חופשה זוגית בלי התינוק? זה מומלץ

הורים רבים חשים אשמה ובושה להשאיר את הבייבי שלהם עם מבוגר אחר ולצאת לחופשה זוגית, גם אם מדובר בסבא וסבתא שגידלו כבר כמה ילדים ומכירים את כול הפטנטים להרגיע תינוק בוכה. החשש מהניתוק ומהמרחק הוא כמובן לגיטימי, אך בפועל אם המבוגר הוא דמות אחראית ומוכרת לתינוק אין לכך הצדקה ממשית. כיום בעידן הטלפונים ואמצעי התקשורת המהירים, אם תרצו או לא, אתם תהיו מעודכנים בכל רגע נתון.
זה בסדר ואף מומלץ, לצאת לחופשה זוגית כדי למלא את המצברים, ולשוב הביתה באנרגיות מחודשות. הורים המטפחים את הקשר הזוגי והרווחה הנפשית של עצמם, לרוב יהיו פנויים יותר כדי להקדיש את מירב תשומת הלב לילדם.
יחד עם זאת, אם חופשה לחו"ל בכל זאת מלחיצה אתכם, אפשר לוותר על טיסה ולמצוא חופשה בארץ 'במרחק קריאה' מהבית. כך תוכלו לנקות את הראש וגם ליהנות מהיתרון של קרבה פיזית לתינוק.

לא מסוגלים להיפרד? אין בעיה, קחו את התינוק איתכם!

הורים רבים לתינוקות ופעוטות מחליטים לוותר על טיולים או חופשה משפחתית רק מעצם המחשבה שהדבר ישבש את שגרת השינה של התינוק, ומהחשש שלא יצליח להירדם בסביבה רועשת, בדרכים, בעגלה או במנשא, יהפוך לעצבני וחסר מנוחה, מה שיהרוס כמובן את כל ההנאה מהטיול ובסופו של דבר כנראה גם יוביל ללילה לבן.
החדשות הטובות הן שזה ממש לא חייב להיות כך וישנן דרכים שיכולות לעזור לכם להרגיל את התינוק להירדם בכל מקום. לפניכם מגוון המלצות שיאפשרו לכם לצאת לחופשה מושלמת גם עם תינוקות ופעוטות.

תוכלו להתכונן מראש

חשוב לדעת כי שגרת שינה היא הרגל נרכש ולכן אפשר לפתח אותה אצל תינוקות ופעוטות. כבר מגיל ארבעה חודשים ניתן ללמד תינוק כיצד להרדים את עצמו, דבר שיקל עליו ועל ההתנהלות שלכם בבית ומחוץ לבית. אם לא עשיתם זאת עד עכשיו, כדאי להתחיל בכך כמה שיותר מוקדם, תקופה של שבועיים מראש יכולה להוביל לשינוי אפקטיבי ומשמעותי לקראת היציאה לחופשת החג.
כללים שניתן ליישם על מנת לעודד את התינוק לשינה עצמאית:
• הקפידו להפריד את המקלחת של סוף היום משעת השינה לכל הפחות כשעה. במים התינוק נוטה לזרוק את הידיים והרגליים לכל עבר ולהתרגש. האנרגיה הפיזית גורמת לייצור אדרנלין ולכן מצב עוררות מוגבר עשוי למנוע ממנו להיכנס למצב שינה בשעה הסמוכה לרחצה.
• השאירו מעט אור בחדר של התינוק על מנת שיוכל להתרגל לישון שלא בחושך מוחלט. כאשר תצאו לחופשה יקל עליו להירדם במקומות נוספים פרט לחדרו.
• רצוי שלא להיות לגמרי בשקט בזמן ההרדמות ולהרגיל את התינוק לישון לצד רעשי הרקע הטבעיים של החיים.
• אם תרגילו את התינוק להירדם מחוץ לבית ובסביבת רעש, לדוגמה בארוחות שישי משפחתיות או באירועים שונים, זה יקל עליו להירדם בעצמו גם בחדרו כשהבית עדין פעיל.
• מהרגע שהתינוק מתחיל להכניס חפצים לפה, רצוי להשאיר כמה מוצצים במיטה שלו במקום קבוע כדי שיתרגל להגיע למוצץ לבד ולהרגיע את עצמו.
לפני הכל– ארזו עגלה!
הדבר החשוב ביותר הוא לקחת אתכם את העגלה שלכם, זו שהתינוק רגיל לשבת ולהירדם בה. לעגלה נוחה חשיבות עצומה מאחר שהיא מקום מוכר ונוח עבור התינוק. אין צורך להשאיל מהשכנים טיולון שמתקפל בקלות. אם תינוקכם אינו רגיל אליו, אתם לא תשתמשו בו ממילא. וודאו שהעגלה תהיה תמיד בהישג יד. אם אתם טסים, דאגו שהיא תאוחסן בצורה בה תוכלו להגיע אליה מיד עם הנחיתה.
3 צפייה בגלריה
חופשה עם פעוטות
חופשה עם פעוטות
לעגלה נוחה חשיבות עצומה. חופשה עם פעוטות
(צילום: shutterstock)

קחו אתכם מספיק ציוד שיעזור לתינוקכם "להרגיש בבית"

מומלץ לקחת יותר מצעצוע אחד שהתינוק אוהב ומכיר. כדאי לארוז שמיכה, סדין וציפית שהתינוק מכיר ורגיל אליהם. זה יסייע לו להירדם גם במקום לא מוכר.

