ממש בקרוב נחגוג את ליל הסדר, וכולנו כבר עמוק בהכנות, אך בין הניקיונות, הבישולים, החופשות והמתנות, צריך לזכור שכמה ממנהגי החג עלולים להיות מסוכנים עבור ילדים צעירים. בארגון בטרם לבטיחות ילדים מפרטים על עשר מכות הבטיחות של פסח, ומציעים כללים להתנהגות בטוחה.
3 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
חג שמח ובוטח. בטיחות ילדים בפסח
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
פסח 2022
1. ניקיונות החג - חומרי ניקוי הם רעילים ומסוכנים לילדים. חשוב לזכור לשמור את חומרי הניקוי באריזה מקורית (ולא בכוס או בבקבוק שתייה) ומיד בתום השימוש לאחסן אותם בארון גבוה או נעול, הרחק מהישג ידם של ילדים.
2. הגעלת כלים - הגעלת כלים נעשית בחום של 100 מעלות צלזיוס, ועלולה לגרום לכוויות קשות אצל ילדים תוך פחות מחמש שניות. אז בזמן הגעלת הכלים מרחיקים ילדים קטנים מהאזור. לאחר השימוש, מרוקנים את המים מהמכלים.
3. בישול - במהלך החג אנחנו מארחים הרבה, ולכן מבשלים יותר מאשר בשגרה. למניעת כוויות מרחיקים את הילדים מאזור הבישול ודואגים שיהיו בהשגחת מבוגר אחר. נעדיף להשתמש בלהבות האחוריות בכיריים, ונפנה את ידיות הסיר לכיוון הקיר. זכרו: לעולם לא מחזיקים תינוק על הידיים בזמן הבישול.
3 צפייה בגלריה
בנסיעות כולם חגורים בהתאם - ומוודאים שכולם יצאו מהרכב
בנסיעות כולם חגורים בהתאם - ומוודאים שכולם יצאו מהרכב
בנסיעות כולם חגורים בהתאם - ומוודאים שכולם יצאו מהרכב
(צילום: shutterstock)
4. אגוזים - אגוזים, בוטנים, שקדים ופיצוחים אחרים אסורים לאכילה מתחת לגיל חמש. גם שברי אגוזים עלולים להישאף לקנה הנשימה ולחסום אותו. מה כן אפשר? עוגות ועוגיות המכילים אגוזים, אך ורק אם הם טחונים לאבקה והמרקם חלק לגמרי.
5. מצה - המצה היא קשה ויבשה, ולכן מומלץ להרטיב אותה כדי לרכך את המרקם טרם ההגשה לילדים. בכל מקרה, ניתן להגיש מצה רק בהתאם ליכולות הלעיסה של הילד, בישיבה והשגחה, ללא פעילות אחרת במקביל.
6. ארוחות החג - דואגים למבוגר אחראי שיישב עם הילדים וישגיח עליהם. בוחרים לילדים מקומות ישיבה שאינם במסלול הגשת האוכל, ומרחיקים מהם כלי הגשה וסירים חמים.
7. אפיקומן - מחביאים את האפיקומן במקום שאינו דורש מהילדים לטפס גבוה או להגיע למקומות מסוכנים בבית.
8. נסיעות - בכל נסיעה, כל הילדים חגורים במושב בטיחות בהתאם לגילם ולנתונים הפיזיים שלהם. אם יש צורך, עוצרים בדרך במקומות בטוחים המיועדים לכך. בכל יציאה מהרכב, מוודאים שכל הילדים יצאו ממנו.
3 צפייה בגלריה
בטיחות בבית
בטיחות בבית
משגיחים תמיד, גם אם המים רדודים
(צילום: Shutterstock)
9. בילוי במים - מתכננים לבלות ליד מקור מים? בסביבת המים קובעים בכל רגע נתון מבוגר תורן שתפקידו להשגיח על הילדים במרחק נגיעה וללא הסחת דעת. חשוב לדעת: ילדים יכולים לטבוע גם במים רדודים. לכן, מרוקנים בריכות ביתיות קטנות מיד בתום השימוש. בריכות גדולות ובריכות בצימר חייבות להיות מגודרות עם שער, שננעל אוטומטית, למניעת כניסת ילדים ללא השגחה.
10. טיולי טבע - מתאימים את המסלול לכל בני המשפחה, ובהתאם למזג האוויר הצפוי. מקפידים על לבוש מתאים ומלאי מספיק של מים ואוכל. נמנעים מהרמת אבנים גדולות וסלעים - זוחלים עלולים להסתתר מתחת. זכרו: אין לסטות מהמסלול המסומן.
"בחג הפסח אנחנו יוצאים מהשגרה המוכרת ומאמצים מנהגים והתנהגויות שונות, ועבור הילדים מדובר בחוויה מיוחדת ומסקרנת", אומרת אורלי אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם, "תפקיד ההורים הוא להכיר את הסכנות הטמונות במנהגי החג ולדעת כיצד ניתן למנוע אותן. אף אחד מאיתנו לא רוצה לסיים את החג בטרגדיה משפחתית בגלל היפגעות ילדים. שמירה על התנהגות בטוחה היא חלק חיוני משמחת החג".