משפחת ארליך מירושלים נסעה בתחילת חודש אפריל לחופשת פסח בשוויץ. ההורים משה וברכה ושבעת ילדיהם התמקמו בדירת הנופש הכפרית, ולא דמיינו שימים אחר כך הם יפונו בדחיפות במסוק לבית חולים בציריך עם בנם הקטן, עדיין לא בן ארבע, שנכווה במטבח הדירה.
רק היום, אחרי ארבעה שבועות באשפוז ושלושה ניתוחים, וגם ליל סדר אחד במרכז הרפואי, אהרון, המכונה בפי הוריו ארי, צפוי להשתחרר מהאשפוז הארוך ולחזור לביתו.
2 צפייה בגלריה
אהרון ואביו משה
אהרון ואביו משה
לא מתלונן על הכאב, כועס על הסיר. ארי הקטן
(צילום ביתי)
קראו עוד:
"זה קרה תוך שניות, בשבריר שנייה של חוסר תשומת לב", מספר משה ממיטת בית החולים של בנו בשוויץ, "ארי היה במטבח עם אחיו הגדול, וטיפס על התנור כדי להגיע לשיש. התנור והכיריים נפלו, וסיר עם שמן חם נשפך עליו. הסיר אפילו לא נפל, רק נטה הצידה ונשפך.
"הייתי בחדר סמוך ושמעתי צרחות אימים, צעקות בקולי קולות. ילדים צועקים לפעמים, אבל היה ברור שמדובר במשהו אחר. רצתי למטבח והמראה היה מזעזע. אחסוך בתיאורים, אבל הייתי בטוח שהיד שלו הלכה. רצנו לאמבטיה, למים הקרים, ובינתיים הצרחות המשיכו. אנחנו הורים אחראים שמקפידים על כל הנחיות הבטיחות, נזהרים ומרוקנים מים אחרי האמבטיות. אנחנו גם רגילים לנפילות, אבל כזה דבר בטח שלא היה לנו".
מה עושים ברגע כזה, שם רחוק מהבית? "האינסטינקט הראשון שלי היה להתקשר ולהזמין אמבולנס, אבל אפילו פעולה כל כך פשוטה מצריכה זמן. הייתי צריך לחפש את המספר הנכון, ובסופו של דבר אחד הדיירים עשה זאת. פרמדיקים הגיעו אחרי כ-10 דקות, ובזמן הזה כולם סביבנו רצו וצעקו. הייתה דרמה גדולה. כבר בדרך לבית החולים הוחלט להטיס את ארי לבית חולים בציריך שמתמחה בטיפול בכוויות. מסוק פינה את שנינו ושם כבר חיכו לנו במיון ובחדר הניתוח.
"אני ליוויתי את ארי משום שהתאפשר רק להורה אחד לטוס. אשתי והילדים נשארו בדירת הנופש, ובהמשך עוד בני משפחה הגיעו מהארץ כדי לסייע. הייתי שבור, האמת. אני לא אדם שמתרגש בקלות מדברים, אבל זו טראומה אמיתית. אחרי שהבנו שלא נשקפת סכנה לחייו, גם לא לאיברים חיוניים, הצלחנו לנשום. אנחנו נעבור את זה".
2 צפייה בגלריה
אהרון ואביו משה
אהרון ואביו משה
האב משה. "עד שהבנו שאין סכנת חיים, היינו שבורים"
(צילום ביתי)
איך מסתדרים עם הבירוקרטיה, התיאומים והשפה? "זה בהחלט מאתגר. מבחינת שפה, אנחנו מדברים בבית החולים באנגלית. מבחינת עלויות טיפול, מדובר במאות אלפי שקלים, כמעט חצי מיליון שקל. אני טס לחו"ל די הרבה במסגרת העבודה שלי, בערך 12 פעמים בשנה, כך שאני מכיר את חשיבות ביטוח הנסיעות. ביטחתי את כולנו בחברת פספורטכארד, שהתגייסה בזמן אמת. הם ליוו אותנו לאורך האשפוז, התקשרו, שאלו וטיפלו בהיבט הכלכלי. זה שיעור גדול, לכולם, לא לטוס בלי ביטוח. לא להיכנס לנמל התעופה בלעדיו".
מה צפוי לכם בארץ? "כאן בשוויץ הרופאים הבטיחו לנו שארי יוצא מפה 'על הרגליים', בתפקוד מוטורי מלא, כך שהתוכנית היא להגיע ישר הביתה. מן הסתם יש לפנינו עוד בדיקות ומעקבים, אנחנו עדיין בודקים את המשך הטיפול הרפואי בארץ".
ארי מבין מה שקרה? מה מצבו עכשיו? "הוא גיבור אמיתי. הוא רואה סרטים ונהנה מתשומת הלב. הוא ביקש בעצמו לצאת לגינה עם כיסא הגלגלים. לפעמים הוא כועס על הסיר שנשפך, אבל הוא לא מתלונן על כאבים. בכלל, מאוד רגישים ומודעים פה לנושא הכאב, מחליפים תחבושות רק בהרדמה מקומית. עשינו הכול כדי שלא יכאב לו".
מנכ"לית פספורטכארד רונית סגל מסרה: "בימי חג הפסח טיפלנו במאות ישראלים ששהו בחופשות בחו"ל, בדגש על אירועים מורכבים במעורבות ילדים בני פחות מ-10. אנחנו שמחים שהצלחנו לסייע לאהרון וללוות את המשפחה עד חזרתם ארצה".