נוסעים ברכב לאילת?

אם הפעוט שלכם נרדם בנסיעות נהדר, תכננו את שעת היציאה מהבית בזמן שעות השינה שלו. כך תחסכו לעצמכם את הצורך להעסיק אותו כל הדרך. אם התינוק לא נרדם ברכב, ודאו שתוכלו להגיע למקום החופשה בשעה בה תוכלו להשכיב אותו לנוח.
קחו בחשבון שעבור כולם נסיעות ארוכות עלולות להכביד. לכן אם מדובר בנסיעה ממש ארוכה כדאי לתכנן את שעת היציאה כך שיהיה די זמן לעצירות של כמה דקות. להאכיל, להחליף טיטול ולהמשיך רגועים יותר.

טסים לחו"ל?

כאשר אתם מזמינים מקומות לטיסה, הזמינו מקום מיוחד גם לתינוק או לפעוט. חברות טיסה רבות נותנות עריסה או מרחב נוח מותאם. אם מדובר בטיסה ארוכה, עדיף להזמין טיסת לילה. כך התינוק יוכל לישון בטיסה ולשמור על שגרת שעות השינה שלו.
3 צפייה בגלריה
חופשה עם פעוטות
חופשה עם פעוטות
לשמור על שגרת שעות השינה של הפעוט. חופשה עם פעוטות
(צילום: shutterstock)

מזמינים מלון?

הדגישו בעת הזמנת החדרים שתגיעו עם תינוק, ובקשו שהחדר יהיה מוכן בדיוק בזמן ויכיל לול או עריסה מתאימה. כך לא תאלצו להמתין עם תינוק עייף ועצבני.

בשעה טובה, הגעתם ליעד

אם טסתם בלילה והתינוק פספס את שעות השינה שלו, דאגו להשכיב אותו לישון סמוך ככל האפשר לשעת ההגעה, כדי שלא יפתח עייפות יתר. המיתוס שילד עייף ישן יותר טוב, אינו נכון. להיפך, עייפות יתר תוביל לשינה פחות עמוקה ורגועה. לכן אפשרו לו לישון ולנמנם גם במהלך החופשה.
תינוקות המתקשים להירדם במיטה זרה, ירגישו נוח יותר להירדם בעגלה המוכרת והנוחה שהבאתם מהבית. כמובן שלאחר ההרדמה כדאי להעביר אותם למיטה ולא להשאירם בעגלה למשך לילה שלם (גם מבחינה בטיחותית זה לא מומלץ).

סדר יום בחופשה

חלק גדול מההורים נוטים לתכנן את החופשה בהתאם להרגלי השינה של התינוק וכתוצאה מכך מפספסים לא מעט חוויות. בנו את סדר היום סביב הפעילויות הרצויות לכם, ותכננו איך לשלב את התינוק בהן, ולא להיפך. תופתעו לגלות עד כמה זה ישדרג את החופשה ועד כמה התינוק שלכם מסתגל לסדר יום שאתם מייצרים. כשאתם יוצאים בבוקר, דאגו שיהיה אתכם כל הציוד שאתם זקוקים לו, כדי שלא תצטרכו לחזור למלון באמצע היום ושכל הצרכים שלו יהיו מסופקים- שהוא לא יהיה רעב, שבגדיו יתאימו למזג האוויר ושיהיה לו נוח.
והכי חשוב: זכרו שכשאתם רגועים גם התינוק רגוע ושלו, והחופשה של כולכם תהיה מהנה הרבה יותר.
3 צפייה בגלריה
חופשה עם פעוטות
חופשה עם פעוטות
כשאתם רגועים, גם הוא רגוע. חופשה עם פעוטות
(צילום: shutterstock)

רוצים לצאת לבלות בערב?

אם בבית המלון ישנם שירותי בייביסיטר מומלצים ואמינים, אפשר להשאיר את התינוק במלון ולצאת.
אם אתם לא מוצאים סידור, אל תוותרו על הבילויים. פשוט קחו את התינוק עם העגלה ואפשרו לו לישון גם במסעדה או במקומות בילוי אחרים לצידכם.
יחד עם זאת, הקפידו לשמור על זמני השינה של התינוק. כך שאם יש לכם טקס השכבה, בצעו אותו מדי ערב בדיוק כמו בבית, והשכיבו אותו לישון מלכתחילה בעגלה ולא במיטה שסיפק לכם המקום או שתאפשרו לו להירדם בדרך לבילוי בעגלה. כך לא תצטרכו להעיר ולהעביר אותו לעגלה כשתרצו לצאת מאוחר יותר .
אם לא הצלחתם לשמור על שעות שינה קבועות, לא נורא. המשיכו ליהנות ולצבור חוויות, כשתחזרו הביתה אפשר יהיה לטפל בזה.

חוזרים הביתה

חזרתם מחופשה שבה מילאתם מצברים וצברתם חוויות חיוביות. לכן, גם אם התינוק יתקשה לחזור מיד להרגליו הקבועים במשך יום-יומיים היו סלחנים וסבלניים. זה היה שווה את זה.

הכותבת היא מירב בן-עמי נבון, "מירב השינה - יועצת שינה 24/7", מומחית ביעוץ שינה לילדים ופעוטות בדגש על תאומים, שלישיות וגילאים צמודים