הגירושים ותומכת בהם.
2 צפייה בגלריה
גירושין
גירושין
סכסוכים משפחתיים עלולים לגרום לגירושים
(צילום: shutterstock)
במקרה של יואב וחגית, חגית ביקשה צו מבית המשפט שיאסור על יואב להפגיש את בתם עם ריקי אמו, בטענה שהאם מסיתה את הילדה נגדה. בית המשפט דחה את הבקשה והבהיר שלכל אחד מבני הזוג הזכות לקיים קשר מלא עם בני משפחתו המורחבת וזכות להפגיש את הבת עימם.
כשהקשר הזוגי חזק דיו, יכולים אותם סכסוכים להוביל להתנתקות של בני הזוג ומשפחתם ממשפחת המוצא, כפי שקרה במקרה של הארי ומייגן.
כשהקשר הזוגי חזק דיו, יכולים אותם סכסוכים להוביל להתנתקות של בני הזוג ומשפחתם ממשפחת המוצא
בהתאם לראיון שערכה עימם אופרה ווינפרי ההחלטה לעזוב את הארמון התקבלה בעקבות תחושת בדידות בארמון וחוסר קבלה של מייגן, עד כדי כך שנדמה כאילו הארמון פתח שעריו ודחף אותם החוצה באמצעות בידודם, ההחלטה שבנם לא יזכה לתואר כלשהו ולאבטחה, והתעלמות ממצוקתה של מייגן.
במקרים שבהם הסכסוך המשפחתי מביא להתנתקות של בני הזוג מהמשפחה המורחבת, ההחלטה להתנתק מובילה ברוב המקרים גם לנתק מהנכדים. חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תוקן בשנת 2012 ונוסף סעיף המכיר בזכותם של סבא וסבתא לדרוש קשר עם נכדיהם.
אלא שחידוש קשר בין סבא וסבתא לנכדים מעל ראשם של ההורים אינו פשוט וכל מקרה נבדק לגופו. כך לדוגמה בפסק דין שניתן באוגוסט 2020 נדחתה תביעת הוריו של הבעל לקביעת הסדרי שהות עם שלושת ילדיהם.
נקבע בפסק הדין כי זכותם של ההורים לקבל החלטה על ניתוק הקשר, וכל עוד קיים סכסוך קשה בין בני הזוג לבין הורי הבעל, הצבת הילדים בעין הסערה נוגדת את טובתם.